Las Doncellas Nobles. An educational project between continuity and rupture under Francoism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2020.796n2011

Keywords:

education, History, Real Colegio de Doncellas Nobles (Royal College of Noble Maidens), women, formative project

Abstract


This article addresses the life and educational experiences of a generation of women educated at the Real Colegio de Doncellas Nobles (Royal College of Noble Maidens) in Toledo, a private and religious institution founded in 1551 and a pioneer in the exclusive training of women. Former students, through long-silenced oral testimonies, reconstruct their experiences to explore the nature, origin and evolution of the educational project developed at the centre from the 1940s to the 1960s. Despite the limitations of the study, the research adds to previous literature a new and privileged approach to the centre’s history, showing the singularities, continuities and ruptures of the formative model for women during this turbulent period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ackerly, B. y True, J. (2008). Reflexivity in Practice: Power and Ethics in Feminist Research on International Relations. International Studies Review, 10 (4), pp. 693-707. https://doi.org/10.1111/j.1468-2486.2008.00826.x

Agulló Díaz, M. C. (1999). Azul y Rosa. Fran­quismo y educación femenina. En: Ma­yordomo, A. (coord.) Estudios sobre la política educativa durante el franquis­mo. Valencia: Universidad de Valencia, pp. 243-295.

Ballarín Domingo, P. (2001). La educación de las mujeres en la España contem­poránea (siglos XIX y XX). Madrid: Síntesis.

Ballarín Domingo, P. (2000). Género y dis­criminación curricular en la España de­cimonónica. En Ruiz Berrio, J. (ed.) La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes. Madrid: Biblio­teca Nueva, pp. 79-103.

Bishop, L. y Kuula-Luumi, A. (2017). Revisi­ting Qualitative Data Reuse: A Decade On. SAGE Open, 7 (1), pp. 1-15. https://doi.org/10.1177/2158244016685136

Canales, A. F. (2012). Little intellectuals. Girls' academic secondary education under Francoism: projects, realities and paradoxes. Gender and Education, 24 (4), pp. 375-391. https://doi.org/10.1080/09540253.2012.674494

Cruz Sayavera, S. (2016). El sistema educativo durante el franquismo: las leyes de 1945 y 1970. Revista Aequitas, 8, pp. 35-62.

Díez Fuentes, J. M. (1995). República y primer franquismo: la mujer española entre el esplendor y la miseria, 1930- 1950. Alternativas. Cuadernos de Tra­bajo Social, 3, pp. 23-40. https://doi.org/10.14198/ALTERN1995.3.3

Flecha García, C. (1989). Algunos aspectos sobre la mujer en la política educativa durante el régimen de Franco. Historia de la Educación, 8, pp. 77-97.

Flecha García, C. (2000). Profesoras y alum­nas en los institutos de Segunda Ense­ñanza (1910-1940). Revista de Educa­ción, núm. Extra 1, pp. 269-294.

Fusi, J. P. (2012). Historia mínima de Espa­ña. Madrid: Turner Publicaciones.

García Esteban, C. (2018). Fotografías del Real Colegio de Doncellas Nobles. Tole­do: Arzobispado de Toledo.

Guerrero, E. (1945). Fundamentos de peda­gogía cristiana. Comentario a la encíclica Divini Illius Magistri. Madrid: Razón y Fe.

Hallet, E. (2010). ¿Qué es la historia? Ma­drid: Ariel.

Jiménez Morales, R. (2011). Pequeños de­fectos que debemos corregir: apren­diendo a ser mujer en la historieta sentimental de los años cincuenta y sesenta. Arbor, 187 (Extra_2), pp. 159-168. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.2extran2116

Lerner, G. (1990). La creación del patriarca­do. Barcelona: Crítica.

Lerner, G. (1991). The Majority find its Past. Placing Women in History. Oxford: Oxford University Press.

Manrique Arribas, J. C. (2003). La Educación Física femenina y el ideal de mujer en la etapa franquista. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 3 (10), pp. 83-100.

Manrique Arribas, J. C. (2008). La mujer y la educación física durante el franquismo. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Moore, N. (2007). (Re)Using Qualitative Data? Sociological Research Online, 12 (3), pp. 1-13. https://doi.org/10.5153/sro.1496

Nash, M. (2002). ¿Por qué la historia ha ocultado a las mujeres? Clío. Revista de historia, 6, p. 22.

Nash, M. (2009). Ciudadanas y protago­nistas históricas. Mujeres republica­nas en la II República y la Guerra Civil. Madrid. Cuadernos del Congreso de los Diputados.

Navarro Sandalinas, R. (1990). La ense­ñanza primaria durante el franquismo (1936-1975). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.

Oakley, A. (1981). Interviewing women: A contradiction in terms. En Roberts, H. (ed.) Doing feminist research. London: Routledge.

Oakley, A. (2016). Interviewing Women Again: Power, Time and the Gift. Socio­logy, 50 (1), pp. 195-213. https://doi.org/10.1177/0038038515580253

Ortiz Heras, M. (2006). Mujer y dictadura Franquista. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 28, pp. 1-23.

Peinado Rodríguez, M. (2012). Enseñando a señoritas y sirvientas. Madrid: Los li­bros de la Catarata.

Rabazas Romero, T. (2000). La educación física del Magisterio femenino en el Franquismo. Revista Complutense de Educación, 11 (2), pp. 167-198.

Rabazas Romero, T. (2001). Modelos de mujer sugeridos a las maestras en el franquismo. Bordón. Revista de Peda­gogía, 53 (3), pp. 423-441.

Ramos Zamora, S. (2009). Maestros y maes­tras de primera enseñanza bajo la dicta­dura franquista. Depuración y represión. En: Cuesta Bustillo, J. (coord.) La depu­ración de funcionarios bajo la dictadura franquista (1936-1975). Madrid: Funda­ción Francisco Largo Caballero, pp. 52-63.

Revuelta Guerrero, R. C. y Cano González, R. (1999). El bachillerato femenino en la primera etapa franquista. En Ruiz Berrio, J., Bernat Montesinos, A., Do­mínguez Cabrejas, M. R. y Juan Borroy, V. M. (coords.) (1999). La educación en España a examen (1898-1998). Jorna­das Nacionales en Conmemoración del Centenario del Noventayocho. Zarago­za: Ministerio de Educación y Cultura / Institución Fernando el Católico / Dipu­tación de Zaragoza, pp. 575-586.

Santos Vaquero, A. (2017a). El Cardenal Silí­ceo y el Colegios de Doncellas Nobles de Toledo. Toledo: Ledoria. https://doi.org/10.3989/hs.2017.010

Santos Vaquero, A. (2017b). La vida en el Colegio de Doncellas Nobles de Toledo. Hispania Sacra, LXIX (139), pp. 149-161. https://doi.org/10.3989/hs.2017.010

Sonlleva Velasco, M., Sanz Simón, C. y Raba­zas Romero, T. (2018). Oralidad y patri­monio histórico educativo. La memoria escolar de las generaciones instruidas durante el franquismo. RIDPHE_R: Revis­ta Iberoamericana do Patrimonio Históri­co-Educativo, 4 (2), pp. 306-324. https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v4i2.9669

Thébaud, F. (2007). Écrire l'histoire des femmes et du genre. Lyon: ENS Édi­tions. https://doi.org/10.4000/books.enseditions.6516

Vallés, M. S. (2009). Entrevistas cualitati­vas. Madrid: CIS. Centro de Investiga­ciones Sociológicas.

Viñao Frago, A. (2012). La historia material e inmaterial de la escuela: memoria, pa­trimonio y educación. Educação, 35 (1), pp. 7-17.

Viñao Frago, A. (2014). La educación en el franquismo (1936-1975). Educar em Re­vista, 51, pp. 19-35. https://doi.org/10.1590/S0104-40602014000100003

Recursos en línea

El Colegio de Doncellas Nobles: una institu­ción en inminente peligro. Discurso de apertura del curso 1984-85 pronuncia­do por la Académica Numeraria: Ilma. Sra. Dña. Esperanza Pedraza Ruiz, el día 21 de octubre de1983. Colegio Nuestra Señora de los infantes. 9 de mayo de 1557 a 9 de mayo de 2007. Papeles del 450 aniversario, 40. [En línea]. Dispo­nible en: http://www.colegioinfantes.com/aa/Papeles450/040.pdf

Published

2020-06-30

How to Cite

Vázquez Cupeiro, S., & de Pedro Olivera, N. (2020). Las Doncellas Nobles. An educational project between continuity and rupture under Francoism. Arbor, 196(796), a558. https://doi.org/10.3989/arbor.2020.796n2011

Issue

Section

Varia