Las Doncellas Nobles. An educational project between continuity and rupture under Francoism
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2020.796n2011Keywords:
education, History, Real Colegio de Doncellas Nobles (Royal College of Noble Maidens), women, formative projectAbstract
This article addresses the life and educational experiences of a generation of women educated at the Real Colegio de Doncellas Nobles (Royal College of Noble Maidens) in Toledo, a private and religious institution founded in 1551 and a pioneer in the exclusive training of women. Former students, through long-silenced oral testimonies, reconstruct their experiences to explore the nature, origin and evolution of the educational project developed at the centre from the 1940s to the 1960s. Despite the limitations of the study, the research adds to previous literature a new and privileged approach to the centre’s history, showing the singularities, continuities and ruptures of the formative model for women during this turbulent period.
Downloads
References
Ackerly, B. y True, J. (2008). Reflexivity in Practice: Power and Ethics in Feminist Research on International Relations. International Studies Review, 10 (4), pp. 693-707. https://doi.org/10.1111/j.1468-2486.2008.00826.x
Agulló Díaz, M. C. (1999). Azul y Rosa. Franquismo y educación femenina. En: Mayordomo, A. (coord.) Estudios sobre la política educativa durante el franquismo. Valencia: Universidad de Valencia, pp. 243-295.
Ballarín Domingo, P. (2001). La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX y XX). Madrid: Síntesis.
Ballarín Domingo, P. (2000). Género y discriminación curricular en la España decimonónica. En Ruiz Berrio, J. (ed.) La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes. Madrid: Biblioteca Nueva, pp. 79-103.
Bishop, L. y Kuula-Luumi, A. (2017). Revisiting Qualitative Data Reuse: A Decade On. SAGE Open, 7 (1), pp. 1-15. https://doi.org/10.1177/2158244016685136
Canales, A. F. (2012). Little intellectuals. Girls' academic secondary education under Francoism: projects, realities and paradoxes. Gender and Education, 24 (4), pp. 375-391. https://doi.org/10.1080/09540253.2012.674494
Cruz Sayavera, S. (2016). El sistema educativo durante el franquismo: las leyes de 1945 y 1970. Revista Aequitas, 8, pp. 35-62.
Díez Fuentes, J. M. (1995). República y primer franquismo: la mujer española entre el esplendor y la miseria, 1930- 1950. Alternativas. Cuadernos de Trabajo Social, 3, pp. 23-40. https://doi.org/10.14198/ALTERN1995.3.3
Flecha García, C. (1989). Algunos aspectos sobre la mujer en la política educativa durante el régimen de Franco. Historia de la Educación, 8, pp. 77-97.
Flecha García, C. (2000). Profesoras y alumnas en los institutos de Segunda Enseñanza (1910-1940). Revista de Educación, núm. Extra 1, pp. 269-294.
Fusi, J. P. (2012). Historia mínima de España. Madrid: Turner Publicaciones.
García Esteban, C. (2018). Fotografías del Real Colegio de Doncellas Nobles. Toledo: Arzobispado de Toledo.
Guerrero, E. (1945). Fundamentos de pedagogía cristiana. Comentario a la encíclica Divini Illius Magistri. Madrid: Razón y Fe.
Hallet, E. (2010). ¿Qué es la historia? Madrid: Ariel.
Jiménez Morales, R. (2011). Pequeños defectos que debemos corregir: aprendiendo a ser mujer en la historieta sentimental de los años cincuenta y sesenta. Arbor, 187 (Extra_2), pp. 159-168. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.2extran2116
Lerner, G. (1990). La creación del patriarcado. Barcelona: Crítica.
Lerner, G. (1991). The Majority find its Past. Placing Women in History. Oxford: Oxford University Press.
Manrique Arribas, J. C. (2003). La Educación Física femenina y el ideal de mujer en la etapa franquista. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 3 (10), pp. 83-100.
Manrique Arribas, J. C. (2008). La mujer y la educación física durante el franquismo. Valladolid: Universidad de Valladolid.
Moore, N. (2007). (Re)Using Qualitative Data? Sociological Research Online, 12 (3), pp. 1-13. https://doi.org/10.5153/sro.1496
Nash, M. (2002). ¿Por qué la historia ha ocultado a las mujeres? Clío. Revista de historia, 6, p. 22.
Nash, M. (2009). Ciudadanas y protagonistas históricas. Mujeres republicanas en la II República y la Guerra Civil. Madrid. Cuadernos del Congreso de los Diputados.
Navarro Sandalinas, R. (1990). La enseñanza primaria durante el franquismo (1936-1975). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias.
Oakley, A. (1981). Interviewing women: A contradiction in terms. En Roberts, H. (ed.) Doing feminist research. London: Routledge.
Oakley, A. (2016). Interviewing Women Again: Power, Time and the Gift. Sociology, 50 (1), pp. 195-213. https://doi.org/10.1177/0038038515580253
Ortiz Heras, M. (2006). Mujer y dictadura Franquista. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 28, pp. 1-23.
Peinado Rodríguez, M. (2012). Enseñando a señoritas y sirvientas. Madrid: Los libros de la Catarata.
Rabazas Romero, T. (2000). La educación física del Magisterio femenino en el Franquismo. Revista Complutense de Educación, 11 (2), pp. 167-198.
Rabazas Romero, T. (2001). Modelos de mujer sugeridos a las maestras en el franquismo. Bordón. Revista de Pedagogía, 53 (3), pp. 423-441.
Ramos Zamora, S. (2009). Maestros y maestras de primera enseñanza bajo la dictadura franquista. Depuración y represión. En: Cuesta Bustillo, J. (coord.) La depuración de funcionarios bajo la dictadura franquista (1936-1975). Madrid: Fundación Francisco Largo Caballero, pp. 52-63.
Revuelta Guerrero, R. C. y Cano González, R. (1999). El bachillerato femenino en la primera etapa franquista. En Ruiz Berrio, J., Bernat Montesinos, A., Domínguez Cabrejas, M. R. y Juan Borroy, V. M. (coords.) (1999). La educación en España a examen (1898-1998). Jornadas Nacionales en Conmemoración del Centenario del Noventayocho. Zaragoza: Ministerio de Educación y Cultura / Institución Fernando el Católico / Diputación de Zaragoza, pp. 575-586.
Santos Vaquero, A. (2017a). El Cardenal Silíceo y el Colegios de Doncellas Nobles de Toledo. Toledo: Ledoria. https://doi.org/10.3989/hs.2017.010
Santos Vaquero, A. (2017b). La vida en el Colegio de Doncellas Nobles de Toledo. Hispania Sacra, LXIX (139), pp. 149-161. https://doi.org/10.3989/hs.2017.010
Sonlleva Velasco, M., Sanz Simón, C. y Rabazas Romero, T. (2018). Oralidad y patrimonio histórico educativo. La memoria escolar de las generaciones instruidas durante el franquismo. RIDPHE_R: Revista Iberoamericana do Patrimonio Histórico-Educativo, 4 (2), pp. 306-324. https://doi.org/10.20888/ridphe_r.v4i2.9669
Thébaud, F. (2007). Écrire l'histoire des femmes et du genre. Lyon: ENS Éditions. https://doi.org/10.4000/books.enseditions.6516
Vallés, M. S. (2009). Entrevistas cualitativas. Madrid: CIS. Centro de Investigaciones Sociológicas.
Viñao Frago, A. (2012). La historia material e inmaterial de la escuela: memoria, patrimonio y educación. Educação, 35 (1), pp. 7-17.
Viñao Frago, A. (2014). La educación en el franquismo (1936-1975). Educar em Revista, 51, pp. 19-35. https://doi.org/10.1590/S0104-40602014000100003
Recursos en línea
El Colegio de Doncellas Nobles: una institución en inminente peligro. Discurso de apertura del curso 1984-85 pronunciado por la Académica Numeraria: Ilma. Sra. Dña. Esperanza Pedraza Ruiz, el día 21 de octubre de1983. Colegio Nuestra Señora de los infantes. 9 de mayo de 1557 a 9 de mayo de 2007. Papeles del 450 aniversario, 40. [En línea]. Disponible en: http://www.colegioinfantes.com/aa/Papeles450/040.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.