Constructive hyperfiction in the third environment
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4006Keywords:
Constructive hyperfiction, comparative literature, multimodal writing, collaborative writingsAbstract
Writing models are undergoing major transformations as a result of the contemporary technological revolution. Although cybertexts and hypertexts as realities are not exclusive to digital culture, since they were present in previous cultural contexts, the truth is they provide alternative ways of thinking involving implications that are epistemological (network thinking), aesthetic (reformulation of authorship), and ethical (requiring an active and reflective commitment on the part of the recipient). In this work, such a scenario will be approached comparing the literary writings Hypertext Hotel (1992) and Leyenda mayor de Ian Curtis (2017) with the audiovisual writings +101 (2012) and Quién lo impide (2018), with the aim of understanding the transformations they represent both in the aesthetic experience and in the digital cultural field. To do this, a comparative methodology will be used that takes into account the concomitances between the two series of writings.
Downloads
References
Aarseth, Espen J. (1997). Cybertext. Perspectives on Ergodic Literature. Baltimore y Londres: The Johns Hopkins University Press.
Aarseth, Espen J. (2004). La literatura ergódica. En: Domingo Sánchez-Mesa Martínez (ed.). Literatura y Cibercultura. Madrid: Arco Libros, pp. 117- 145.
Bajtin, Mijail (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Bajtin, Mijail (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.
Barroso Villar, M.ª Elena (2007). Algunas perspectivas sobre el discurso literario y cuestiones conexas. Intersecciones de la teoría. En: Angélica Tornero (ed.). Discursare. Reflexiones sobre el discurso, el texto y la teoría de la literatura. Cuernavaca, México: Universidad Autónoma de Morelos, pp. 15-54.
Barthes, Roland (2002). El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y la escritura. Barcelona: Paidós.
Bolter, David Jay y Grusin, Richard (2011). Inmediatez, hipermediación, re-mediación. CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 16: 29-57. https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2011.v16.2
Broullón-Lozano, Manuel A. (2015). Algunas claves de la poética de Los ilusos (Jonás Trueba, 2013): en torno al concepto de entretiempo. En: Virginia Guarinos Galán (coord.). Apuntes de cine. Homenaje a Rafael Utrera Macías. Madrid: Delta, pp. 15-26.
Broullón-Lozano, Manuel A. (2017). Poética y lógica del esbozo [Tesis doctoral]. Universidad de Sevilla: Sevilla. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/70192 [Fecha de consulta: 27 octubre 2020].
Bulajic, Viktorija Vesna (2007). Database aesthetics art in the age of information overflow. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Castells, Manuel (2003). La Galaxia Internet. Barcelona: Debolsillo.
Castells, Manuel (2006). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Madrid: Alianza.
Cassirer, Ernst (1998). Filosofía de las formas simbólicas. México: Fondo de Cultura Económica.
Cine sin Autor (2012). +101. Disponible en: https://vimeo.com/channels/640261/67080122 [Fecha de consulta: 27 octubre 2020].
Colectivo Juan de Madre (2017a). Leyenda Mayor de Ian Curtis. Badajoz: Aristas Martínez.
Colectivo Juan de Madre (2017b). Los humanos monocordes: revista oficial del clan monocorde sevillano. Badajoz: Aristas Martínez.
Coover, Robert (1992). The End of Books. The New York Times Disponible en: https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/books/98/09/27/specials/coover-end.html [Fecha de consulta: 4 diciembre 2020].
Cutrona, Jim (2018). (Ongoing) Introduction: Hypertext Hotel Restoration. Disponible en: https://jimcutrona.wordpress.com/2018/04/28/ongoing-introduction-hypertext-hotel-restoration/ [Fecha de consulta: 27 octubre 2020].
Echeverría, Javier (2004). Telépolis y el tercer entorno. Barcelona: Destino.
Foucault, Michel (1998). ¿Qué es un autor? Litoral, 25/26: 35-71.
Franco, Carolina y García Rueda, José Jesús (2000). Narrativa hipermediática: los nuevos contenidos para el cibermundo. Disponible en: https://www.monografias.com/trabajos902/narrativa-hipermediatica-nuevos/ narrativa-hipermediatica-nuevos.shtml [Fecha de consulta: 4 diciembre 2020].
Genette, Gérard (1988). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
Jakobson, Roman (1982). Lingüística y poética. Barcelona: Seix Barral.
Lakoff, Georges (2007). No pienses en un elefante. Lenguaje y debate político. Madrid: Editorial Complutense.
Landow, George P. (2006). Hypertext 3.0: critical theory and new media in an era of globalization. Baltimore: John Hopkins University Press.
Lopate, Phillip (1996). In Search of the Centaur: The Essay-Film. En: Charles Warren (ed.). Beyond Document. Essays on Nonfiction films. Middletown: Wesleyan University, pp. 243-269.
Maloney, Edward J. (2005). Footnotes in Fiction: A Rhetorical Approach [Tesis doctoral]. The Ohio State University: Columbus.
Manovich, Lev (2013). Software takes command extending the language of the new media. Nueva York: Bloomsbury Academic.
Martínez Fernández, José Enrique (2001). La intertextualidad literaria: base teórica y práctica textual. Madrid: Catedra.
McLuhan, Marshall (1996). Comprender los medios. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.
Montero, David (2012). Thinking images. The essay film as a dialogic form in European Cinema. Berna: Peter Lang. https://doi.org/10.3726/978-3-0353-0299-8
Nelson, Theodor H. (1965). A File Structure for the Complex, the Changing and the Indeterminate. Proceedings of the 1965 ACM 20th National Conference, pp. 84-100. https://doi.org/10.1145/800197.806036
Pajares Tosca, Susana (1997). Las posibilidades de la narrativa hipertextual. Revista de Estudios Literarios Espéculo, 6. Disponible en: http://pendientedemigracion.ucm.es/info/especulo/numero6/s_pajare.htm [Fecha de consulta: 27 octubre 2020].
Palao, José Antonio (2015). Dar consigo no es ser: la disolución del sujeto en la novelística posthipertextual del Colectivo Juan de Madre. Revista de Estudios Literarios Especule, 54: 47-64.
Rancière, Jacques (2005). La fábula cinematográfica. Barcelona: Paidós.
Rancière, Jacques (2010). El espectador emancipado. Pontevedra: Ellago.
Romero-Santos, José Manuel (2017). Las notas al margen como recurso comunicativo en la producción literaria de David Foster Wallace. [Tesis doctoral]. Sevilla: Universidad de Sevilla. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/77536 [Fecha de consulta 27 octubre 2020].
Sánchez-Mesa Martínez, Domingo (ed.) (2019). Narrativas transmediales. La metamorfosis del relato en los nuevos medios digitales. Barcelona: Gedisa.
Trueba, Jonás (2018). Quién lo impide. Una experiencia de cine inmersivo con jóvenes adolescentes. [S. l.]: Los Ilusos Films.
Trueba, Jonás (2019). Quién lo impide. Notas del director. Disponible en: https://www.losilusosfilms.com/quien-lo-impide [Fecha de consulta: 11 septiembre 2019].
Tuduri, Gerardo (2008). Manifiesto Cine sin autor. Realismo social extremo en el siglo XXI. Madrid: Centro de Documentación Crítica.
Tuduri, Gerardo (2012). La política de la colectividad: ideas derramadas. Madrid: Cine sin Autor.
Vázquez Medel, Manuel Ángel (2003). El gran mediodía: sobre la Transhumanización. En: Rafael Morales Astola y Javier Rodríguez Fito (eds.). Pensar la gestión cultural en Andalucía. Huelva: Asociación de Gestores Culturales de Andalucía, pp. 26-44.
Warning, Rainer (comp.) (1989). Estética de la recepción. Madrid: Visor.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.