Fascination with the latent. Unveiled reverse side ofschool photographic images

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2022.805008

Keywords:

Photography, obverse, trace, archive, school

Abstract


This paper analyzes what the photographic images tell us on their reverse and in the traces of the verse, either through annotations, marks or descriptions they contain, which provide important information about their context of production, the subjects or objects photographed and of his trajectory. Thus, an appropriate sense of the image is configured for certain users. It focuses on school photographic images because they represent a space of particular coexistence and exchange of experiences that, to some extent, are captured and protected in them. In the folds, in the darkened or worn edges, in the withered margins and in the marks of rust or other materials, it is also possible to find stories, remnants of memories, affections and faces in a counterpoint that goes beyond the motivation of the photographer to capture the moment in a specific frame. For the analysis, some photographic images belonging to a school archive of an educational center are presented, since they allow revealing the family, mnemonic and community meaning that they acquire when they meet in that repertoire. This value also emerges from the observation of the hidden material on the back and the marks on the back of the photographic images.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ansón, Antonio (2000). Novelas como álbumes. Fotografía y literatura. Murcia: Mestizo.

Barthes, Roland (2009). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Bergera, Iñaki (2017). Cartografías del reverso. Las palabras ocultas de la fotografía de arquitectura moderna. Boletín del Arte-UMA, 38: 75-86. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2017.v0i38.3221

Bourdieu, Pierre (2003). Un arte medio. Ensayos sobre los usos sociales de la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Burke, Peter (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Editorial Crítica.

Costa, Joan (1990). Presentación. En: Vilem Flusser. Hacia una filosofía de la fotografía. México: Editorial Trillas/ SIGMA, pp. 5-6.

Davis, Keith (1981). Désiré Charnay: Expeditionary Photographer. Albuquerque: University of New Mexico Press.

Deleuze, Gilles (1989). El pliegue. Leibniz y el Barroco. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Derrida, Jacques (1997). Mal de Archivo. Una impresión freudiana. Madrid: Editorial Trotta.

Fontcuberta, Joan (1997). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Fontcuberta, Joan (2013). Monumentalizar el álbum: dos casos de estudio. En: Pedro Vicente (ed.): Álbum de familia. [re]presentación, [re]creación e [in]materialidad de las fotografías familiares. Madrid: Diputación Provincial de Huesca, La Oficina, pp. 151-162.

Fontcuberta, Joan (2017). La cámara de Pandora. La fotografía después de la fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Foster, Hal (2016). El impulso de archivo. Nimio, 3: 102-125.

Foucault, Michel (2005). Arqueología del saber. México: Siglo XXI Editores.

Gesualdo, Vicente (1990). Historia de la fotografía en América: desde Alaska hasta Tierra del Fuego en el siglo XIX. Buenos Aires: Editorial Sui Generis.

Hess, Debbie (1992). El tratamiento para la conservación de materiales fotográficos impresos en estado de deterioro [Conferencia]. En: La imagen imperfecta: Las fotografías, su pasado, presente y futuro. Actas de la Primera Conferencia Internacional del Centro para la Conservación de Fotografías, Londres, 6-10 de abril de 1992. Londres (Inglaterra): Centro para la Conservación de Fotografías, pp. 2-14.

Kossoy, Boris (2001). Fotografía e historia. Buenos Aires: La Marca.

López, Lorena (2017). Los pergaminos de la memoria: El genocidio indígena de la Patagonia austral (1880-1920) en la obra de los poetas magallánicos Juan Pablo Riveros, Pavel Oyarzún y Christian Formoso. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio.

Masotta, Carlos (2008). Álbum postal. A Postcard Album. Buenos Aires: La Marca Editora.

Munir, Kamal y Phillips, Nelson (2013). El nacimiento del momento Kodak. En: Pedro Vicente (ed.): Álbum de familia. [re]presentación, [re]creación e [in]materialidad de las fotografías familiares. Madrid: Diputación Provincial de Huesca, La Oficina, pp. 33-40.

Ortiz, Susanna (2020). Cicatrices de Papel. El lenguaje del deterioro en la fotografía familiar. El Pulpo. Plataforma fotográfica. Disponible en: https://elpulpofoto.com.br/es/cicatrices-de-papel-el-lenguaje-del-deterioro-en-la-fotografia-familiar/ [citada 1 agosto 2021].

Pérez, Lorena (2014). Reverso. My Portfolio. Disponible en: https://reverso.foliohd.com/ [citada 1 agosto 2021].

Perkowska, Magdalena (2013). Pliegues visuales: narrativa y fotografía en la novela latinoamericana contemporánea. Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783954871650

Poole, Deborah (2000). Visión, raza y modernidad. Una economía visual del mundo andino de imágenes. Lima: Sur Casa de Estudios del Socialismo, Consejería en Proyectos.

Sontang, Susan (2006). Sobre la fotografía. México D. F.: Alfaguara.

Tagg, John (2005). El peso de la representación. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Valdés, Adriana (2008). Prefacio a la edición chilena. En: Alfredo Jaar (ed.). La política de las imágenes. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados, pp. 5-15.

Vega, Carmelo (2013). Ficciones fotográficas del álbum de viaje. En: Pedro Vicente (ed.): Álbum de familia. [re]presetación, [re]creación e [in]materialidad de las fotografías familiares. Madrid: Diputación Provincial de Huesca, La Oficina, pp. 41-50.

Vilches, Lorenzo (1993). La lectura de la imagen periodística. Barcelona: Ediciones Paidós.

Published

2022-11-10

How to Cite

López Torres, L. P. . (2022). Fascination with the latent. Unveiled reverse side ofschool photographic images. Arbor, 198(805), a660. https://doi.org/10.3989/arbor.2022.805008

Issue

Section

Articles