Spanish Artist of Exodus and Crying Under the Aztec Roof

Authors

  • Miguel Cabañas Bravo Instituto de Historia-Centro de Ciencias Humanas y Sociales (CSIC)

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2009.i735.265

Keywords:

Spanish republican exile, art, artists, Mexico

Abstract


This article explains the characteristics that surrounded and singled out the Spanish artist exiled in Mexico after the Civil War, especially those referred to the number, the professional actitivy, the installation and integration, the association, the professional means and the influences. Therefore, the analysis is channelled into illustrating the whole of the path and collective action, standing out the links of this Spanish 20th century art branch with the social, political and cultural factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel Cabañas Bravo, Instituto de Historia-Centro de Ciencias Humanas y Sociales (CSIC)

References

Agramunt Lacruz, F. (1992): Un arte valenciano en América. Exiliados y emigrados, Valencia, Generalitat de València Alfaro Siqueiros, David (1987): Me llamaban el Coronelazo (memorias), México, Grijalbo (1977), 3.ª ed.

Alix, Josefina y Sawin, Martica (comisarias) (1999): Surrealistas en el exilio y los inicios de la Escuela de Nueva York, Madrid (MNCARS, XII-1999/II-2000), MCU

Alted, Alicia y Bermejo, Benito: “Localizaciones y recogida del material”, Jean- Pierre Amslric, y Santos Juliá (dirs.) (1994): Exilios. Refugiados españoles en el Mediodía de Francia, Madrid, UNED, 43-60.

Aranguren, José Luis (II-1953): “La evolución espiritual de los intelectuales españoles en la emigración”, Cuadernos Hispanoamericanos, n.º 38, Madrid, 123-157.

Artís, Gloria (1979): “La organización social de los hijos de los refugiados en México”, en Inmigrantes y refugiados españoles en México (siglo XX), México, Casa Chata/INAH, 315-319.

Benítez, Fernando (1973): “El cuaderno escolar de Vicente Rojo”, El cuaderno escolar de Vicente Rojo, México, Museo Universitario de Ciencias y Artes (26-IV/30-VI-1973), s./p.

Benítez, Fernando (1982): “Los españoles en la prensa cultural”, S. Reyes Nevares (dir.): El exilio español en México, 1939-1982, México, Salvat-FCE, 623- 631.

Benítez, Fernando y otros (2000): Miguel Prieto. Diseño Gráfico, México D.F., Era. Blackaller, Eduardo R. (V/VII-1977): Elvira Gascón, México, Palacio de Bellas Artes (INBA), s./p.

Boletín de Información. UIE (15-VIII-1956): “Notas varias. Un nuevo organismo de solidaridad”, Boletín de Información. Unión de Intelectuales Españoles, n.º 1, México D.F., 13.

Boletín de Información. UIE (VI/IX-1957): “La obra de los desterrados españoles en México”, Boletín de Información. Unión de Intelectuales Españoles, n.º 5, México D.F., 21-28.

Bonet, Juan Manuel; Brihuega, Jaime y Perujo, Juana M.ª (comisarios) (2007): Miguel Prieto. La armonía y la furia, Ciudad Real, SECC-E.P. Don Quijote de la Mancha.

Bozal, Valeriano (1993): Pintura y escultura españolas del Siglo XX (1939-1990), vol. XXXVII de Summa Artis, Madrid, Espasa Calpe.

Brihuega, Jaime (2007): “Los pinceles furiosos de Miguel Prieto”, J. M. Bonet, J. Brihuega y J. M. Perujo (comisarios): Miguel Prieto. La armonía y la furia, Ciudad Real, SECC-E.P. Don Quijote de la Mancha, 69-87.

Cabañas Bravo, Miguel (X-XII/1998a): “El artista del exilio español de 1939 en México. Estudio del tema desde 1975”, Archivo Español de Arte, n.º 284, Madrid, CSIC, 361-374.

Cabañas Bravo, Miguel (1998b): “México me va creciendo. El exilio de José Moreno Villa”, AAVV. (ed. de M. Aznar): El exilio literario español de 1939, vol. I, Barcelona, GEXEL, 211-227.

Cabañas Bravo, Miguel (2000): “El exilio artístico del 39 en México. Etapas y actividades de los artistas transterrados durante los años cuarenta”, AA.VV.: El franquismo: el régimen y la oposición. Actas de las IV Jornadas de Castilla-La Mancha sobre la investigación en archivos, Guadalajara, ANABAD Castilla-La Mancha, 753-791.

Cabañas Bravo, Miguel (2001): “El exilio en el arte español del siglo XX. De las problemáticas generales de la emigración a las específicas de la segunda generación de artistas del exilio republicano en México”, M. Cabañas Bravo (coord.): El arte español del siglo XX. Su perspectiva al final del milenio, Madrid, CSIC, 287-315.

Cabañas Bravo, Miguel (2003a): “Un arte transterrado. Características de la adaptación de los artistas españoles exiliados en México”, A. Alted y M. Llusia (dirs.): La cultura del exilio republicano español de 1939. Actas del Congreso Internacional: 60 años después, 2 vols., Madrid, UNED, 17- 40.

Cabañas Bravo, Miguel (2003b): “El arte español desde los críticos e historiadores del exilio republicano en México”, M. Cabañas Bravo (coor.): El arte español fuera de España, Madrid, CSIC, 645-673.

Cabañas Bravo, Miguel (23-X-2004): “Del ‘páramo cultural’ al ‘siglo de plata’”, ABC (Blanco y Negro, Cultural, n.º 665), Madrid, 18.

Cabañas Bravo, Miguel (2005a): “Delhi Tejero, una imaginación ensimismada en las décadas centrales del siglo XX”, E. Alaminos (comisario): Delhy Tejero (1904-1968). 111 Dibujos, Madrid, MMACM (XII-2005/I-2006), 27-54.

Cabañas Bravo, Miguel (2005b): Antonio Rodríguez Luna, el pintor del exilio republicano español, Madrid, CSIC.

Cabañas Bravo, Miguel (XII-2005c): “De La Mancha a México: la singular andanza de los artistas republicanos Gabriel García Maroto y Miguel Prieto”, Migraciones y Exilios, n.º 6, Madrid, AEMIC, 43-64.

Cabañas Bravo, Miguel (2006): “Jesús Molina y el ingrediente italiano en el arte de nuestro Siglo de Plata”, E. Aguirre (comisario): Jesús Molina, vivir una idea (1903-1968), Zamora/Palencia/ Valladolid/León, Caja España (IVVII/ 2006), 87-129.

Cabañas Bravo, Miguel (2007a): Exilio e interior en la bisagra del Siglo de Plata español. El poeta Leopoldo Panero y el pintor Vela Zanetti en el marco artístico de los años cincuenta, León, Ayto. de Astorga.

Cabañas Bravo, Miguel (2007b): “Renau y el pabellón español de 1937 en París, con Picasso y sin Dalí”, J. Brihuega (comisario): Josep Renau (1907- 1982). Comprimís y cultura, Valencia, Universitat de València-SECC, 140- 167.

Candela, Félix (VII-1956a): “Iglesia de la Virgen Milagrosa”, Las Españas, n.os 26-28, México D.F., 12.

Candela, Félix, et al. (X-1959b): “Félix Candela”, Arquitectura, n.º 10 (n.º dedicado al arquitecto), Madrid, 2-32.

Cevallos, Diego (25-IX-2001): “Un centro comercial contra la memoria histórica”, Barcelona2004, Revista electrónica, Barcelona.

Cruz, Juan Ignacio (1995): “Los colegios del exilio. La obra educativa de los maestros y profesores valencianos”, A. Girona y M. F. Mancebo (eds.): El exilio valenciano en América. Obra y memoria, Valencia, Universitat/Ins. De Cultura Juan Gil-Albert, 95-110.

Fagen, Patricia W. (1975): Transterrados y ciudadanos. Los republicanos españoles de México, México, FCE.

Fernández, Justino (1947): “Catálogo de exposiciones de arte en 1946”, Suplemento n.º 15 de Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, México D.F., IIE-UNAM, 6.

Fernández García, Ana M.ª (1997): Arte y emigración. La pintura española en Buenos Aires (1880-1930), 2 vols. (vol. 2.º: Catálogo de pintura española en Buenos Aires, 1880-1930), Gijón, Universidad de Oviedo/Universidad de Buenos Aires.

Foulkes, Vera (1953): Los “Niños de Morelia” y la escuela “España-México”: Consideraciones analíticas sobre un experimento social, México, UNAM.

Fresco, Mauricio (1950): La emigración republicana española, una victoria de México, México, Editores Asociados.

Fuentes Mares, José (1984): Historia de dos orgullos, México, Océano, 1984.

García Cortés, Andrés (1975): Los murales del Casino de la Selva pintados por José Renau y José Reyes Meza, México D. F., Manuel Quesada Brandi.

Giner de los Ríos, Bernardo (1952): 50 Años de Arquitectura Española (1900- 1950), México D.F., Editorial Patria.

Giral, Ángela (1991): “La arquitectura de Félix Candela”, N. Sánchez-Albornoz (comp.): El destierro español en América. Un trasvase cultural, Madrid, SEVC-ICI, 39-47.

Goldman, Shifra M. (1989): Pintura mexicana contemporánea en tiempos de cambio, México D.F., IPN-Ed. Domés (ed. inglesa 1981).

González, Carlos, y Martí, Montse (1987): Pintores españoles en Roma (1850- 1900), Barcelona, Tusquets.

González, Carlos, y Martí, Montse (1989): Pintores españoles en París (1850- 1900), Barcelona, Tusquets.

Guarner, Vicente (1982): “Los exiliados españoles del 39 y el México de ahora”, S. Reyes Nevares (dir.): El exilio español en México, 1939-1982, México, Salvat-FCE, 705-713.

Hernández de León-Portilla, Ascensión (XII- 1982): “Cultura española en México”, Historia 16, n.º 80, Madrid, 11-18.

Lage, Mario (7-X-1979): “El exilio español y las artes plásticas. Entrevista con Elvira Gascón y Gerardo Lizárraga. Encuentro de dos pinturas adultas”, Novedades (Suplemento La onda, n.º 330, edición especial), México D.F., 2 y 5.

León Felipe (1939): Español del éxodo y el llanto..., (ilustraciones, diseño y cubierta de Ramón Gaya), México D.F., La Casa de España en México.

Lida, Clara E. (1988): La Casa de España en México, México D.F., El Colegio de México.

Lida, Clara E. y Matesanz, José Antonio (1990): El Colegio de México: Una hazaña cultural (1940-1962), México D. F., El Colegio de México.

Llorens, Vicente (1976): “La emigración republicana de 1939”, J. L. Abellán (dir.): El exilio español de 1939, t. 1, Madrid, Taurus, 95-200.

Maldonado, Víctor Alfonso (1982): “Vías políticas y diplomáticas del exilio”, S. Reyes Nevares (dir.): El exilio español en México, 1939-1982, México, Salvat- FCE, 25-53.

Manrique, Jorge Alberto (1991): “Otras caras del arte mexicano”, AA.VV.: Modernidad y modernización del arte mexicano, 1920-1960, México, INBACNCA, 140.

Martínez, Carlos (1959): Crónica de una emigración: la de los republicanos españoles, México D.F., Libro-Mex.

Mateo, Eduardo (X-1990): “El exilio español de 1939”, Cuadernos Republicanos, n.º 4, Madrid, 43.

Matesanz, José Antonio (1982): “La dinámica del exilio”, S. Reyes Nevares (dir.): El exilio español en México, 1939-1982, México, Salvat-FCE, 163-169.

Meyer, Eugenia (coor.) (1980): Palabras del Exilio 1. Contribución a la historia de los refugiados españoles en México, México D.F., INAH-SEP/Librería Madero.

Meyer, Eugenia (coor.) (1982): Palabras del exilio 2. Final y comienzo: El Sinaia, México D.F., INAH-SEP/Librería Madero.

Meyer, Eugenia (coor.) (1988): Palabras del exilio. 4. De los que volvieron, México D.F., INAH-SEP/Instituto Mora.

Monedero López, Enrique (1991): “Los colegios del exilio y la enseñanza en México”, N. Sánchez-Albornoz (comp.): El destierro español en América. Un trasvase cultural, Madrid, SEVC-ICI, 209-218.

Moreno Villa, José (1940): Cornucopia de México, México D.F., La Casa de España en México-FCE.

Moreno Villa, José (1944): Vida en claro. Autobiografía, México D.F., El Colegio de México-FCE.

Moreno Villa, José (1951a, b, c, d, e): “Monólogos migratorios. El trasplante humano” (1), (2), (3), (4) (y 5), El Nacional, México (20-V-1951, 3; 27- V-1951, 3, 3-VI-1951, 3; 10-VI-1951, 3, y 17-VI-1951, 7).

Moreno Villa, José (5-VII-1953): “Nuestra evolución”, El Nacional, México, 3. Miaja de Liscy, Teresa, y Maya Nava, Alfonso (1982): “Creación de organismos, mutualidades, centros de reunión, instituciones académicas”, S. Reyes Nevares (dir.): El exilio español en México, 1939- 1982, México, Salvat-FCE, 101-122.

Muñiz-Huberman, Angelina (1998): “Hacia una poética del exilio: La generación hispanomexicana”, AA.VV. (ed. de M. Aznar): El exilio literario español de 1939, Barcelona, GEXEL, vol. I, 57-62.

Palencia, Ceferino (27-IV-1952): “La ilustradora Elvira Gascón”, Novedades (“México en la Cultura” n.º 167), 4.

Pérez Montfort, Ricardo (1992): Hispanismo y Falange. Los sueños imperiales de la derecha española, México, F.C.E.

Perujo, Juana María (2007): “Miguel Prieto: identidad vivida”, J. M. Bonet; J. Brihuega y J. M. Perujo (comisarios): Miguel Prieto. La armonía y la furia, Ciudad Real, SECC-E.P. Don Quijote de la Mancha.

Pla Brugat, Dolores (1985): Los Niños de Morelia, México D.F., INAH.

Pla Brugat, Dolores (1989a): “El exilio español en México: composición y perspectivas de análisis”, México en el Arte, n.º 22, México, 73-76.

Pla Brugat, Dolores (2-VII-1989b): “Los Niños de Morelia”, El Nacional (Revista Mexicana de Cultura n.º 332), México D.F., 10-12.

Renau, Josep (29-XII-1946): “El pintor y la obra”, Las Españas, n.º 2, México D.F., 29-XI-1946, 12 y 16.

Sánchez Vázquez, Adolfo (1998): “Prólogo: Entre la memoria y el olvido”, AAVV. (ed. de M. Aznar): El exilio literario español de 1939, Barcelona, GEXEL, vol. 1, 23-27.

Serrano Migallón, Fernando (1989): “El viaje del Sinaia” introducción a la edición facsimilar de Sinaia. Diario de la Primera Expedición de Republicanos Españoles a México, México, UNAM/ UAM/La Oca/Redacta, 7-17.

Sáenz de la Calzada, Arturo (1976): “La arquitectura en el exilio”, J. L. Abellán, (dir.): El exilio español de 1939, 6 ts., Madrid, Taurus, t. 5, 70-90.

Souto Alabarce, Arturo (1982): “Letras, Ensayo, Pintura, Música y danza, Arquitectura, Fotografía”, S. Reyes Nevares (dir.): El exilio español en México, 1939-1982, México, Salvat-FCE, 363-493.

Souto Alabarce, Arturo (1998): “Poetas y pintores en La Casa de España y su imagen de México”, AA.VV.: Los refugiados españoles y la cultura mexicana. Actas de las Primeras Jornadas celebradas en la Residencia de Estudiantes en noviembre de 1994, Madrid, Publicaciones de la Residencia de Estudiantes-El Colegio de México, 41-52.

Tuñón de Lara, Manuel (1976-1978): “Los españoles en la II Guerra Mundial y su participación en la resistencia de Francia”, J. L. Abellán (dir.): El exilio español de 1939, 6 ts., Madrid, Taurus, t. 2, 14-15.

Downloads

Published

2009-02-28

How to Cite

Cabañas Bravo, M. (2009). Spanish Artist of Exodus and Crying Under the Aztec Roof. Arbor, 185(735), 57–74. https://doi.org/10.3989/arbor.2009.i735.265

Issue

Section

Articles