The Mexican Revolution in Documentary Cinema of the Silent Era (1910-1917)

Authors

  • Juan Pablo Silva-Escobar Centro de Investigación en Artes y Humanidades (CIAH), Escuela de Animación Digital, Universidad Mayor - Centro de Estudios Históricos (CEH), Universidad Bernardo O´Higgins https://orcid.org/0000-0001-5088-4332

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2023.808002

Keywords:

Silent films, Mexican Revolution, dialectic image, myth, anachronism of images

Abstract


This paper analyses documentaries from the silent era of cinema during the Mexican Revolution, specifically those made during the heat of the armed conflict between 1910 and 1917. The objective is to reflect on the way in which filmic images contributed to forging the myth of the Revolution as Mexicanity and, based on this mythification, to problematize the temporality of the images and their social and political evolution. It is argued that documentaries from the revolutionary period contributed significantly (along with other cultural practices: painting, literature, theatre) to the structuring of a social imaginary that conceived the armed struggle as a sign of identity. Analysis of the documentaries shot during the revolutionary process will show how these filmic images made a historicity of the Revolution legible and, at the same time, inscribed a new cultural matrix that instituted, for example, the rebellious peasantry as a discourse on which to build this new Mexicanity. Thus, the Revolution as Mexicanity was established as a new socio-political paradigm on which was cemented the populist nationalism that would be shaped as a cultural ethos within Mexican society throughout the twentieth century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.

Agamben, Giorgio (2008). La potencia del pensamiento. Ensayos y conferencias. Barcelona: Anagrama.

Ávila Espinosa, Felipe (2012). La vida campesina durante la revolución: el caso zapatista. En Aurelio de los Reyes (coord.) Historia de la vida cotidiana en México, Tomo V Vol. 1 Siglo XX Campo y ciudad. México DF: El Colegio de México y Fondo de Cultura Económica, pp. 49-88.

Barthes, Roland. (1987) El mito hoy. En Roland Barthes El susurro del lenguaje. Barcelona: Paidós, pp. 83-87.

Barthes, Roland (2008). Mitologías. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Benjamin, Walter (1972). Paris, capital del siglo XIX. En Walter Benjamin Iluminaciones II. Madrid: Taurus, pp. 1971-190.

Benjamin, Walter (1989a). Experiencia y pobreza. En Walter Benjamin Discursos interrumpidos I filosofía del arte y de la historia. Madrid: Taurus, pp. 165-173.

Benjamin, Walter (1989b). "La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica" En Walter Benjamin Discursos interrumpidos I filosofía del arte y de la historia. Madrid: Taurus, pp. 15-57.

Benjamin, Walter (2005). El libro de los pasajes. Madrid: Akal.

Berumen, Miguel Ángel (2006). Pancho Villa la construcción de un mito. México DF: Océano.

Burucúa, José Emilio (2006). Historia y ambivalencia. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Buck-Morss, Susan (2001). Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los pasajes. Madrid: La balsa de la medusa.

Burk-Morss, Susan (2011). Origen de la dialéctica negativa. Theodor W. Adorno, Walter Benjamin y el Instituto de Frankfurt. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Clausewitz, Carl von (2005). De la guerra. Madrid: La esfera de los libros.

Didi-Huberman, Georges (2014a). Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.

Didi-Huberman, Georges (2014b). La emoción no dice "yo". Diez fragmentos sobre la libertad estética. En Adriana Valdés (ed.) Alfredo Jarr. La política de las imágenes. Santiago de Chile: Metales pesados, pp. 39-67.

Didi-Huberma, Georges (2015a). Remontajes al tiempo padecido. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Didi-Huberman, Georges (2015b). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana hidalgo Editora.

Duffey, Patrick (2012). El diálogo entre imagen y espectador: El documental mexicano de la Revolución y la "película local". En Wolfgang Bongers (ed.) Prismas del cine latinoamericano. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio, pp. 45-63.

Fuentes, Carlos (1985). Gringo viejo. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Gunning, Tom (2000). The cinema of attractions. En Robert Stam y Toby Miller (eds.), Films and theory: An anthology. Oxford: Blackwell, pp. 229-235.

Katz, Friedrich (1999). Pancho Villa Tomo1. México DF: Ediciones Era.

King, John 1994. El carrete mágico: historia del cine latinoamericano. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Leal, Juan Felipe (2012). El documental nacional de la Revolución mexicana. Filmografía. 1910-1914. México DF: Voyeur.

Leal, Juan Felipe y Jablonska, Aleksandra (1997). El cine de la Revolución mexicana. Filmografía, 1911-1917, México DF: Universidad Pedagógica Nacional.

Miquel, Ángel (2011). Documentales mexicanos con historias revolucionarias. En Archivos de la Filmoteca. Revista de Estudios Históricos sobre la imagen, 68: 80-95.

Miquel, Ángel (2012). Documentales de las revoluciones de México 1911-1916. En Wolfgang Bongers (ed.) Prismas del cine latinoamericano. Santiago de Chile: Editorial Cuarto Propio, pp. 19-44.

Miquel, Ángel (2013). En tiempos de revolución. El cine en la ciudad de México (1910-1916). México DF: UNAM,

Monsiváis, Carlos (1994). Vino todo el pueblo y no cupo en la pantalla (Notas sobre el público del cine en México). En A través del tiempo. El cine mexicano y su público. México DF: El Milagro, pp. 49-97.

Paz, Octavio (2012). El laberinto de la soledad. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Pérez Montfort, Ricardo (2012). La cultura. En Sandra Kuntz (coord.) América Latina en la Historia Contemporánea. México Tomo 3 1880-1930. La apertura al mundo. Madrid: Taurus, pp. 287-352.

Ramírez, Gabriel (1989). Crónica del cine mudo mexicano. México DF: Cineteca Nacional.

Reyes, Aurelio de los (1986). Filmografía del cine mudo mexicano, vol. 1, 1986-1920. México DF: Filmoteca Universidad Nacional Autónoma de México.

Reyes, Aurelio de los (1994). Filmografía del cine mudo mexicano, vol. 2, 1920-1924. México DF: Universidad Nacional Autónoma de México y Dirección. General de Actividades Cinematográficas.

Reyes, Aurelio de los (2000). Filmografía del cine mudo mexicano, vol. 3, 1924-1931 México DF: Universidad Nacional Autónoma de México.

Reyes, Aurelio de los (2011). La narrativa de las "vistas" de la Revolución: consideraciones. Archivos de la Filmoteca 68, 63-79.

Reyes, Aurelio de los (2013). Los orígenes del cine en México (1896-1900). México DF: Fondo de Cultura Económica.

Sánchez Prado, Ignacio (2015). Alegorías sin pueblo: el cine echeverrista y la crisis del contrato social de la cultura mexicana. Chasqui. Revista de literatura latinoamericana, 44(2), 50-67.

Silva-Escobar, Juan Pablo (2021). Monumento, espacio público y poder simbólico. El caso de la estatua del general Baquedano y el uso político del patrimonio. En Amalia Castro, Catherine Burdick y Juan Pablo Silva-Escobar (eds.) Multiplicidades del patrimonio. De lo sagrado a lo cotidiano, de la calle a la mesa. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Mayor, pp. 18-50.

Speckman, Elisa (2012). Población y sociedad. En Sandra Kuntz (coord.) América Latina en la Historia Contemporánea. México Tomo 3 1880-1930. La apertura al mundo. Madrid: Taurus, pp. 227-286.

Villa Guerrero, Guadalupe (2007). Reseña a Pancho Villa la construcción de un mito. Secuencia. Revista de historia y ciencias Sociales, 68, 178-186. https://doi.org/10.18234/secuencia.v0i68.1011

Villoro, Luis (1995). En México, entre libros y pensadores del siglo XX. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Warburg, Aby. (2019). La pervivencia de las imágenes. Buenos Aires: Miluno Editorial.

Womack, John (1992). La Revolución mexicana, 1910-1920. En Leslie Bethell (ed.) Historia de América Latina. Tomo 9. México, América Central y el Caribe, c. 1870-1930. Barcelona: Editorial Crítica, pp. 78-145.

Published

2023-07-06

How to Cite

Silva-Escobar, J. P. (2023). The Mexican Revolution in Documentary Cinema of the Silent Era (1910-1917). Arbor, 199(808), a703. https://doi.org/10.3989/arbor.2023.808002

Issue

Section

Articles