Design, theories and blunders
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2023.808004Keywords:
Design, theory, aesthetic, historyAbstract
The text comments on the different design theories dealt with by the main representatives in the field of aesthetics during the twentieth century. We will contrast some of the theoretical texts by William Morris, Adolf Loos and Lewis Mumford with those by Adorno and other representatives of the Frankfort School. By doing so we will try to answer the classic questions: Art or design? Form or content? What is the value of design?
Downloads
References
Adorno, Theodor W. (1970). Dialéctica Negativa - La jerga de la autenticidad. Madrid: Akal.
Adorno, Theodor W. (1977a). Crítica de la cultura y sociedad I. Madrid: Akal.
Adorno, Theodor W. (1977b). Crítica de la cultura y la sociedad II. Intervenciones Entradas. Madrid: Akal.
Adorno, Theodor W. (1979). Kierkegaard, construcción de lo estético. Madrid: Akal.
Adorno, Theodor W. (1983). Teoría Estética. Orbis: Barcelona.
Adorno, Theodor W. (2007). La Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Akal.
Adorno, Theodor W. (2010). Escritos filosóficos tempranos. Madrid: Akal.
Benjamin, Walter (2005). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Bolívar Echevarría: México.
Bloom, Harold (1973). La ansiedad de la influencia. Una teoría de la poesía. Madrid: Editorial Trotta.
Bonsiepe, Gui (2006). Design and Democracy, Design Issues 22(2), 27-34. https://doi.org/10.1162/desi.2006.22.2.27
Bonsiepe, Gui (2012). Diseño y Crisis. Valencia: Camp Grafick.
Eco, Umberto (2012). Arte y belleza en la estética medieval. Barcelona: DeBolsillo.
Eco, Umberto (2018). La historia de la fealdad. Barcelona: Debolsillo.
Fragua Valdivieso, Jorge (2021). Desarrollo e influencia del Zen en Occidente. Análisis de la presencia Zen en la obra de Kandinsky y Malévich. Mirai. Estudios Japoneses, 5:105-112. https://doi.org/10.5209/mira.72864
Gropius, Walter (1919), Manifiesto Bauhaus. Weimar.
Infante del Rosal, Fernando (2018). La autonomía del diseño. Diseño como categoría estética. Valencia: Universitat de València.
Julier, Guy (2022). Design culture as critical practice. En C. Mareis, M. Greiner-Petter, & M. Renner (Eds.), Critical by Design? Genealogies, Practices, Positions (pp. 212-229). https://doi.org/10.14361/9783839461044-013
Kant, Immanuel (2013). Crítica del juicio. Barcelona: Austral.
Kierkegaard, Sören (2011). Temblor y Temor. Madrid: Alianza Editorial.
Kracauer, Siegfried (2008a). La fotografía y otros ensayos: El ornamento de la masa I. Barcelona: Gedisa.
Kracauer, Siegfied (2008b). La fotografía y otros ensayos: El ornamento de la masa II. Barcelona: Gedisa.
Loos, Adolf (1913). Ornement et Crime. Les Cahiers d'aujourd'hui, 5, 247-256.
Loos, Claire Beck (2018). Adolf Loos Privado. Barcelona: Mudito&Co.
Manzini, Ezio (2015). Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. Cambridge: The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9873.001.0001
Maldonado, Tomás (1977). Vanguardia y racionalidad. Barcelona: Gustavo Gili.
Margolin, Victor (2005). A World History of Design and the History of the World. Journal of Design History, 18, (3), 235-243, https://www.jstor.org/stable/3527284 https://doi.org/10.1093/jdh/epi043
Marx, Carl (1967). El Capital, Tomo I. Madrid: Edaf.
Marzoa, Felipe Martínez (1987). Desconocida raíz común. Barcelona: La balsa de medusa.
Meggs, Philip B. (1991). Historia Del Diseño Gráfico. México: Trillas.
Morris, William (2016). La era de lo sucedáneo y otros textos contra la civilización moderna. Logroño: Pepitas de Calabaza.
Mumford, Lewis (2014). Arte y técnica. Logroño: Pepitas de Calabaza.
Müller-Doohm, Stefan (2005). Adorno a Biography. United Kingdom: Polity Press.
Rambla, Wenceslao (2007). Estética y diseño. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Rosarivo, Raúl Mario (1948). Tratado sobre la Divina Proporción Tipográfica ternaria. Buenos Aires: Edición del autor.
San Agustín, El libre albedrío, II, Victorino Capánaga (ed.) (1982). Obras completas, tomo III. Madrid: Biblioteca de autores cristianos.
Satué Enric (1998). El Diseño Gráfico: Desde Los Orígenes Hasta Nuestros Días. Madrid: Alianza Editorial.
Sparke, Penny (1999). El diseño en el siglo XX: los pioneros del siglo. Barcelona: Blume.
Temple Bell, Eric (1985). Historia de las matemáticas. México: Fondo de Cultura Económica.
Valéry, Paúl (1999). Teoría poética y estética. Madrid: Visor.
Žižek, Slavoj (2000). El frágil Absoluto o ¿Por qué merece la pena luchar por el legado cristiano? Valencia: Pre-Textos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.