The reconstruction of photographic memory in Wattebled. Creation of the story by Paco Gómez

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2023.808003

Keywords:

Paco Gómez, Wattebled, photographic memory, expanded photography, the Rastro

Abstract


At the end of 2019, the photographer and writer Paco Gómez found a box of photographic plates in the Rastro (flea market) in Madrid. This research analyses the process of creating a visual story through the images discovered by the author, and how this story gave rise to the novel Wattebled o el rastro de las cosas, creating an exercise in photography expanded towards literature. The mentioned creative process starts from the idea of producing a narration between these images and their history through a journey into the past as an exercise in historical memory, which allows reconstruction of a family biography, built from a strategy of temporal connections or heterochronies that offer a meaning and response to the images found. Starting from these approaches, this article exposes the role played by nomadic or dispossessed images and their revitalization as an instrument for the reconstruction of nostalgia and a reunion with the past. That is to say, the qualities that allow anonymous photographs to be offered as objects bearing historical redefinition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Jesús (Director) (28 de enero de 2021). Wattebled o el rastro de las coscas. La aventura del saber. RTVE.

Augé, Marc (1998). Las formas del olvido. Barcelona: Gedisa.

Batjin, Mijaíl (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus

Barthes, Roland (1980). Mitologías. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Barthes, Roland (1990). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Baudrillard, Jean (1969). El sistema de los objetos. México: Siglo XXI

Broncano, Fernando (2020). Espacios de intimidad y cultura material. Madrid: Cátedra.

Burke, Peter (2006). ¿Qué es la historia cultural? Barcelona: Paidós.

Burke, Peter (1996). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza Editorial.

Cadenas, Isabel (2019). Poética de la ausencia. Formas subversivas de la memoria en la cultura visual contemporánea. Madrid: Cátedra.

De Certeau, Michel (2007). La invención de lo cotidiano. México: Universidad Iberoamericana.

D'Eramo, Marco (2020). El selfie del mundo. Una investigación sobre la edad del turismo. Barcelona: Anagrama.

Didi-Huberman, Georges (2008a). Cuando las imágenes toman posición. Madrid: Antonio Machado Libros.

Didi-Huberman, Georges (2008b). Ante el tiempo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Didi-Huberman, Georges (2015). Fasmas. Ensayos sobre la aparición 1. Santander: Shangrila.

Fernández Mallo, Agustín (2018). Teoría general de la basura (cultura, apropiación, complejidad). Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Foucault, Michel (2007). La arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI

Ginzburg, Carlo (1999). Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia. Barcelona: Gedisa.

Gómez, Paco (2020). Wattebled o el rastro de las cosas. Madrid: Fracaso Books.

Gómez, Paco (2016). Proyecto K. Madrid: Fracaso Books.

Gómez, Paco (2013). Los Modlin. Madrid: Fracaso Books.

Gómez Isla, José (2018). Narrativas de la intimidad. Estrategias artísticas de apropiación y montaje en torno al tiempo y al relato de familia. En Gómez Isla, José y Vicente, Pedro (Eds.) Álbum familiar y prácticas artísticas (pp. 98-109). Huesca: Diputación de Huesca

Guasch, Ana María (2005). Los lugares de la memoria: el arte de archivar y recordar, Materia, nº 5, pp. 157-183.

Hernández Navarro, Miguel Ángel (2020). El arte a contratiempo. Historia, Obsolescencia, Estéticas Migratorias. Madrid: Akal.

Kousbroek, Rudy (2013). El secreto del pasado. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

O'Keane, Veronica (2021). El bazar de la memoria. Cómo construimos los recuerdos y cómo los recuerdos nos construyen. Madrid:

Siruela.

Perec, Georges (1986). Pensar/Clasificar. Barcelona: Gedisa.

Sanjuán, Ruth (2020). Archivos familiares, propios y apropiados como cuerpos narrativos para una memoria genealógica. Arte y políticas de identidad, 22, pp. 56-72. https://doi.org/10.6018/reapi.433901

Seel, Martin (2010). Estética del aparecer. Buenos Aires: Katz. https://doi.org/10.2307/j.ctvm7bd70

Trapiello, Andrés (2018). El rastro. Historia, Teoría y Práctica. Barcelona: Destino

Vega, Carmelo (2013). Ficciones fotográficas del álbum de viaje. En Vicente, Pedro (Ed.) Álbum de familia [re]presentación, [re]creación e [in]materialidad de las fotografías familiares (pp. 41-50). Huesca: Diputación de Huesca

Published

2023-07-06

How to Cite

Gómez Alonso, R. . (2023). The reconstruction of photographic memory in Wattebled. Creation of the story by Paco Gómez. Arbor, 199(808), a704. https://doi.org/10.3989/arbor.2023.808003

Issue

Section

Articles