An educational innovation experience in the university field. The use of new technologies
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2009.extran1208Keywords:
Blended learning, cooperative learning, mathematicsAbstract
Several teaching initiatives and experiments, carried out by the authors, are presented in this paper. By means of Moodle (an e-learning platform) as a support to on-site teaching, they were applied to some Mathematics subjects of Engineering degrees at the University of Zaragoza. The learning projects, started up over the last few years, have been influenced by the context in which they have been applied. Therefore, we will indicate the strengths and weaknesses which have been detected as influential factors in the design of the courses. Furthermore, our experiments are presented with an explanation of the design of the courses, the methodology and the activities used in the learning units of which they consist as well as of the way to carry out the proactive and reactive tutorial tasks in a blended-learning environment.
Downloads
References
Bará, J. y Valero, M. (2007): Técnicas de aprendizaje cooperativo. Notas de los autores del curso impartido en el Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Zaragoza, marzo de 2007.
Bartolomé, A. (2004): Blended learning. Conceptos básicos. Universidad de Barcelona. PixelBit. N.º 23. Abril. www.lmi.ub.es/personal/bartolome/articuloshtml/04_blended_learning/documentacion/1_bartolome.pdf (última consulta el 30/01/2009).
Boal, N., Lerís, D. y Sein-Echaluce, M. L. (2008-3): Una experiencia de trabajo colaborativo para potenciar el desarrollo de las destrezas matemáticas. Actas del XVI Congreso Universitario de Innovación Educativa de las Enseñanzas Técnicas (CUIEET), Cádiz, España.
Boal, N., Bueno, C., Lerís, D. y Sein-Echaluce, M. L. (2008-2): “Las habilidades matemáticas evaluadas en las Pruebas de Acceso a la Universidad. Un estudio en varias universidades públicas españolas”, Revista de Investigación Educativa, vol. 26-1 (2008), pp. 11-23.
Boal, N., Arribas, M., Lerís, D. y Sein-Echaluce, M. L. (2008-1): Curso de Orientación a las Matemáticas en Ingeniería. II Jornadas de Innovación Docente, Tecnologías de la Información y la Comunicación e Investigación Educativa en la Universidad de Zaragoza, febrero de 2008. Zaragoza, Spain.
Boal, N., Bueno, C., Castelló, J., Lerís, D. y Martínez, V. (2007): Expectations And Realities On The Mathematical Formation Of The Students Of New Access To The University. INTED2007 Proceedings of International Technology, Education and Development Conference IATED. Valencia, Spain.
Boal, N. y Sein-Echaluce, M. L. (2006): Una experiencia en la Enseñanza de las Matemáticas. I Jornadas de Innovación Docente, Tecnologías de la Información y la Comunicación e Investigación Educativa en la Universidad de Zaragoza, noviembre de 2006. Caminando hacia Europa, p. 50. Cap. I-21. Documento: 11 páginas. ISBN: 978-84-96214-85-9.
Bueno, C., Lerís, D., Boal, N., Castelló, J., Correas, J.M., Martínez, V. y Sein-Echaluce, M. L. (2008): Assessment of Attitudes and Mathematical Skills for First Year University Students. INTED2008 Proceedings of International Technology, Education and Development Conference IATED. Valencia, Spain. ISBN: 978-84-612-0190-7.
Creed, T. (1996): “Think-Pair-Share-DISCUSS” published in Cooperative Learning and College Teaching, vol. 7, no. 1, http://employees.csbsju.edu/TCREED/tpsd.html (última consulta 30/01/2009).
Guzmán, M. (2003): Cómo hablar, demostrar y resolver en Matemáticas. Madrid, España: Editorial Anaya.
Instructional Strategies Online (2006): Saskatoon Public School Division http://olc.spsd.sk.ca/DE/PD/instr/strats/think/index.html (última consulta 30/01/2009).
Lerís, D., Boal, N., Bueno, C. y Sein-Echaluce, M. L. (2008): El Valor de las Competencias Matemáticas en las Pruebas de Acceso a la Universidad. Actas del 16cuieet, Cádiz, España. Moodle. www.moodle.org.
OCDE (2004): Project PISA: Learning for tomorrow’s world (2004).
Real Decreto 938/2001, de 3 de agosto, en el que se establece el currículo de Bachillerato (BOE de 7 de septiembre de 2001).
Riaguas, A., Arribas, M., Celorrio, R. y Lerís, D. (2006): El acceso a los estudios de Ingeniería: detección de debilidades o carencias formativas en Matemáticas, Actas del 4.º Congreso Internacional de Docencia Universitaria e Innovación, CIDUI. Barcelona, España, 5 al 7 de julio.
Ross, K. P., Angelo, T. (2001): The One-Minute-Paper. Resource: Classroom Assessment Techniques. http://www.csupomona.edu/~biology/teaching_bytes/one-minute-paper.pdf (última consulta 30/01/2009).
Sein-Echaluce, M. L., Boal, N. y Lerís, D. (2008): B-Learning to Promote Cooperative- Tutorial Activities in Scientific Subjects. ED-MEDIA 2008, Viena, Austria.
Sein-Echaluce, M. L., Martínez, V., Lerís, D., Correas, J. M., Castelló, J., Boal, N. (2008): An e-Learning Platform Project for International University Cooperation. INTED2008 Proceedings of International Technology, Education and Eevelopment IATED. Valencia, Spain. ISBN: 978-84-612-0190-7.
Stead, D. R. (2005): “A review of the oneminute paper”, Active Learning in Higher Education, vol. 6, no. 2, pp. 118-131. http://alh.sagepub.com/cgi/content/abstract/6/2/118 (última consulta 30/01/2009).
Valero, M. (2009): Evaluación de competencias genéricas en los programas formativos de las ingenierías. Notas del autor del curso impartido en el Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Zaragoza, enero de 2009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.