“Monument in honour of the lousy... roto”: the oligarchic construction of the national identity in Chile
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2009.740n1087Keywords:
Chile, 19th Century, identity, chilean "roto"Abstract
The 19th Century is, perhaps, one of the most complex period of the chilean’s history as a builder of a national identity. One image that is developed throughout the century, and that will put face to face the intellectuals with the traditional oligarchy will be the one of the “roto chileno”, in an attempt to establish the construction of an iconographic repertoire of a Modern Republic and a country-image, but mainly oriented to define a social class, which was strongly sustained in an imaginary constructed in favor of its own interests.
Downloads
References
Allende, Juan Rafael (1904): Obreros i patrones: conflicto entre el capital i el trabajo en Chile, su única solución, Imprenta Enc. León Víctor Caldera, Santiago.
Bravo, Bernardino (1992): “Una nueva forma de sociabilidad en Chile a mediados del siglo XIX: los primeros partidos políticos”, en VV. AA., Formas de sociabilidad en Chile. 1840-1940, Fundación Mario Góngora, Editorial Vivaria, Santiago.
Cortés, Gloria (2008): “De plumas y pinceles: texto y visualidad en la crítica de arte en Chile, en la segunda mitad del siglo XIX”, Revista Intus Legere, Universidad Adolfo Ibáñez, Santiago.
Grez Toso, Sergio (2005): “El Proyecto Popular en el siglo XIX”, en Manuel Loyola y Sergio Grez, Los proyectos nacionales en el pensamiento político y social chileno del siglo XIX, Ediciones Universidad Católica Silva Henríquez, Santiago, pp. 107-112.
Ministerio de Educación Ministerial y Archivo General de la Nación (1998): Testamento de José Miguel Carrera, Advertencia de Abelardo Manuel García Viera, Edición en homenaje al Presidente de Chile Eduardo Frei, Montevideo, Colección de Documentos, Imprimes S.A.
Navarro Floria, Pedro (2005): “La conquista de la memoria: La historiografía sobre la frontera sur Argentina durante el siglo XIX”, Revista Universum. [online], vol. 20, n.º 1 [citado 05 noviembre 2007], pp. 88-111. Disponible en la World Wide Web: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762005000100007&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0718- 2376.
Pérez Rosales, Vicente (1886): Recuerdos del pasado: 1814-1860, Impr. Gutenberg, Santiago.
Rubilar, Luis (2004): “Bello-Educador: Identidad De Rol Fundamental”, Educere La Revista Venezolana de Educación, año 8, n.º 27.
Salinas, M. (2004): “Juan Rafael Allende, ‘El Pequén’, y los rasgos carnavalescos de la Literatura Popular Chilena del Siglo XIX”, Revista Historia, Santiago, junio, vol. 37.
Sánchez, Luis Alberto (1942): Historia General de América, Ed. Ercilla, Santiago. Serrado, Juan (1898): Visita a Chile en 1895, Buenos Aires, s/e.
Vicuña Mackenna, Benjamín (1868): La Conquista de Arauco, Discurso pronunciado en la Cámara de Diputados en su sesión de 10 de agosto, Impr. Del Ferrocarril, Santiago.
Voionmaa, Flu (2004): La Escultura Pública. Santiago 1792-2004, Ocho Libros Editores, Santiago.
El Coquimbo (1889): “Discurso del Presidente Balmaceda en El banquete que la ciudad de La Serena celebró en su honor el 22 de marzo de 1889”, El Coquimbo, 23 de marzo.
El Correo de la Exposición (1875): “La Estatua de Pedro Valdivia”, El Correo de la Exposición, año I, n.º 1, 16 de septiembre.
El Correo de la Exposición (1875): “A propósito de escultura”, El Correo de la Exposición, año I, n.º 3, 16 de octubre.
El Ferrocarril (1883): “Discurso del Ministro del Interior en la Ceremonia de distribución de medallas a los cuerpos de Valparaíso, 21 de enero de 1883”, El Ferrocarril, 23 de enero.
El Jeneral Pililo (1897): “Ilustración Monumento Montt-Varas”, El Jeneral Pililo, n.º 203, 11 de noviembre.
El Padre Padilla (1888): “Monumento al Roto Chileno”, El Padre Padilla, año V, n.º 605, 9 de octubre.
El Padre Padilla (1888): “Monumento al roto... piojento”, El Padre Padilla, año V, n.º 606, 11 de octubre.
El Sol de Chile (1818): N.º 18, 6 de noviembre. El Taller Ilustrado (1888): “Monumento de la Plaza Yungai”, El Taller Ilustrado, año IV, n.º 155, 12 de noviembre.
Poncio Pilatos (1898): “El arte a cuartillo el atado”, Poncio Pilatos, año III, n.º 348, 17 de diciembre.
Revista Zigzag (1910): “Monumentos ofensivos”. Revista Zig-Zag, 25 de junio.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.