La narrativa de Dulce Chacón: memoria de las perdedoras

Authors

  • Carmen Servén Depto. Filología Española. Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2006.i721.53

Keywords:

Dulce Chacón, Women, Memory, Civil War, Identity, Documentation, Orality

Abstract


Dulce Chacón´s narrative is committed to women, specially to the conflicts that women lived during the XXth century in Spain. Her writings can be divided in two main groups: on the one hand, the ones entitled The trilogy of the escape , which correspond to the beginnings of her work, and which reflect psychological concerns and feminine conflicts in Spain of the present times; on the other hand, the writings dedicated to recuperate the memories of women that were involved in the Spanish Civil war (1936-39), together with the period that corresponds to the post war. The most peculiar device in Chacón´s works is the fact that both, collective and individual identity, are related to memory, which appears to be embodied in the main characters of her stories, conditioning and determining their destiny.< br> Dulce Chacón´s narrations point out a cultural reflection of the fighting of contemporary women in Spain, in spite of the fact that the feminine characters are not claiming any feminist doctrine in their discourses. One thing that readers should take into account is that Chacón´s stories originate from documented oral sources, and this confirms her particular interest towards oral expression and words; that might be the reason why she displays the most incredible expertise when building up the discourses of the different characters involved in the stories she wrote.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Fernández (1996): Memoria y olvido de la Guerra Civil Española. Madrid: Alianza.

Alapont, Vicente: Entrevista a Dulce Chacón, en www.mujeractual.com (s/f).

Chacón, Dulce (2000): Cielos de barro. Barcelona: Planeta.

Chacón, Dulce (2002): “Las mujeres que perdieron la guerra”, en El País Semanal, 1 de Septiembre, 46-53.

Chacón, Dulce (2002): Algún amor que no mate. Barcelona: Planeta.

Chacón, Dulce (2002): La voz dormida. Madrid: Alfaguara.

Chacón, Dulce (2003): “Mía o de nadie”, en El País Semanal, 2 de junio, 38-44.

Chacón, Dulce (2003): Blanca vuela mañana. Barcelona: Planeta.

Chacón, Dulce (2004). Háblame, musa, de aquel varón. Barcelona: Planeta.

Chacón, Inmaculada (2004): Conferencia en el Homenaje a Dulce Chacón, 28 de mayo de 2004, en Género y géneros. Escritura y escritoras iberoamericanas, Saint Louis University (Campus de Madrid) y Universidad Autónoma de Madrid (en prensa).

Di Febo, Giuliana: “Memoria de mujeres en la resistencia antifranquista: contexto, identidad, autorrepresentación” Arenal, 4, (1997) 2, 239-254.

El Mundo (2003), 5 de Diciembre, 53.

Godsland, Shelley: “History and Memory, Detection and Nostalgia: The Case of Dulce Chacón´s Cielos de Barro”, Hispanic Research Journal, 6 (2005) 3, October, 253-264.

Lama, María José: “Dulce Chacón y Luciano Feria. Diálogo de la memoria”, en Zafra. Feria Internacional Ganadera. 2003. Excmo. Ayuntamiento de Zafra, 12-agosto-2003

López de la Vieja, María Teresa (2003): Ética y literatura. Madrid: Tecnos.

Lluró, Joseph Maria: “Novela para una liquidación”, Lateral, (2002) abril, 8-9.

Morante, José Luis: “Dulce Chacón. El rescate de la memoria”, Clarín, 8 (2003) 47, 44-46.

Navajas, Gonzalo: “Una estética para después del posmodernismo: la nostalgia asertiva y la reciente novela española”, Revista de Occidente, (2003)143, 105-130

Navajas, Gonzalo (2002): La narrativa española en la era global. Barcelona: EUB.

Nichols, Geraldine: “Reseña de La voz dormida”, España Contemporánea 16 (2003) 2, 124-5.

Política. Revista republicana (2004), Enerofebrero, nº 51, III época, 34.

Quiroga Clérigo, Manuel: “Conversación con Dulce Chacón. Novela y poesía describen universos distintos”, República de las Letras, (2001) 72, 131-136.

Servén, Carmen (2004): “La mujer maltratada en la versión de Dulce Chacón”, en El personaje en la narrativa actual. XI Simposio Internacional sobre Narrativa Hispánica Contemporánea. El Puerto de Santa María: Fundación Luis Goytisolo.

Tyras, Georges: “Las sombras del silencio: escritura y antifranquismo”, Quimera, (2003) 236, 39-45.

Downloads

Published

2006-10-30

How to Cite

Servén, C. (2006). La narrativa de Dulce Chacón: memoria de las perdedoras. Arbor, 182(721), 583–591. https://doi.org/10.3989/arbor.2006.i721.53

Issue

Section

Articles