Poesía española en castellano escrita por mujeres (1970-2000): bosquejo a grandes pinceladas

Authors

  • Sharon Keefe Ugalde Departament of Modern Languages. Texas. State University

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2006.i721.59

Keywords:

Twentieth-century Spanish poetry, Feminism, Revisionism, Ekphrasis, Nomadic subject, Semiotic order, Long poem

Abstract


An outstanding phenomenon of the literary history of Spain during the last third of the twentieth century is the proliferation of poetry written by women. A feminist paradigm of reading makes evident a collective voice. To sketch of the nature of the poetry written by women during this period the author makes reference to a painting by María Blanchard, “Mujer con abanico” and underscores the following characteristics: the representation of desire without false modesty, the proliferation of the long poem and the textual strategy of revisionism, the relation of the postmodern lyric subject to feminist perspectives, the representation of a nomadic subject, and the reevaluation of the semiotic order. Paradoxically, the strength of the collective voice opens a variety of subject positions and makes the “feroz individualismo” of the writers resound.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, Francisca, (1971): Ítaca, Madrid: Ed. Cultura Hispánica.

Aguirre, Francisca, (1976): Los trescientos escalones, Irún: Col. Premios literarios “Cuidad de Irún”.

Aguirre, Francisca, (1996): Ensayo General, El Ferrol: Sociedad de Cultura Valle-Inclán, Col. Esquío.

Andrés, Elena, (1971): Desde aquí mis señales, Salamanca: Álamo.

Andreu, Blanca, (1981): De una niña de provincias que se vino a vivir en un Chagall, Madrid: Rialp.

Atencia, María Victoria, (1984): Marta & María, 2ª ed., Madrid: Caballo Griego para la Poesía.

Barthes, Roland, (1981): Cámara Lúcida. Reflections on Photography, trad. Richard Howard, New York: Hill and Way.

Baudrillard, Jean, (1994): Simulacra y Simulation, trad. Sheila Faria Glaser, Ann Arbor: Universidad de Michigan.

Benegas, Noni, (1995): Cartografía ardiente, Madrid: Verbum.

Beneyto, María, (1952): Eva en el tiempo, Valencia: El sobre literario.

Beneyto, María, (2000): Balneario. La memoria encantada, Xàbia: Poética 80.

Betancor, Pino, (1956): Cristal, 2ª ed., Madrid: Ediciones La Palma.

Borja. Margarita, (1991): Jazmines de noviembre, Alicante: Editorial Aguaclara y Ayuntamiento de Orihuela.

Braidotti, Rosi, (2000): Sujetos nómadas, Buenos Aires: Paidós.

Bravo, María Elena, (1996-97): “Ausencias/ presencias en la poesía de postguerra: El caso de Elena Andrés”, Letras Peninsulares, 11 (23), 377-389.

Canelo, Pureza, (1979): Habitable (Primera poética), Madrid: Rialp.

Canelo, Pureza, (1986): Tendido verso (Segunda poética), Madrid: Caballo Griego para la Poesía. Castro, Juana, (1986): Narcisia, Barcelona: Taifa.

Canelo, Pureza, (1994): No temerás, Madrid: Torremozas.

Castro, Luisa, (1984): Odisea definitiva. Libro póstumo, Madrid: Arnao.

Christ, Carol P. (1980): Diving Deep and Surfacing, Boston: Beacon.

Cixous, Hélêne, (1975): La Jeune Neé (en colaboración con Catherine Clément), París: UGE 10/18.

Cixous, Hélêne, (1980): “The Laugh of the Medusa”, trad. Keith Cohen y Paula Cohen, New French Feminisms, eds. Elaine Marks y Isabelle Coutivron, Amherst,: Universidad de Masschusetts, pp. 245-64.

Conde, Carmen, (1947): Mujer sin Edén, Madrid: Jura.

Conde, Carmen, (1971): Poesía femenina española (1950-1960), Barcelona: Editorial Bruguera.

Dijkstra, Bram, (1988): Idols of Perversity, Oxford: Universidad de Oxford.

Domínguez, Cecilia, (1989): Víspera de la ausencia, Madrid: Libertarias.

Domínguez, Cecilia, (2000): Doce lunas de Eros, Tenerife-Madrid: Ediciones La Palma y CajaCanarias.

Eloy-García. María, (2001): Metafísica del trapo, Madrid: Torremozas.

Escolano, Mercedes, (2001): No amararás, Cádiz: Diputación de Cádiz.

Fetterley, Judith, (1978): The Resisting Reader: A Feminist Approach to American Fiction, Bloomington: Universidad de Indiana.

Flores, María José, (1999): Poemas del cuerpo, Badajoz: Del Oeste Ediciones.

García, Concha, (1994): Ayer y calles, Madrid: Visor.

García, Concha, (1998): Cuántas llaves, Barcelona: Icaria.

García, Concha, (2003): Lo de ella, Barcelona: Icaria.

García Jambrina, Luis, (2004): “Lo de ella”, ABC Blanco y Negro, 632 (6 marzo), p. 7.

García Valdés, Olvido, (2001): Del ojo al hueso, Madrid: Ave de Paraíso.

Gilbert, Sandra M. y Susan Gubar (1984): The Madwoman in the Attic. The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination, New Haven: Universidad de Yale.

González Más, Carmen (1968): Juana la más loca, Madrid. [La autora]

González Más, Carmen (1971): María la perdida, Madrid. [La autora]

Grande, Guadalupe, (2003): La llave de niebla, Madrid: Calambur.

Gutiérrez, Menchu, (1997): la mano muerta cuenta el dinero de la vida, Madrid: Ave de Paraíso.

Herrmann, Claudine, (1989): The Tongue Snatchers, Lincoln, Universidad de Nebraska.

Iglesias Serna, Amalia, (1986): Memorial de Amauta, Madrid: Endymion.

Iglesias Serna, Amalia, (1996): Dados y dudas, Valencia: Pre-Textos.

Janés Clara, (1975): En busca de Cordelia y poemas rumanos, Salamanca: Álamo.

Janés Clara, (1988): Creciente fértil, Madrid: Hiperion.

Kolodny, Annette, (1985): “Dancing Through the Minefield. Some Observations on the Theory, Practice, and Politics of a Feminist Literary Criticism”,en The New Feminist Criticism. Essays on Women,Literature, and Theory, ed. Elaine Showalter, New York: Pantheon Books, 144-167.

Kristeva, Julia, (1984): Revolution in Poetic Language, trad. Margaret Waller, New York: Universidad de Columbia.

López, Elsa, (1987): Del amor imperfecto, Melilla: Rusadir.

López, Elsa, (1994): Al final del agua, Isla de Tenerife: El gabinete isleño.

Luca, Andrea, (1990): El don de Lilith, Madrid: Endymion.

Luque, Aurora, (1990): Problemas de Doblaje, Madrid: Rialp.

Luque, Aurora, (2003): Camaradas de Ícaro, Madrid: Libros Visor.

Miro, Emilio, (2000): “Mester de vida”, Ensayo General (Poesía completa 1966-2000), Francisca Aguirre, Madrid: Calambur.

Moix, Ana María, (1969): Baladas del dulce Jim, Barcelona: Saturno.

Moix, Ana María, (1971): No Time for Flowers y otras historias, Barcelona: Lumen.

Montagut, Cinta, (1993): Par, Barcelona: El Bardo.

Newton, Candelas, (1989): “Voces silenciadas: la poética de María Beneyto”, Alaluz, 22 (12), 21-38.

Newton, Candelas, (1995): “Un interlocutor eclipsado: El discurso femenino en la poesía española actual”, en Discurso femenino actual, ed. Adelaida López de Martínez, San Juan: Universidad de Puerto Rico, 161-177.

Newton, Candelas, (1996): “Intertextualidad, escritura femenina y postmodernidad en la poética de Pureza Canelo”, Hispanic Journal, 16(1), 169-182.

Ortega, Esperanza, (2002): Como si fuera una palabra, Barcelona: Lumen.

Ostriker, Alicia Suskin, (1986): Stealing the Language. The Emergence of Women’s Poetry in America, Boston: Boston: Beacon Press.

Owens, Craig, (1992): Beyond Recognition: representation, power, and culture, ed. Scott Bryson, Berkeley: Universidad de California.

Pallarés, Carmen, (1989): Luces de travesía, Madrid: Libertarias.

Palao, Paloma, (1982): Contemplación del destierro, Madrid: Endymion.

Reyzábal, María Victoria, (2001): Ser en paradojas, Madrid: Comunidad de Madrid. Consejería de Educación.

Rich, Adrienne, (1979): On Lies, Secrets and Silence: Selected prose 1966-1978, New York, Norton.

Rosales, María, (2001): Tregua, Madrid: Hiperión.

Romojaro, Rosa, (1986): Agua de luna, Málaga: Puerta del Mar.

Rossetti, Ana, (1985): Indicios vehementes, Madrid: Hiperión [incluye Los devaneos de Erato].

Rossetti, Ana, (1986): Devocionario, Madrid: Visor.

Rubio, Fanny, (1990): Dresde, Madrid: Devenir.

Selden, Raman, (1985): A Reader’s Guide to Contemporary Literary Theory, Lexington: Universidad de Kentucky.

Suárez Rojas, Tina, (1998): Pronóstico reservado, Las Palmas de Gran Canaria: Excmo. Ayuntamiento de las Palmas de Gran Canaria.

Ugalde, Sharon Keefe, (1992): “The Feminization of Female Figures in Spanish Women’s Poetry of the 1980s”, Studies in Twentieth Century Literature, 16(1), 165-84.

Ugalde, Sharon Keefe, (1995): “End-of-the-Century Spanish Women Poets Go Public: Gender and the Long Poem”, Revista de Estudios Hispánicos, nº 29, 365-381.

Ugalde, Sharon Keefe, (2004): “Los grandes temas: ellas también”, Zurgai (La voz de mujer en castellano, catalán, euskera y gallego), 6-17.

Uceda, Julia, (1977): Campanas en Sansueña, Madrid: Dulcinea.

Valcárcel, Amelia, (1994): Sexo y filosofía. Sobre “mujer” y “poder”, Barcelona: Anthropos.

Downloads

Published

2006-10-30

How to Cite

Keefe Ugalde, S. (2006). Poesía española en castellano escrita por mujeres (1970-2000): bosquejo a grandes pinceladas. Arbor, 182(721), 651–659. https://doi.org/10.3989/arbor.2006.i721.59

Issue

Section

Articles