Pilar Miró’s films. A tribute and link with literature

Authors

  • Concepción Fernández Soto IES “Fuente Nueva”, El Ejido
  • Francisco Checa y Olmos Universidad de Almería

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2010.741n1008

Keywords:

Literature and cinema, film adaptations, Pilar Miró, La Petición, Werther, Beltenebros, Tu nombre envenena mis sueños, El perro del hortelano

Abstract


There is absolutely no doubt about the fact that literature –including both novel and theatre– has provided the cinema with great stories throughout the last one hundred and twenty years. And why is a literary text chosen to be adapted to the cinema? Among others, the main reasons are the necessity to tell well-constructed stories which will undoubtedly be successful, the access to historical knowledge or the recreation of myths and emblematic literary works. As far as Pilar Miró is concerned, the most important thing about her adaptations is that the original perception, reading and personal vision of the literary work remain, though always through the dialogue among creators. This research work studies in detail the five films adapted from literary works that Pilar Miró directed, five works that resulted from her personal admiration for these literary works’ quality and suggesting power.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Veloso, M.ª José (2001): “El perro del hortelano, de Pilar Miró: una adaptación no tan fiel de la comedia de Lope de Vega”, Signa, 10, 375-393.

Angulo, Jesús (1998): “El cine de Pilar Miró”, Nosferatu, 28, 18-32.

Galán, Diego (2006): Pilar Miró. Nadie me enseñó a vivir, Barcelona, Plaza-Janés.

Gimferrer, Pere (1999): Cine y literatura, Barcelona, Seix-Barral.

González Herrán, José Manuel (2006): “Novelas españolas del siglo XIX en series de TV”, Aula de Letras, 1, 66-68.

González Herrán, José Manuel (2007): “Pilar Miró adapta a la televisión un cuento de Emilia Pardo Bazán: de ‘Por el arte’ (1891) a ‘Ópera en Marineda’ (1974)”, M. A. Millán y C. Peña (eds.): Las mujeres y los espacios fronterizos, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza, 71-87.

Jaime, Antoine (2000): Literatura y cine en España (1975-1995), Madrid, Cátedra.

Mañas, M.ª del Mar (2003): “Reflexiones sobre El perro del hortelano”, Dicenda, 21, 139-156.

Massanés, Natividad (1978): Crecer en España. La familia vista a través de la infancia de seis mujeres destacadas, Barcelona, Argos Vergara.

Molina Foix, Vicente (1998): “¿Dónde acaba el teatro?”, Nosferatu, 28, 39-41.

Moncho Aguirre, Juan de Mata (1999): Las adaptaciones teatrales en el cine español. Encuentros sobre literatura y cine, Zaragoza, Instituto de Estudios Turolenses, 225-252.

Monterde, José Enrique (1993): Veinte años de cine español (1973-1992): Un cine bajo la paradoja, Barcelona, Paidós.

Peña-Ardiz, Carmen (1996): Literatura y cine. Una aproximación comparativa, Madrid, Cátedra.

Pérez Millán, Juan Antonio (1992): Pilar Miro. Directora de cine, Valladolid, Semana Internacional de Cine de Valladolid.

Sánchez Nogueira, José Luis (2000): De la literatura al cine, Barcelona, Paidós.

Santamarina, Antonio “Telenovelas, teleteatro y teleseries”, en Nosferatu, 1998, 66-70.

Seguin, Jean-Claude (1994): Histoire du cinéma espagnol, París, Nathan.

Vázquez Naviera, Marta María (2004): “Beltenebros y la intertextualidad”, X Congreso de la Asociación Española de Semiótica, Logroño, Universidad de La Rioja-Asociación Española de Semiótica, 1.015-1.023.

Downloads

Published

2010-02-28

How to Cite

Fernández Soto, C., & Checa y Olmos, F. (2010). Pilar Miró’s films. A tribute and link with literature. Arbor, 186(741), 79–88. https://doi.org/10.3989/arbor.2010.741n1008

Issue

Section

Articles