El trasfondo barroco del psicoanálisis

Authors

  • Carlos Soldevilla Pérez Facultad de Políticas y Sociología. Universidad Complutense de Madrid, Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2007.i723.83

Keywords:

Baroque, psychoanalysis, convergence, identity signs, art of the look, therapeutic conception, style

Abstract


This study shows the notable legacy of the Baroque that irradiates to the psychoanalytical culture. We explore this link of the baroque culture with the psychoanalytical through the following topics: the identity signs, the art of the look, the therapeutic conception and the style. Finally it is intended to promote a reflection on what is baroque as relevant inheritance to have a deepest and comprehensive vision of the psychoanalytical culture and, by extension, of our sociocultural present time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Belda, Cristóbal et al. (1997): Los siglos del Barroco, Akal, Madrid.

Benjamin, W. (1990): El origen del drama barroco alemán, Taurus, Madrid.

Buci-Glucksmann, Christine (1984): La raison baroque. De Baudelaire à Benjamin, Ed. Galilée, París.

Buci-Glucksmann, Christine (1986): La folie du voir. De L’Esthétique baroque, Éditions Galilée, Paris, reedición en 1996.

Burke, Peter (1991): La cultura popular en la Europa moderna temprana 1500-1800, Madrid, Alianza, 1991.

Calabrese, Omar et al. (1992): Barroco y Neobarroco, Círculo de Bellas Artes, Madrid.

Calabrese, Omar (1994): La era Neobarroca, Cátedra, Madrid.

Calvi, Guilia, et al. (1995): La mujer barroca, Madrid, Alianza.

Checa, Jorge (1998): Experiencia y representación en el Siglo de Oro (Cortés, Santa Teresa, Gracián, Sor Juana Inés de la Cruz), Junta de Castilla y León, Valladolid.

Cioran, Emil M. (1988): De lágrimas y santos, Tusquets, Barcelona.

Chiampi, Irlemar (2000): Barroco y modernidad, FCE, Mexico.

D’Ors, Eugenio (2002): Lo barroco, Tecnos/Alianza, Madrid.

Deleuze, Guilles (1989): El pliegue. Leibniz y el Barroco, Paidós, Barcelona.

Echeverría, Bolívar (1998): La modernidad de lo barroco, Era, México.

Garate, Ignacio y Marinas, José Miguel (1999): Lacan en castellano, Quipú Ediciones, Madrid.

Gay, Peter (1988): Freud. Una vida de nuestro tiempo, Paidós, Barcelona, 1996.

González García, José M.ª (1998): Metáforas del poder, Alianza, Madrid.

Gombrich, E. H. (1960): Art and Illusion. A Study in the Psychology of Pictorial Representation, Princeton University Press, Princeton.

Freud, Sigmund (1913-14): El “Moisés” de Miguel Angel. Obras Completas, Tomo II, Biblioteca Nueva, Madrid, 1981.

Freud, Sigmund (1914): Historia del movimiento psicoanalítico. Obras Completas, Tomo II, Biblioteca Nueva, Madrid, 1981.

Freud, Sigmund (1915): Pulsiones y destinos de pulsión. Obras Completas, Vol. XIV, Amorrortu Editores, Buenos Aires (1984).

Freud, Sigmund (1927): El porvenir de una ilusión. Obras Completas, Tomo III, Biblioteca Nueva, Madrid, 1981.

Freud, Sigmund (1984): Epistolario 1873/1939, Plaza & Janes Editores, Barcelona.

Jay, Martin (1988): “Scopic Regimes of Modernity”, en Foster, Hal (ed.) (1988): Vision and Visuality, Dia Art Foundation, Seattle.

Jay, Martin (1993): Downcast Eyes: The Denigration of Vision in Twentieth-century French Thought, University of Chicago Press, Chicago.

Jones, E. (2003): Vida y obra de Freud, Anagrama, Barcelona.

Jung, C. G. (1956): Mysterium coniunctionis, OC, Volumen 14, Editorial Trotta, Madrid, 2002.

Jung, C. G. (1964): El hombre y sus símbolos, Luis de Caralt Editor, Barcelona, 2002.

Koselleck, Reinhart (1993): Futuro pasado. Contribución a la semántica de los tiempos históricos, Paidós, Barcelona.

Lacan, Jacques (1949): El estadio del espejo como formador de la función del yo (je). Escritos I, Siglo XXI, México, 1985.

Lacan, Jacques (1959-1960): El Seminario de Jacques Lacan. Libro 7. La ética del psicoanalisis, Buenos Aires, Paidós, 1997.

Lacan, Jacques (1964): El Seminario de Jacques Lacan. Libro 11. Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis, Buenos Aires, Paidós, 1997.

Lacan, Jacques (1972-1973a): “Del Barroco” capítulo de El seminario de Jacques Lacan. Libro 20. Aún, Paidós, Buenos Aires, 1989.

Lacan, Jacques (1972-1973b): El seminario de Jacques Lacan. Libro 20. Aún, Paidós, Buenos Aires, 1989.

Lacan, Jacques (1985): Escritos I y II, Siglo XXI, México.

Lacan, Jacques (1990): Seminario XIX... O peor. Inédito, citado en “Acerca de la ética del psicoanálisis”, de D. Rabinovich y otros, Ed. Manantial, Bs. As.

Lyotard, J. F. (1980): La condición postmo- derna, Cátedra, Madrid, 1984.

Maravall, J. A. (1979): La cultura del barroco, Ariel, Barcelona.

Panofsky, Erwin (1980): Estudios sobre iconología, Alianza, Madrid.

Sarduy, Severo (1987): Ensayos generales sobre el Barroco, FCE, Buenos Aires.

Sombart, Werner (1913): Lujo y capitalismo, Alianza, Madrid, 1979.

Villari, Rosario, et al. (1992): El hombre barroco, Madrid, Alianza.

Yndurain, Domingo (2006): Estudios sobre Renacimiento y Barroco, Cátedra, Madrid.

Downloads

Published

2007-02-28

How to Cite

Soldevilla Pérez, C. (2007). El trasfondo barroco del psicoanálisis. Arbor, 183(723), 87–100. https://doi.org/10.3989/arbor.2007.i723.83

Issue

Section

Articles