Traces of the City. Reflections on the Relationship between City, Monument and Photography based on Walter Benjamin’s Work
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.747n1015Keywords:
Town, monument, photography, remembrance, time, picture, traceAbstract
There is a deep relationship between monument and photography which is practically inseparable in the case of a town’s landmark. The monument and moreover the town’s landmark needs to be reproduced, and that means firstly: shot. But do we really see the town when we are contemplating monuments or their reproduction? Current life of a town presents itself in thousand ways. But no thousand pictures are able to compose the face of a town. If one seeks to reflect it, one has to do more than to reproduce that what presents itself with ostentation; one has to catch in flight what appears disappearing in a fugacious moment. For this, it’s necessary to catch the accidental trace behind the intentional traces. Holding a dialogue with Walter Benjamin as well as with Alfred Döblin, this text reflects on the relationship between picture and remembrance as well as the different dimensions of time, and in this connection on possibilities and limits in representing life and character of a town.
Downloads
References
Adam, Hans Christian (ed.) (2000): Paris. Eugène Atget 1857-1927, Colonia, Taschen.
Bucovich, Mario von (1928): Berlin, con un prefacio de Alfred Döblin, Berlín, Albertus; reedición en: von Bucovich (1992): Berlin 1928. Das Gesicht der Stadt, Berlín, Nicolai.
Benjamin, Walter (1973a): La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, en Benjamin, Walter: Discursos Interrumpidos I, prólogo, traducción y notas de J. Aguirre, Madrid, Taurus, 15-57.
Benjamin, Walter (1973b): Pequeña historia de la fotografía, en Benjamin, Walter: Discursos Interrumpidos I, prólogo, traducción y notas de J. Aguirre, Madrid, Taurus, 61-83.
Benjamin, Walter (1990): Infancia en Berlín hacia 1900, traducción de K. Wagner, Madrid, Alfaguara (3.ª ed.).
Benjamin, Walter (1991a): El narrador, en Benjamin, Walter: Iluminaciones IV, traducción de R. Blatt, introducción y selección de E. Subirats, Madrid, Taurus, 111-134.
Benjamin, Walter (1991b): Über den Begriff der Geschichte, en Benjamin, Walter, Gesammelte Schriften, vol. I, n.º 2., ed. por R. Tiedemann/H. Schweppenhäuser, Francfort del Meno, Suhrkamp, 691-704.
Benjamin, Walter (1991c): Die Wiederkehr des Flaneurs, en Benjamin, Walter, Gesammelte Schriften, vol. III, ed. por R. Tiedemann/H. Schweppenhäuser, Francfort del Meno, Suhrkamp, 194-199.
Benjamin, Walter (1991d): Das Paris des Second Empire bei Baudelaire, en Benjamin, Walter, Gesammelte Schriften, vol. I, n.º 2, ed. por R. Tiedemann/H. Schweppenhäuser, Francfort del Meno, Suhrkamp, 511-604.
Benjamin, Walter (1991e): Berliner Kindheit um Neunzehnhundert, en Benjamin, Walter, Gesammelte Schriften, vol. IV, n.º 1, ed. por R. Tiedemann/ H. Schweppenhäuser, Francfort del Meno, Suhrkamp, 235-304.
Bernstein, Carol L., (1993): Encrucijadas: La poética urbana de Walter Benjamin, en Klerk, Claudia (ed.), En torno a Walter Benjamin, México, Colección Cultura Universitaria, 23-50.
Bohrer, Karl Heinz (1999): Benjamins Phantasma-Stadt: Labyrinth zwischen „Ereignis“ und „Interieur“, en Garber, Klaus/Rehm, Ludger (ed.), Global benjamin. Internationaler Benjamin-Kongreß 1992, Múnich/Paderborn, Wilhelm Fink, 478-493.
Eugène Atget. Retrospektive, catálogo (2007), Martin-Gropius-Bau Berlín, Berlín, Nicolai.
Flügge, Matthias (2008): Ein Berliner Leben. Heinrich Zilles Werk vor dem Ersten Weltkrieg, en Flügge, Matthias, H. Zille. Berliner Leben. Zeichnungen, Photographien und Druckgraphiken 1890-1940, Berlin/Munich, Akademie der Künste/Schirmer/Mosel, 5-35.
Garza Camino, María Teresa de la (2007): Tiempo y memoria en Walter Benjamin, en Finkelde, D.; Webels, E.; de la Garza Camino, T. y Mancera, F. (ed.), Topografías de la modernidad. El pensamiento de Walter Benjamin, México, UNAM/Universidad Iberoamericana/ Goethe-Institut México, 173-183.
González García, José María (2010): Paseos benjaminianos por los ángeles de Berlín, en Afinidades, n.º 3.
Klünner, Hans-Werner (ed.) (2001): Berliner Plätze. Photographien von Max Missmann. Berlín, Nicolai.
Koepnik, Lutz (2007): Slow motion: Benjamin y las políticas de desaceleración, en Finkelde, D.; Webels, E.; de la Garza Camino, T. y Mancera, F. (ed.), Topografías de la modernidad. El pensamiento de Walter Benjamin, México, UNAM/Universidad Iberoamericana/Goethe-Institut México, 185-200.
Löwy, Michael (2003): Walter Benjamin. Aviso de incendio. Una lectura de las tesis “Sobre el concepto de historia”, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica de Argentina.
Mate, Reyes (2006): Medianoche en la historia: comentarios a las tesis de Walter Benjamin “Sobre el concepto de historia”, Madrid, Trotta.
Mosès, Stéphane (1994): Der Engel der Geschichte. Franz Rosenzweig, Walter Benjamin, Gershom Scholem, Francfort del Meno, Jüdischer Verlag. Lypp, Bernhard (2010): Schauplätze des Gedächtnisses. Reflexionen auf den Spuren von Walter Benjamin”, en Akzente. Zeitschrift fu.r Literatur, ed. Michael Krüger, n.º 2, abril, 181-191.
Pinilla, Ricardo (2010, en prensa): Memoria y sensibilidad en la obra de Walter Benjamin, en Bajo Palabra, n.º 5, 69-78.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.