Cinema, literature and myth: Don Quijote in cinema, beyond the adaptation

Authors

  • Pedro Javier Pardo García Universidad de Salamanca. Departamento de Filología Inglesa

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2004

Keywords:

Myth, quixotism, film and literature, adaptation, intertextuality, Don Quijote de la Mancha, El corazón del guerrero

Abstract


This paper discusses Don Quixote’s presence in film, but in terms of the myth rather than the book, an approach which goes beyond adaptation and opens up the field of study in a significant way. In so doing it proposes a tentative but coherent description of the quixotic myth or narrative pattern as that of the inadequate and romantic imitator/reader of fiction, which is the point of departure for the elaboration of an initial corpus of quixotic movies. The protagonists of these films are frustrated imitators of cinematographic models, female Quixotes who romanticize reality and heroes who are Quixotic because they are not fit for the heroic task they have undertaken. In order to illustrate this deep penetration of the myth into the cinematic medium, a recent example in Spanish cinema will be examined, The Heart of the Warrior (El corazón del guerrero, 2000), a film directed by Daniel Monzón, where these several varieties are at work in a combined and crystal clear way. Our survey will allow us to make a series of distinctions which organise and structure the different kinds of relationship between Don Quixote and film (Cervantean, quixotic and quixotish film) and, finally, to draw a series of theoretical conclusions which can be applied to the comparative study of film and literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (2005): Don Quijote y el cine, Madrid, Filmoteca Española.

Allen, G. (2000): Intertextuality, London, New York, Routledge.

Brunel, P., ed. (1988): Dictionnaire des mythes littéraires, Paris, Editions du Rocher.

Canavaggio, J. (2006): Don Quijote, del libro al mito, Madrid, Espasa.

Frenzel, E. (1976): Diccionario de argumentos de la literatura universal, Madrid, Gredos.

Fernández-Cuenca, C. (1947): Cervantes y el cine, Madrid, Orión.

Fernández-Cuenca, C. (1948): Historia cinematográfica de “Don Quijote de la Mancha”, Madrid, Cuadernos de Literatura.

Genette, G. (1982): Palimpsestes: La littérature au second degré, Paris, Seuil. PMid:6805839    PMCid:1498910

Guillén, C. (1971): “Toward a Definition of the Picaresque”, en Literature as System. Princeton, Princeton University Press, pp. 71-106.

Hermosilla, A. (1991): “Lecturas fílmicas del Quijote”. Tesis doctoral inédita, University of Southern California.

Herranz, F. (2005): El Quijote y el cine, Madrid, Cátedra.

López Navia, S. (1996): La ficción autorial en el Quijote y en sus continuaciones e imitaciones, Madrid, Universidad Europea de Madrid, CEES Ediciones.

Pardo, P. J. (2005): “La heroína quijotesca en la novela inglesa del siglo XIX: Austen, Eliot y otros novelistas”, en Cervantes y el mundo anglosajón, eds. D. Martínez y B. Dietz, Madrid, Sial, pp. 356-75.

Pardo, P. J. (2006): “La tradición cervantina en la novela inglesa: De Henry Fielding a William Thackeray”, en Entre Shakespeare y Cervantes: Sendas del Renacimiento, eds. Z. Luis Martínez y L. Gómez Canseco, Newark, Juan de la Cuesta, pp. 73-111.

Pardo, P. J. (2007): “El Siglo de Oro del Quijote en la literatura inglesa, 1740-1840”, en La huella de Cervantes y del Quijote en la cultura anglosajona, eds. J. M. Barrio Marco y M. J. Crespo Allué, Valladolid, Centro Buendía, Universidad de Valladolid, pp. 133-158.

Barrio Marco y M. J. Crespo Allué (en prensa): “Quijotismo victoriano: Los Quijotes perdidos de la literatura inglesa, 1837-1901”. En El periplo universal de Don Quijote, ed. Hans Christian Hagedorn. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla.

Payán, M. J., ed. (2005): El Quijote en el cine, Madrid, Jaguar.

Pérez Bowie, J. A. (2008): Leer el cine: La teoría literaria en la teoría cinematográfica, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.

Ramírez-Morales, D.-N. (1958): “Don Quijote de la Mancha” en el cine universal, Ciudad Real, Instituto de Estudios Manchegos.

Rosa, E. de la, Gonzáles, L. M., y P. Medina, eds. (2005): Cervantes en Imágenes. Donde se cuenta cómo el cine y la televisión evocaron su vida y obra, Alcalá de Henares, Festival de Cine de Alcalá de Henares, Comunidad de Madrid.

Santos, A. (2006): El sueño imposible. Aventuras cinematográficas de Don Quijote y Sancho, Fundación Marcelino Botín.

Stam, R. (1992): Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean- Luc Godard. 1985, Nueva York, Columbia University Press.

Stam, R. (2000): “Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation”, en Film Adaptation, ed. J. Naremore, London, Athlone, pp. 54-76.

Stam, R. (2005): Literature through Film: Realism, Magic, and the Art of Adaptation, Oxford, Blackwell.

Watt, I. (1996): Myths of Modern Individualism: Faust, Don Quixote, Don Juan, Robinson Crusoe, Cambridge, Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511549236

Downloads

Published

2011-04-30

How to Cite

Pardo García, P. J. (2011). Cinema, literature and myth: Don Quijote in cinema, beyond the adaptation. Arbor, 187(748), 237–246. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.748n2004

Issue

Section

Articles