Luis Crespí Jaume, a Scientist of the Junta para Ampliación de Estudios and Professor of Agriculture of the Instituto-Escuela

Authors

  • Carmen Masip Hidalgo IES Isabel la Católica

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3004

Keywords:

“Junta para Ampliación de Estudios” (JAE), “Instituto- Escuela”, Crespí, history of education, agricultural education, school notebooks, Vavilov, National Museum of Natural Sciences (MNCN), Royal Botanical Garden (RJB), Royal Spanish Society of Natural History (RSEHN)

Abstract


This article about Luis Crespí Jaume (Madrid, 1889- 1963) aims to recall his teaching work as Agriculture Professor at “Madrid Instituto-Escuela” and its stage as scientist linked to “Junta para Ampliación de Estudios “(JAE). This following text focuses on his teaching practice which was based on the analysis of the didactic planning in the field of Agriculture that he developed, the methodology applied, the scientific materials used in the class and laboratory sessions, the class and laboratory students’ notebooks and finally the books that they consulted for their classworks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baratas Díaz, Alfredo (1998): “La Ciencia española ante la crisis del 98: semillas, frutos y agostamiento”, Cuadernos de Historia Contemporánea, n.º 20, Madrid, UCM, pp. 151-163.

Bernal Martínez, José Mariano y Comas Rubí, Francesca (2006): “La función social de las Ciencias de la Naturaleza: Una influencia europea en el currículum escolar en España”, Salamanca, Ed. Universidad de Salamanca, pp. 131-156.

Calandre Hoenigsfeld, Cristina (2008): “Josefina Calandre”, Observación y experimentación en las Ciencias Naturales, enero, pp. 60-69, Madrid. “ESTUDIO” Boletín de actividades 14 Curso 2007/2008.

Casado de Otaola, Santos (2000): Los primeros pasos de la ecología en España, Madrid, Ministerio de Medio Ambiente, Organismo Autónomo de Parques Nacionales.

Caro Baroja, Julio (1986): Los Baroja, Madrid, Taurus.

Crespí Jaume, Luis (1915): “Las anomalías florales del maíz y los trabajos de Blainghem”, Bol. R.S.E.H.N., Madrid, Real Sociedad Española de Historia Natural, pp. 259-268.

Crespí Jaume, Luis (1922): La soja y su cultivo en España, Catecismo del agricultor y ganadero, n.º 62, Madrid, Ed. Calpe.

Crespí Jaume, Luis (1929): “Notas sobre una geografía botánica en Galicia”, Mem. S.E.H.N., Madrid, Real Sociedad Española de Historia Natural, pp. 799-810.

Crespí Jaume, Luis (1929): “Contribución al folklore gallego”, Conf. Res. Ci. S.E.H.N., Madrid, Real Sociedad Española de Historia Natural, pp. 4:5-19.

Crespí, Antonio L. y González Bueno, Antonio (1990): “Luis Crespí Jaume (Madrid, 1889-Madrid, 1963)”, Acta de Botánica Malacitana, n.º 15, Málaga, UMA, pp. 341-345.

Crespí Jaume, Luis e Iglesias, Luis (1929): “Los prados de las regiones media y montaña de Galicia”, Bol. S.E.H.N., Madrid, Real Sociedad Española de Historia Natural, pp. 127-142.

Fraga Vázquez, Xosé A. (1995): “Historia do Instituto de Pontevedra. As Ciencias Naturales, 1845-1936”, Pontenova, Revista de Investigación Xove, n.º 1, Pontevedra, Diputación Provincial de Pontevedra.

Fraga, Xosé A. y Gurriarán R. (2007): “Galicia y la JAE”, Tiempos de investigación JAE-CSIC. Cien años de ciencia en España, Madrid, CSIC, pp. 187-195.

González Bueno, Antonio (1993): “Herbarios, colectores e índices de semillas como fuentes para la historia de las ciencias”, Madrid, El Ateneo, pp. 28-36.

JAE (1925): Un ensayo pedagógico. El Instituto-Escuela de Segunda Enseñanza de Madrid (Organización, métodos y resultados), Madrid, JAE, pp. 284-287.

J. Rico, Victor (1999): “Aspicilia crespiana, A New Lichen Species From Southern Europe”, Lichenologist, 31(2): 129-139. Article No.lich.1998.08. Londres. The British Lichen Society. http://www.idealibrary.com.

López-Ocón Cabrera, Leoncio (2003): Breve historia de la ciencia española, Madrid, Alianza Editorial.

Martínez Alfaro, Encarnación (2009): Un laboratorio pedagógico de la Junta para Ampliación de Estudios. El Instituto-Escuela Sección Retiro de Madrid, Madrid, Biblioteca Nueva/CEIMES.

Puelles, Manuel y Hernández, Margarita (2009): “El darwinismo en los manuales escolares de ciencias naturales de segunda enseñanza desde la publicación del Origen de las especies en España hasta finales del s. XIX”, Anuario de Historia de la Iglesia XVIII, Universidad de Navarra, pp. 69-83.

Sánchez de Andrés, Leticia (2007): “Los cuadernos escolares. Una herramienta para la renovación pedagógica”, El Laboratorio de España. La Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas 1907-1939, Madrid, CSIC, pp. 421-428.

Sampaio, Gonzalo y Crespí, Luis (1927): “Los líquenes de la provincia de Pontevedra”, Bol. Soc. Esp. Hist. Nat., 27: 136-151, Madrid, Real Sociedad Española de Historia Natural.

Sánchez Ron, José Manuel (2008): “Introducción”, Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, n.os.º 1-72, octubre, Madrid, Fundación Francisco Giner de los Ríos.

Sequeiros San Román, Leandro (2008): “El debate sobre el transformismo de Darwin hace 150 años y en la actualidad”, Presentación del facsímil Estudio sobre el transformismo, por Don Rafael García Álvarez, Granada, Instituto Padre Suárez, pp. 1-34.

Vavílov, Nicolái Ivánovich (1931): “Expediciones por España”, II Congreso Internacional de Historia de la Ciencia, Londres. Traducción española de Pablo Huerga Melcón, El Catoblepas, n.º 38, 2005. http://www.nodulo.org/ec/2004/n032p17.htm.

Downloads

Published

2011-06-30

How to Cite

Masip Hidalgo, C. (2011). Luis Crespí Jaume, a Scientist of the Junta para Ampliación de Estudios and Professor of Agriculture of the Instituto-Escuela. Arbor, 187(749), 501–511. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3004

Issue

Section

Articles