The Nineteenth Century in the High School. Examinations of Spanish History. A Study Over the Statements and the Contens

Authors

  • Elisa Navarro Medina Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Murcia
  • José Ramón Urquijo-Goitia Instituto de Historia (CSIC)
  • Nicolás Martínez Valcárcel Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Murcia

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3012

Keywords:

Evaluation, evaluation in History, typology of the questions, typology of the content

Abstract


It is widespread the idea that there is scarce information on the teaching activities in the classroom. As extension, and applied to our field of knowledge, we have few information about what happens in the classrooms in which History is taught and learned. The study of this reality and of the evaluative processes in the classroom gains a special importance for the understanding of the teachinglearning processes. The article that we present gathers a study of the questions made by the teachers in the classrooms to evaluate the contents of the 19th century in the Spanish History courses of the second year of High School in the academic years of 2002-2003 and 2003-2004 in the Autonomous Community of the Murcia Region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Tapia, J. (1997): Evaluación del conocimiento y su adquisición. Volumen I, Ciencias Sociales, Madrid, CIDE.

Beltrán Tena y Rodríguez Diéguez, J. L. (2004): “Clasificación de exámenes escritos”. Voz en Salvador Mata, F., Rodríguez Diéguez, J.L. y Bolívar Botía, A. Diccionario Enciclopédico de Didáctica (Vol. 1), Archidona (Málaga), Aljibe.

Bolívar A. y Rodríguez Diéguez, J. L. (2002): Reformas y retórica. La reforma educativa de la LOGSE, Málaga, Aljibe.

Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. (1992): Comprender y transformar la enseñanza, Madrid, Morata.

Gullickson, A. R. (1982): “The Practice of Testing in Elementary and Secondary Schools”, Unpublished report, ED229391.

Hargreaves, A. y Ryan, J. (1998): Una educación para el cambio. Reinventar la educación de los adolescentes, Barcelona, Octaedro.

Herman, J. y Dorr-Bremme, D. W. (1984): Testing Assessment in American Public Schools: Current Practices and Directions for Improvement, Los Ángeles, Center for the Study of Evaluation, University of California at Los Angeles.

Lafourcade, P. D. (1972): Evaluación de los aprendizajes, Madrid, Cincel.

Martínez Molina, M.ª E. (2008): La evaluación de Historia de España en COU y Bachillerato en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (1993-2004), Tesis Doctoral no publicada, Facultad de Educación, Universidad de Murcia.

Martínez Valcárcel, N. (2003): Didáctica General. Pedagogía, Murcia, Serie Tresmiles.

Martínez Valcárcel, N.; Miralles Sánchez, P. y Navarro Medina, E. (2009): “Análisis de cómo los docentes plantean el inicio de las clases desde la perspectiva del alumnado”, Revista de Educación, n.º 348, pp. 413-433.

Ortega Carrillo, J. A. y Sánchez Domínguez, J. (1996): “El bachillerato LOGSE visto desde una perspectiva profesional: dificultades e incertidumbres en su implantación”, I Congreso Nacional de Bachillerato, Granada.

Piaget, J. (1985): A dónde va la educación, Barcelona, Editorial Teide.

Rodríguez Diéguez, J. L. (1994): “Los componentes del currículo”, Didáctica general: un enfoque curricular, Alcoy, Editorial Marfil.

Rodríguez Neira, T. (Coord.) (2001): “Pruebas libres”, La evaluación en el aula, Siero (Asturias), Ediciones Nobel.

Santos Guerra, M. A. (1993): La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora, Archidona (Málaga), Aljibe.

Villa Arocena, J. L. y Alonso Tapia, J. (1996): “¿Cómo se evalúa el aprendizaje en enseñanzas medias?”, Revista de Ciencias de la Educación, 168, 473-503.

Wragg, E.C. (2003): Evaluación y aprendizaje en la escuela secundaria, Barcelona, Paidós Educador.

Zabalza, M. A. (1991): Diseño y desarrollo curricular, Madrid, Narcea.

Downloads

Published

2011-06-30

How to Cite

Navarro Medina, E., Urquijo-Goitia, J. R., & Martínez Valcárcel, N. (2011). The Nineteenth Century in the High School. Examinations of Spanish History. A Study Over the Statements and the Contens. Arbor, 187(749), 599–615. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3012

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)