The Nineteenth Century in the High School. Examinations of Spanish History. A Study Over the Statements and the Contens
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3012Keywords:
Evaluation, evaluation in History, typology of the questions, typology of the contentAbstract
It is widespread the idea that there is scarce information on the teaching activities in the classroom. As extension, and applied to our field of knowledge, we have few information about what happens in the classrooms in which History is taught and learned. The study of this reality and of the evaluative processes in the classroom gains a special importance for the understanding of the teachinglearning processes. The article that we present gathers a study of the questions made by the teachers in the classrooms to evaluate the contents of the 19th century in the Spanish History courses of the second year of High School in the academic years of 2002-2003 and 2003-2004 in the Autonomous Community of the Murcia Region.
Downloads
References
Alonso Tapia, J. (1997): Evaluación del conocimiento y su adquisición. Volumen I, Ciencias Sociales, Madrid, CIDE.
Beltrán Tena y Rodríguez Diéguez, J. L. (2004): “Clasificación de exámenes escritos”. Voz en Salvador Mata, F., Rodríguez Diéguez, J.L. y Bolívar Botía, A. Diccionario Enciclopédico de Didáctica (Vol. 1), Archidona (Málaga), Aljibe.
Bolívar A. y Rodríguez Diéguez, J. L. (2002): Reformas y retórica. La reforma educativa de la LOGSE, Málaga, Aljibe.
Gimeno Sacristán, J. y Pérez Gómez, A. (1992): Comprender y transformar la enseñanza, Madrid, Morata.
Gullickson, A. R. (1982): “The Practice of Testing in Elementary and Secondary Schools”, Unpublished report, ED229391.
Hargreaves, A. y Ryan, J. (1998): Una educación para el cambio. Reinventar la educación de los adolescentes, Barcelona, Octaedro.
Herman, J. y Dorr-Bremme, D. W. (1984): Testing Assessment in American Public Schools: Current Practices and Directions for Improvement, Los Ángeles, Center for the Study of Evaluation, University of California at Los Angeles.
Lafourcade, P. D. (1972): Evaluación de los aprendizajes, Madrid, Cincel.
Martínez Molina, M.ª E. (2008): La evaluación de Historia de España en COU y Bachillerato en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (1993-2004), Tesis Doctoral no publicada, Facultad de Educación, Universidad de Murcia.
Martínez Valcárcel, N. (2003): Didáctica General. Pedagogía, Murcia, Serie Tresmiles.
Martínez Valcárcel, N.; Miralles Sánchez, P. y Navarro Medina, E. (2009): “Análisis de cómo los docentes plantean el inicio de las clases desde la perspectiva del alumnado”, Revista de Educación, n.º 348, pp. 413-433.
Ortega Carrillo, J. A. y Sánchez Domínguez, J. (1996): “El bachillerato LOGSE visto desde una perspectiva profesional: dificultades e incertidumbres en su implantación”, I Congreso Nacional de Bachillerato, Granada.
Piaget, J. (1985): A dónde va la educación, Barcelona, Editorial Teide.
Rodríguez Diéguez, J. L. (1994): “Los componentes del currículo”, Didáctica general: un enfoque curricular, Alcoy, Editorial Marfil.
Rodríguez Neira, T. (Coord.) (2001): “Pruebas libres”, La evaluación en el aula, Siero (Asturias), Ediciones Nobel.
Santos Guerra, M. A. (1993): La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora, Archidona (Málaga), Aljibe.
Villa Arocena, J. L. y Alonso Tapia, J. (1996): “¿Cómo se evalúa el aprendizaje en enseñanzas medias?”, Revista de Ciencias de la Educación, 168, 473-503.
Wragg, E.C. (2003): Evaluación y aprendizaje en la escuela secundaria, Barcelona, Paidós Educador.
Zabalza, M. A. (1991): Diseño y desarrollo curricular, Madrid, Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.