Music, censorship and Falange: The control of musical activities by the Department of Popular Education (1941-1945)

Authors

  • Gemma Pérez Zalduondo Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.751n5005

Keywords:

Music, francoism, musical politics, censorship, control, propaganda, Falange, totalitarism

Abstract


Based on the documents of the Administration’s General Archive, the article studies the rules dictated by the Popular Education Department in 1942 aimed at the control and censure all aspects of musical activity: musical societies, concerts, conferences, recordings, editions, music on the radio and musicians. It analyzes the criteria followed by the practice of censorship in the political frame in that period and it points out the possible influences by the most fundamentalist catholic trends and the germanophilia of the Department itself. Finally, some questions are asked up about the impact of the above extremes regarding “cult” and popular music.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermejo Sánchez, Benito (1991): “La Vicesecretaría de Educación Popular (1941-1945): un ‘ministerio’ de la propaganda en manos de Falange”, Espacio, Tiempo y Forma, S.V. H.ª Contemporánea, IV, pp. 73-96.

Diez, Emeterio (2009): “La censura teatral bajo el franquismo: la Vicesecretaría de Educación Popular (1941-1945)”, TEATR@Revista de Estudios Escénicos, 2, pp. 416-333.

Estivill, Josep (2009): “El espíritu del caos. Irregularidades en la censura cinematográfica durante la inmediata posguerra”, en Gómez Vaquero, Laura y Daniel Sánchez Salas (eds.): El espíritu del caos. Representación y recepción de las imágenes durante el franquismo, Madrid, Universidad Autónoma de Madrid.

Gracia, Jordi (2006): Estado y cultura. El despertar de una conciencia crítica bajo el franquismo, 1940-1962, Barcelona, Anagrama.

Henares, Ignacio; María Isabel Cabrera García, Gemma Pérez Zalduondo y José Castillo Ruiz (eds.) (2001): Actas del Congreso. Dos décadas de cultura artística en el franquismo (1936-1956), Granada, Universidad de Granada, 2 vols.

Martínez del Fresno, Beatriz (2010): “La Sección Femenina de Falange y sus relaciones con los países amigos. Música, danza y política exterior durante la guerra y el primer franquismo (1937-1943)”, en Pérez Zalduondo, Gemma y María Isabel Cabrera García (eds.): Cruce de caminos: intercambios musicales y artísticos en la Europa de la primera mitad del siglo XX, Granada, Editorial Universidad de Granada, Université François-Rabelais de Tours, Ministerio de Ciencia e Innovación, pp. 357-406.

Molinero, Carme (2005): La captación de las masas. Política social y propaganda en el régimen franquista, Madrid, Cátedra.

Pérez Zalduondo, Gemma (2009): “Formulación, fracaso y despertar de la conciencia crítica en la música española durante el Franquismo (1936-1958)”, en Illiano, Roberto and Maximiliano Sala (eds.): Music and Dictatoriship in Europe and Latin America, Turnhout, Brepols.

Pérez Zalduondo, Gemma (2010): “La música en los intercambios culturales entre España y Alemania (1938-1942)”, en Pérez Zalduondo, Gemma y María Isabel Cabrera García (eds.): Cruce de caminos: intercambios musicales y artísticos en la Europa de la primera mitad del siglo XX, Granada, Editorial Universidad de Granada, Université François-Rabelais de Tours, Ministerio de Ciencia e Innovación, pp. 407-449.

Ruiz Bautista, Eduardo (2005): Los señores del libro: propagandistas, censores y bibliotecarios en el primer franquismo, Gijón (Asturias), Ediciones Trea, S.L.

Sevillano Calero, Francisco (1998): Propaganda y medios de comunicación en el franquismo, Murcia, Universidad de Alicante.

Sinova, Justino (1989): La censura de Prensa durante el franquismo, Madrid, Espasa Calpe.

Suárez-Pajares, Javier (ed.) (2005): Joaquín Rodrigo y la música española de los años cuarenta, Valladolid, Universidad de Valladolid/Glares.

Downloads

Published

2011-10-30

How to Cite

Pérez Zalduondo, G. (2011). Music, censorship and Falange: The control of musical activities by the Department of Popular Education (1941-1945). Arbor, 187(751), 875–886. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.751n5005

Issue

Section

Articles