“Youth, music and politics” (Flying Circus: Rebuilding social structure through music in Mexico City)

Authors

  • Héctor Castillo Berthier Instituto de Investigaciones Sociales, UNAM. Circo Volador

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.751n5008

Keywords:

Youth, music, popular culture, applied social research, public policies, urban tribes

Abstract


Music tells us through lifetime how societies are in a specific times and spaces. It is shout, denounce, identity, culture, union; it is youth and revolt. Each generation has its own music, which expresses the vision of its city, its country, and the world. Also, each urban tribe or young musical group has their own music, which gives them identity markers and cohesion. This article will undertake a case study where applied social research through music has been proven useful to break social borders and to empower the youngest people with limited resources in the Metropolitan Zone of Mexico City. Being offered a learning space, and opportunities of professionalization and self-expression young displaced may coexist with young people with better opportunities, thus affecting the reconstruction of the social network.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baricco, Alessandro (2003): “Queridos jóvenes, es mejor no leer”, Lectura presentada en la Feria del Libro de Turín, publicado en el Totem. L’ultima tournée (DVD), Einaudi; y en Balene e Sogni, en colaboración con Gabriele Vacis y Roberto Tarasco.

Castillo Berthier, Héctor (2004): “My generation: Rock and Band’s Forced survival Opposite the Mexican State”, en Rocking Las Americas: rock, music. Cultures across Latin and Latin (o) America, University of Pittsburgh Press.

Castillo Berthier, Héctor (2008): Juventud, cultura y política social: un proyecto de investigación aplicada en la Ciudad de México, 1987-2007 (Reedición y actualización de Juventud, cultura y política social: un proyecto de investigación aplicada en la Ciudad de México), México: Instituto Mexicano de la Juventud.

Castillo Berthier, Héctor (2009): “Jóvenes: de bandas a colectivos”, en Guadelupe Teresinha Bertussi, Anuario Educativo Mexicano: visión retrospectiva 2006, México: Universidad Pedagógica Nacional, Miguel Ángel Porrua, pp. 357-399.

Circo Volador (2007): Reporte Final del proyecto Estudio de grabación Circo Volador: Una memoria para la cultura juvenil alternativa, disponible en: http://www.nccr-north-south.unibe.ch/project.asp?contextID=232&refTitle=Circo Volador Recording Studio: A memory for alternative youth culture(CCS.16)&Context=pamscurrent=false&Topnav=pams

Feixa, Carles (1998): El reloj de arena: culturas juveniles en México, Instituto Mexicano de la Juventud, México.

Foote Whyte, William (1971): La sociedad de las esquinas, Diana, México.

Gaytán, S. Pablo (1985): “Notas sobre el movimiento juvenil en México: institucionalidad y marginalidad”, Revista A, vol. 16, septiembre-diciembre, pp. 73-91.

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2005): II Conteo de población y Vivienda, México.

Maffesoli, Michelle (2004): El Tiempo de las Tribus: el ocaso del individualismo en las sociedades posmodernas, México, Ed. Siglo XXI.

Urteaga Castro-Pozo, Maritza (1993): “Identidad y jóvenes urbanos”, Estudios Sociológicos, n.º 32, pp. 554-567.

Valenzuela Arce, José Manuel (1991): “Modernidad, posmodernidad y juventud”, Revista Mexicana de Sociología, n.º 1, pp. 167-202.

Willis, Paul (1990): Common Culture, Public, Westview Press, EE.UU.

Downloads

Published

2011-10-30

How to Cite

Castillo Berthier, H. (2011). “Youth, music and politics” (Flying Circus: Rebuilding social structure through music in Mexico City). Arbor, 187(751), 917–929. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.751n5008

Issue

Section

Articles