Innovation and Learning: A new model for university education: Why and for what?

Authors

  • Montserrat Palma Portavoz de Política Universitaria/University Policy Spokeswoman. Grupo Parlamentario Socialista-Congreso de los Diputados (2004-2011). Departamento de Psicología/Department of Psychology. Universitat de Girona

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3130

Keywords:

Spanish university legislation, European higher education, university education reform, new qualifications, mobility, social contract, skills, employability, educational model, University Strategy 2015 (EU2015)

Abstract


The legislative reforms in university matters driven in recent years, beyond the provoked controversies, offer to universities the possibility to develop a new model in line with the European environment, focusing on quality aims and adapting to the socioeconomic current challenges. A new educational model centered on the student, on the formation of specific and transverse competitions, on the improvement of the employability and the access to the labor market, on the attraction and fixation of talent, is an indispensable condition for the effective social mobility and for the homogeneous development of a more responsible and sustainable socioeconomic and productive model.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Comisión Europea (2010): Europa 2020: la nueva estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e inclusivo. Bruselas.

Consejo Europeo (2010): Conclusiones del Consejo de 11 de mayo de 2010 sobre las competencias que sirven de base al aprendizaje permanente y la iniciativa “Nuevas capacidades para nuevos empleos” (2010/C 135/03), Bruselas, noviembre.

Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades (BOE 13/04/2007).

Michavila, F. y Calvo, B. (2000): La universidad española hacia Europa, Premio Alfonso Martínez Escudero 1999, Fundación Alonso Martínez Escudero, Madrid.

Ministerio de Educación (2009): Estrategia Universidad 2015: El camino para la modernización de la Universidad, Secretaría General de Universidades.

Palma Muñoz, Montserrat (2009): “Bolonia desde el Parlamento español: 10 años de política universitaria”, en La Cuestión Universitaria, n.º 5, Boletín Electrónico de la Cátedra UNESCO de Gestión y Política Universitaria, Universidad Politécnica de Madrid.

Palma Muñoz, Montserrat (2011): “El contrato de la Universidad con la sociedad”, en Michavila, F.; Ripollés, M. y Esteve, F., El día después de Bolonia, Editorial Tecnos, Madrid.

Downloads

Published

2011-12-31

How to Cite

Palma, M. (2011). Innovation and Learning: A new model for university education: Why and for what?. Arbor, 187(Extra_3), 77–81. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3130

Issue

Section

Articles