Is edupunk feasible in the Spanish university education? Web 2.0 tools, creating educational spaces

Authors

  • Almudena García Manso Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Rey Juan Carlos
  • Eduardo Díaz Cano Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Rey Juan Carlos

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3147

Keywords:

Edupunk, EHEA, Web 2.0 tools, skills, training DIY, open social knowledge

Abstract


This paper aims to explain, from various academic learning experiences using Web 2.0 tools, the possibility, or not, of moving towards a more open, autonomous, and self-directed education, thinking about a subsequent retraining, something very required in the present-day labor market and social scene. It is intended to emphasize the educational use of collaborative ICT tools with quality criteria, and responsible use. Edupunk could be the starting point but with some fine tuning. The DIY (Do it yourself) education need supervision, mentoring, and guidance, that can be measured by educational standards at the formal universities by the optimal quality criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemán, A. (2010): “Una crítica al sistema educativo español”, en Derecho y Educación, en P. Martínez Ruano (coord.), Universidad de Alcalá de Henares, Alcalá de Henares, pp. 43-58.

Casanova, D. (2010): “Punking up Education! New perspectives for teaching and learning”, Revista Indagatio Didactica, vol. 2, 1, pp. 85-93.

Cobo, C. y Moravec, J. W. (2011): “Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación”, Colleció Transmedia XXI, Laboratori de Mijants Interactius, Barcelona, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, p. 15.

Ebner, M. (2008): “Why we need edupunk”, Revista de Informatica Sociala, vol. 9, pp. 32-40.

García Manso, A.; Díaz Cano, E. y Martín Cabello, A. (2011): “Experiencia: método docente activo de aprendizaje basado en competencias a través del diseño y uso de wikis”, Boletín de la ETSII, n.º 1, pp. 19-24.

Gewerc Barujel, A. (2005): “El uso de weblogs en la docencia universitaria”, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, vol. 4, 1, pp. 9-24.

Gutiérrez Martín, A. (2003): Alfabetización digital: algo más que ratones y teclas, Barcelona, Gedisa.

Kamenetz, A. (2010): DIYU. Edupunks, Edupreneurs, and the Coming Transformation of Higher Education, Vermont, Chelsea Green Publishing Company.

Piscitelli, A. (2009): Nativos digitales. Dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de participación, Buenos Aires, Santillana.

Presley, J. W. (2011): “DIY U: Edupunks, Edupreneurs, and the Coming Transformation of Education”, The Review of Higher Education, vol. 34, 4, pp. 714-717. http://dx.doi.org/10.1353/rhe.2011.0018

Salinas, J. (2007): “Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza Universitaria”, Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, vol. 1, 1, pp. 1-16.

Schuschny, A: Manifiesto edupunk [acceso 13/09/2010]: http://www.edupunkmanifesto.org/manifiesto-edupunk/

Subirats, J. (2001): “Universidad en España: ¿época de cambios o cambio de época?”, Educar, 28, pp. 11-39.

Uña, O.; Hormigos, J. y Martín, A. (2007): Las dimensiones sociales de la globalización, Madrid, Paraninfo.

Downloads

Published

2011-12-31

How to Cite

García Manso, A., & Díaz Cano, E. (2011). Is edupunk feasible in the Spanish university education? Web 2.0 tools, creating educational spaces. Arbor, 187(Extra_3), 213–217. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3147

Issue

Section

Articles