The mathematician as a professional in the trajectories of study and research
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3158Keywords:
Mathematical modelling, computer tool, trajectory of study and researchAbstract
In this paper we describe a new didactic device: the trajectories of study and research (TSR). These didactic devices allow to articulate teaching and learning sequences.
Downloads
References
Chevallard, Y.; Bosch, M. y Gascón, J. (1997): Estudiar Matemáticas. El eslabón perdido entre enseñanza y aprendizaje, Barcelona: Horsori Editorial.
Fonseca, C. (2004): Discontinuidades matemáticas y didácticas entre la Enseñanza Secundaria y la Enseñanza Universitaria, Tesis doctoral. Universidad de Vigo.
Fonseca, C.; Pereira, A. y Casas, J. M. (2011): Una herramienta para el estudio funcional de las matemáticas: Los Recorridos de Estudio e Investigación REI), Revista Educación Matemática, Vol. 23 (1), pp. 1-16.
Polya, G. (1954): Mathematics and Plausible Reasoning, Princeton University Press.
Rico, L. (2004): Evaluación de competencias matemáticas. Proyecto PISA/ OCDE 2003, Actas VIII Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática. Universidad de La Coruña. En E. Castro, E. de la Torre Ed.
Rocard, M.; Csermely, P.; Jorde, D.; Walwerg-Henriksson, H. y Hemmo, V. (2007): Enseñanza de las ciencias ahora: Una nueva pedagogía para el futuro de Europa, Informe Rocard. Comisión europea, ISBN: 978-92-79- 05659-8.
Ruiz, N.; Bosch, M. y Gascón, J. (2006): Modelización funcional con parámetros en un taller de matemáticas con Wiris, en Ruiz Higueras, L.; Estepa, A.; García, F. J. (eds.), Sociedad, escuela y matemáticas. Aportaciones de la Teoría Antropológica de lo Didáctico, Publicaciones de la Diputación de Jaén, pp. 635-660.
Van De Walle, J. A. (2001): Teaching Through Problem Solving, Van De Walle, J. A. (Ed.). Elementary and Middle School Mathematics. New York: Longman, pp. 40-61.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.