National flames and embers: Con la vida hicieron fuego, Jesús Evaristo Casariego’s novel (1953) and Ana Mariscal’s film (1957)
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2012.758n6008Keywords:
Con la vida hicieron fuego, film and literature, national and gender constructions, Civil War, Falangism, FranquismAbstract
This paper examines a novel by Jesús Evaristo Casariego entitled Con la vida hicieron fuego, published in 1953, and its adaptation to the cinema by Ana Mariscal in 1957. Starting out from a comparative analysis of the novel and the film highlighting the similarities and the differences between them, this paper explores the meaning of both artistic proposals. As a theoretical framework, it will rely on theories that explore the construction of national identity and its connections with gender issues.
Downloads
References
AA.VV. (1983): J. E. Casariego. Biografía y antología crítica de su obra, Gijón, Comisión Organizadora del Homenaje a J. E. Casariego.
Anderson, Benedict (2006): Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo, México, FCE.
Ballesteros, Isolina (1999): "Mujer y Nación en el cine español de posguerra: Los años 40", Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies 13, 51-70. http://dx.doi.org/10.1353/hcs.2011.0363
Barthes, Roland (1988): Mitologías, s. l., Siglo XXI.
Berthier, Nancy (1996): "Ana Mariscal, directora de cine bajo el franquismo (Aventura de Segundo López, aventurero urbano…)", Hispanística XX 14, 73-92.
Butler, Judith (2000): El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad, Barcelona, Paidós.
Camps, Victoria (1985): "Del imperativo heroico al imperativo herético", Revista de Occidente 46, 47–57.
Cancio Fernández, Raúl C. (2011): BOE, cine y franquismo. El Derecho Administrativo como configurador del cine español durante la dictadura (1939-1975), Valencia, Tirant lo Blanch.
Casariego, Jesús Evaristo (1989): Con la vida hicieron fuego, Oviedo, Instituto de Estudios Asturianos.
Cixous, Hélène (1995): La risa de la Medusa. Ensayos sobre la escritura, Barcelona, Anthropos.
Donapetry Camacho, María (2001): Toda ojos, Oviedo, KRK.
Donapetry, María (2006): Imagi/nación: La feminización de la nación en el cine español y latinoamericano, Madrid, Fundamentos.
Fonseca, Victoria (2002): Ana Mariscal. Una cineasta pionera, Madrid, Entidad de Gestión de Derechos de los Productores Audiovisuales.
Galán, Diego (1979): "Ana Mariscal, una mujer por el camino", Triunfo 865 (25 de agosto), 42-43.
García Fernández, Emilio C. (1996): "Itinerarios administrativos y comerciales en la obra de Ana Mariscal", Hispanística XX 14, 55-72.
García Pascual, Enriqueta (2002): "Amistad y androcentrismo. La doble exclusión de lo femenino", Pasajes. Revista de pensamiento contemporáneo 8, 87-98.
González Cobas, Modesto (1956): "Ana Mariscal, primerísima figura del cine español, nos habla de Luarca y de una película luarquesa", La Voz de Luarca 1 (agosto), 13-14.
González Cobas, Modesto (1958): "3 de Marzo de 1958. Estreno de Con la vida hicieron fuego en el Teatro Nacional de La Habana" y "Con la vida hicieron fuego se ha proyectado durante una semana en el Teatro Amelia de Luarca", La Voz de Luarca 18 (enero–marzo), s. p.
Griffin, Roger (2010): Modernismo y fascismo. La sensación de comienzo bajo Mussolini y Hitler, Madrid, Akal.
Herzberger. David K. (1999): "Novela e identidad nacional durante la época franquista", Rilce 15.1, 105-112.
Karoubi, Laurence (1996): "La voluntad didáctica de Ana Mariscal", Hispanística XX 14, 93-109.
Martínez Cachero, José María (2009): Liras entre lanzas. Historia de la Literatura «Nacional» en la Guerra Civil, Madrid, Castalia. PMid:19639371
Martínez del Fresno, Beatriz (2010): "La Sección Femenina de Falange y sus relaciones con los países amigos. Música, danza y política exterior durante la guerra y el primer franquismo (1937-1943), en Cruces de caminos. Intercambios musicales y artísticos en la Europa de la primera mitad del siglo XX, coords. Gemma Pérez Zalduondo y María Isabel Cabrera García, Granada, Universidad de Granada, 357-406.
M[artínez] Torres, Augusto (2004): Directores españoles malditos, Madrid, Huerga & Fierro Editores.
Molina, Josefina (2002): "Prólogo" a Victoria Fonseca, Ana Mariscal. Una cineasta pionera, Madrid, Entidad de Gestión de Derechos de los Productores Audiovisuales, 15-16.
Molina, Josefina (2003): "Punto y seguido", DUODA. Revista d'Estudis Feministes 24, 75-81.
Núñez Seixas, Xosé M. (2006): "La España regional en armas y el nacionalismo de guerra franquista (1936-1939)", Ayer 64, 201-231.
Pemartín, Julián (1957): Teoría de la Falange. Diccionario de la Falange. Carlos Campoy, comp. Disponible en: http://plataforma2003.org/diccionariofalange/diccionario_c.htm. Consulta: 26/07/2011.
Primo de Rivera, José Antonio (1933): "Discurso de la fundación de Falange Española", Obras Completas de José Antonio. Disponible en: http://www.rumbos.net/ocja/index.htm. Consulta: 20/07/2011.
Richmond, Kathleen (2004): Las mujeres en el fascismo español. La Sección Femenina de la Falange, 1934-1959, Madrid, Alianza Editorial.
Sánchez López, Rosario (2007): Entre la impotencia y la irrelevancia. Sección Femenina: de la República a la Transición, Murcia, Editora Regional.
Savater, Fernando (1985): "El héroe como proyecto moral", Revista de Occidente 46, 59-74.
Sorlin, Pierre (1980): The Film in History: Restaging the Past, Oxford, Blackwell.
Ucelay, Margarita (1992): "El club teatral Anfistora", en El teatro español entre la tradición y la vanguardia (1918–1939), coords. y eds. Dru Dougherty y María Francisca Vilches de Frutos, Madrid, Consejo Superior de Investigaciones Científicas / Fundación Federico García Lorca / Tabacalera, S.A., 453-466.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.