Advancing in the dialogue of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2013.759n1010Keywords:
Dialogue of knowledge, rurality, intangible cultural heritageAbstract
This paper attempts to advance the debate on the blindness in the construction of knowledge, caused by the inability to see other life forms that develop outside of the hegemonic system, marked mainly by the capitalist and Eurocentric ideology. For this undertaking, we chose to present as examples a series of statements that show speeches marked by practices and lifestyles of people in rural areas of central and southern Chile. The procedure used was to make our own paradigmatic conceptions visible so as to “see” –in every sense of the word– diverse discourses ; all from a hermeneutic perspective. Among the findings highlighted the idea of “gait”, patience and recurring metaphors constructed from the relationship with nature.
Downloads
References
Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Z. (2005). Los restos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
Castells, M.; Giddens, A.; Touraine, A. (2002). Teorías para una nueva sociedad. España: Fundación Marcelino Botín.
Cubero, R. (2005). Perspectivas constructivistas. Barcelona: Graó.
De Sousa Santos, B. (2003). Crítica de la razón indolente. Contra el desperdicio de la experiencia. Bilbao: Desclée.
Fals Borda, O. (1973). Ciencia propia y colonialismo intelectual. México: Nuestro Tiempo.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
Fourez, G. (2008). Cómo se elabora el conocimiento –la epistemología desde un enfoque socioconstructivista. Madrid: Narcea.
Freire, P. (1998). ¿Extensión o comunicación La concientización en el medio rural. México: Siglo XXI.
Gil, F.; Jover, G. (2000). Las tendencias narrativas en pedagogía y la aproximación biográfica al mundo infantil. Revista Enrahonar, nº 31, 107-122.
Leff, E. (2002). La transición hacia el desarrollo sustentable: perspectivas de América Latina y el Caribe. México: Instituto Nacional de Ecología.
Morín, E. (1988). El método: El conocimiento del conocimiento. Madrid: Cátedra.
Morín, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Núñez, J. (2004). Los saberes campesinos: Implicaciones para una educación rural. Revista Investigación y Postgrado, vol. 19 (2), 13-60.
Ulrich, B. (1998). ¿Qué es la globalización Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Paidos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.