Advancing in the dialogue of knowledge

Authors

  • Sylvia Contreras Salinas Doctoranda del programa “Pedagogía de la Diversidad Sociocultural”. Departamento de Teoría e Historia de la Educación. Universidad Complutense de Madrid. Becaria Conicyt del Gobierno de Chile
  • Mónica Ramírez Pavelic Doctoranda del Programa de Doctorado: Desarrollo psicológico, aprendizaje y educación: Perspectivas contemporáneas. Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2013.759n1010

Keywords:

Dialogue of knowledge, rurality, intangible cultural heritage

Abstract


This paper attempts to advance the debate on the blindness in the construction of knowledge, caused by the inability to see other life forms that develop outside of the hegemonic system, marked mainly by the capitalist and Eurocentric ideology. For this undertaking, we chose to present as examples a series of statements that show speeches marked by practices and lifestyles of people in rural areas of central and southern Chile. The procedure used was to make our own paradigmatic conceptions visible so as to “see” –in every sense of the word– diverse discourses ; all from a hermeneutic perspective. Among the findings highlighted the idea of “gait”, patience and recurring metaphors constructed from the relationship with nature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Z. (2005). Los restos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.

Castells, M.; Giddens, A.; Touraine, A. (2002). Teorías para una nueva sociedad. España: Fundación Marcelino Botín.

Cubero, R. (2005). Perspectivas constructivistas. Barcelona: Graó.

De Sousa Santos, B. (2003). Crítica de la razón indolente. Contra el desperdicio de la experiencia. Bilbao: Desclée.

Fals Borda, O. (1973). Ciencia propia y colonialismo intelectual. México: Nuestro Tiempo.

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Fourez, G. (2008). Cómo se elabora el conocimiento –la epistemología desde un enfoque socioconstructivista. Madrid: Narcea.

Freire, P. (1998). ¿Extensión o comunicación La concientización en el medio rural. México: Siglo XXI.

Gil, F.; Jover, G. (2000). Las tendencias narrativas en pedagogía y la aproximación biográfica al mundo infantil. Revista Enrahonar, nº 31, 107-122.

Leff, E. (2002). La transición hacia el desarrollo sustentable: perspectivas de América Latina y el Caribe. México: Instituto Nacional de Ecología.

Morín, E. (1988). El método: El conocimiento del conocimiento. Madrid: Cátedra.

Morín, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Núñez, J. (2004). Los saberes campesinos: Implicaciones para una educación rural. Revista Investigación y Postgrado, vol. 19 (2), 13-60.

Ulrich, B. (1998). ¿Qué es la globalización Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Paidos.

Published

2013-02-28

How to Cite

Contreras Salinas, S., & Ramírez Pavelic, M. (2013). Advancing in the dialogue of knowledge. Arbor, 189(759), a011. https://doi.org/10.3989/arbor.2013.759n1010

Issue

Section

Varia