Suicide in blue with black stain. Short history of a gunshot in the paintings of Pablo Picasso

Authors

  • Ivan Godoy C. Universidad Finis Terrae

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2013.764n6010

Keywords:

Picasso, Casagemas, Gargallo, suicide, grief, melancholy, blue period

Abstract


Paris 1901: unrequited love drove Carles Casagemas, a close friend of Pablo Picasso’s youth, to commit suicide by shooting himself in the head. This tragic event was a major blow to Picasso, causing him to dwell upon the subject of death and express his “mourning” through his paintings. The “bullet hole” in his friend’s temple symbolically displaced several areas of the young Picasso’s life and became a “deep vacuum” and “melancholy”, permeating various areas in Picasso’s paintings, and marking the start of his famous blue period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bataille, G. (1985). El erotismo. Barcelona: Tusquets editores.

Bataille, G. (2000). La literatura y el mal. Buenos Aires: Ed. El Aleph.

Battistini, M. (2000). Picasso. Barcelona: ed. Electa.

Bujean, D. (2005). Van Gogh. Barcelona: ed. Tandem Verlag GmbH.

Brassaï, G. (2002). Conversaciones con Picasso. México D.F.: ed. Fondo de Cultura Económica.

Cabanne, P. (1982). El siglo de Picasso. Vol. 1, 1881-1937 El nacimiento del cubismo. Madrid: Ministerio de Cultura, D. L.

Cattaneo Rodríguez, G. (2011). “Lo ominoso y el artefacto de la mirada”. Revista Affectio Societatis, Vol. 8, Nº 15, pp. 1-18, diciembre, art. # 16, Medellín, Departamento de Psicoanálisis, Universidad de Antioquia.

Cirici i Pellicer, A. (1981). Picasso. Su vida y su obra. Madrid: N. Editorial.

Cirlot, L. (2007). Primeras vanguardias artísticas: textos y documentos. La Plata: ed. Terramar.

De la Puente, J. (1991). La pintura: de Goya a las últimas tendencias. Barcelona: Carroggio de Ediciones S.A., Tomo 6 de la Historia del Arte.

Eliade, M. (1981) Lo sagrado y lo profano. Madrid: Guadarrama/Punto Omega.

Fermigier, A. (1969). Picasso. Le Livre de Poche. Série Art. Librairie Génerale Française, París, Francia.

Foucault, M. (1977). Historia de la sexualidad. 1- Voluntad de saber. México D.F.: Siglo XXI editores.

Freud, S. (2000). “Lo ominoso”. En Freud, S., (Trabajo original publicado en 1919), Obras completas, Vol. XVII, p. 217-251. Buenos Aires: Argentina Amorrortu ediciones.

Gilot, F. (1965). Vivre avec Picasso. París: Calmann-Lévy.

Golding, J. (1994). Visiones de la modernidad. Berkeley: University of California Press.

Gurmendez, C. (1986). Tratado de las pasiones. México D.F.: Fondo de cultura económica.

Kahnweiler, D. H. (1955). “Entretiens avec Picasso au sujet des Femmes d’Alger”, Aujourd’hui Magazine. Extraído de Edición

de Bernadac, M. L. y Michael, A. (1998), Picasso. Propos sur l’art. París: Gallimard.

Kristeva, J. (2006). Poderes de la perversión, ensayo sobre Louis Ferdinand Celine. Madrid: Siglo XXI editores.

Leader, D. (2011). La moda negra. Duelo, melancolía y depresión. Madrid: Editorial Sexto Piso España, S.L.

Leal, B.; Piot, C.; Bernadac, M. L. (2000). Picasso total. Barcelona: ed. Polígrafa.

Lipovetsky, G. (1994). El crepúsculo del deber. Barcelona: Editorial Anagrama.

Mailer, N. (1997). Picasso retrato del artista joven. Madrid: ed. Santillana. S.A. (Alfaguara).

Malraux, A. (1974). La tête d’obsidienne. París: Gallimard.

Palau i Fabre, J. (1980). Picasso vivent. Barcelona: ed. Polígrafa.

Podoksik, A. (1996). Pablo Picasso: El Ojo Creativo (Desde 1881-1914). Trans. Vladimir Posner Bournemouth. Inglaterra. Parkstone: Aurora Publishers.

Warnke, C. P. (2002). Picasso. Slovenia: Taschen GmbH.

Winnicott, D. (1974). “El temor al derrumbe”. Revista de APDEBA, IV, 2, (1982, artículo póstumo), pp. 111-121.

Zervos, C. (1935). “Conversation avec Picasso”. París: Cahiers d’art, pp. 7-10.

Published

2013-12-30

How to Cite

Godoy C., I. (2013). Suicide in blue with black stain. Short history of a gunshot in the paintings of Pablo Picasso. Arbor, 189(764), a087. https://doi.org/10.3989/arbor.2013.764n6010

Issue

Section

Varia