Gertrudis Gómez de Avellaneda from another point of view: her work as a prologue writer
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2014.770n6010Keywords:
Gertrudis Gómez de Avellaneda, condesa de Merlín, Luisa Pérez de Zambrana, Teodoro Guerrero, Ángel Mestre, prologue writer, literary criticismAbstract
The literary work of Gertrudis Gómez de Avellaneda was devoted mostly to three genres: poetry, narrative and drama. Nevertheless, there remain some important but less considered facets of her writing interests, such as her remarkable work as a columnist —where we can find texts later judged real essays— and as a literary critic. Among the latter I highlight her brief, but no less important, role as a prologue writer, dedicated absolutely to Cuban authors of varying significance: the Countess of Merlín, Luisa Pérez de Zambrana, Teodoro Guerrero and Ángel Mestre. Our contribution analyses the diverse foundations that support these texts, written in different moments between 1844 and 1865, where her literary and civic obsessions, and the theme of the “gender mark” that pervades her works, are exposed.
Downloads
References
Albin, M. C. (2004). El genio femenino y la autoridad literaria: 'Luisa Molina' de Gertrudis Gómez de Avellaneda. Atenea, núm. 490, pp. 115-130. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622004049000007
Bueno, S. (1977). Una escritora habanera de expresión francesa. En De Merlín a Carpentier. La Habana: UNEAC, pp. 9-56.
Domingo Cortés, J. (comp.) (1875). Poetisas americanas. Ramillete poético del bello sexo hispanoamericano. París.
Figarola-Caneda, D. (1929). Gertrudis Gómez de Avellaneda. Madrid: Sociedad General Española de Librería.
Foucault, M. (1992). La teoría literaria. Reclamaciones equivocadas. Criterios, 34, pp. 75-93.
Gómez de Avellaneda, G. (1844). Apuntes biográficos de la señora condesa de Merlín. En Condesa de Merlín. Viaje a La Habana. Habana: Biblioteca de la Unión Constitucional, pp. 3-20.
Gómez de Avelleneda, G. (1857). Luisa Molina. La América, 6, pp. 9-10.
Gómez de Avelleneda, G. (1858). Prólogo a Anatomía del corazón (4ª. Edición). Habana: Imprenta del Tiempo, pp. 7-10.
Gómez de Avelleneda, G. (1860a). Prólogo a Poesías de Luisa Pérez de Zambrana. Habana: Imprenta El Iris, pp. IV-XI.
Gómez de Avelleneda, G. (1860b). La mujer. Álbum cubano de lo bueno y lo bello.
Gómez de Avelleneda, G. (1863). [Carta-prólogo sin título a] Ángel Mestre Tolón. Melancolías. Habana: Librería e Imprenta el Iris, pp. V-VII.
Gómez de Avelleneda, G. (1865). Carta-prólogo a Lecciones del mundo. Páginas de la infancia (5ª ed.) Habana: Imprenta del Gobierno, pp. 11-13.
Méndez, R. (2007). Otra mirada a La Peregrina. La Habana: Letras Cubanas.
Mestre y Tolón, A. (1863). [Nota al final del prólogo]. En Melancolías, Habana: Librería e Imprenta el Iris, p. VII.
Montero, S. (2005). El discurso crítico de la Avellaneda: fantasma ilustre de la historiografía literaria cubana. En La Avellaneda bajo sospecha. La Habana: Letras Cubanas, pp. 117-137.
Pratt, M. L. (2003). Poética de la per-versión: poetisa inubicable devora a su maestro. No se sabe si se trata de aprendizaje o de venganza. En: Schmith-Welle, F. (ed.). Ficciones y silencios fundacionales. Literaturas y culturas poscoloniales en América Latina (siglo xix). Madrid-Frankfurt am Main: Iberoamericana-Vervuert, pp. 27-46.
Todorov, T. (1992). Los estudios del estilo. Criterios, 13, pp. 89-98.
Vitier, C. (1968-1974). La crítica literaria y estética en el siglo XIX cubano. La Habana: Biblioteca Nacional José Martí.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.