Film women: from Hollywood’s glamour to alternative models

Authors

  • María Caballero Wangüemert Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2016.778n2009

Keywords:

Female models, family models, cinema, female identity, society of 21th century

Abstract


Cinema has reflected the great changes that women, family and society have undergone in the twentieth century. Film was born male, but throughout the twentieth century, woman has gone from being an object of desire, the star of the love story in Hollywood comedies, to commanding the adventure of cinema as a screenwriter (E. Thompson, RP Jhavbala ), producer (B. Streisand, I. Bollaín) and, especially, director: Streisand, M. von Trotta, S. Coppola, A. Huston among others, but also M. Nair, D. Mehta, I. Bollaín, I. Coixet, G. Querejeta, K. Bigelow, L. Schefig, S. Bier, N. Labaki, M. Ruiz de Austri. This paper assumes the validity of this diachrony, in order to consider one question: What kind of family models and what kind of women’s models does the big screen provide us with, beyond the old dichotomy of angel/ whore?

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aresté, J. M. (2006). Escritores de cine. Relaciones de amor y odio entre doce autores y el celuloide. Madrid: Espasa. PMCid:PMC1462708

Arranz, F. (dir), Aguilar, P., Callejo, J., Pardo, P., París, I. y Roquero, E. (2010). Cine y género en España. Una investigación empírica. Madrid: Cátedra.

Caballero, M. (1998). Femenino plural. La mujer en la literatura. Pamplona: Eunsa.

Caballero, M. (ed.) (2011). Mujeres de cine. 360º alrededor de la cámara. Madrid: Biblioteca Nueva.

Caballero, M. (2012). Las trampas de la emancipación: mujer y trabajo en el cine del siglo XX. En: Almela, M., García Lorenzo, M., Guzmán, H. y Sanfilippo, M. (coords). Mujeres a la conquista de espacios. Madrid: UNED, pp. 51-62. PMid:22508069

Caballero, M. (2012). Las trampas de la emancipación. Literatura femenina y mundo hispánico. Madrid: Biblioteca Nueva.

Caparrós Lera, J. M. (2007). Guía del espectador de cine. Madrid: Alianza.

Casas, B. E. (2015). En tierra de hombres. Mujeres y feminismo en el cine contemporáneo. Madrid: Encuentro.

Fijo, A. (2009). 100 clásicos. Madrid: Palabra. PMid:18673356

Fijo, A. (ed.) (2004). Breve encuentro. Estudios sobre 20 directores de cine contemporáneo. Madrid: CIE/Dossat.

Fijo, A. (2015, 30 diciembre). Creatividad al poder. De Hollywood a Pixar pasando por Europa. Fila Siete. [En línea]. Disponible en http://filasiete.com/ noticias/libros-de-cine/creatividad-al-poder-de-hollywood-a-pixar-pasando-por-europa/

Frago Pérez, M., Martínez-Illán, A. y Cuevas Álvarez, E. (eds.) (2006). Personaje, acción e identidad en cine y literatura. Madrid: Eiunsa.

Fumagalli, A. (2014). Creatividad al poder. De Hollywood a Pixar pasando por Europa. Madrid: Rialp.

García Pelegrín, J. (2008). El cielo sobre Hollywood. Madrid: Palabra.

Lanuza, A. (2011). El hombre intranquilo. Mujer y maternidad en el cine clásico americano. Madrid: Encuentro.

Martín, J. J. (2015, 28 mayo). Nuestro último verano en Escocia. Fila Siete. [En línea]. Disponible en http://filasiete.com/peliculas/ultimo-verano-escocia-65/

Montero, J. y Rodríguez, A. (coords.) (2005). El cine cambia la historia. Madrid: Rialp.

Montero, J. y Paz, M. A. (2011). Lo que el viento no se llevó. El cine en la memoria de los españoles (1931-1982). Madrid: Rialp.

Núñez Domínguez, T., Silva Ortega, M. y Vera Balanza, T. (coords.) (2012). Directoras del cine español. Ayer, hoy y mañana mostrando talentos. Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla/ RTVA/ Fundación Audiovisual de Andalucía.

Orellana, J. (2011). Como en un espejo. Drama humano y sentido religioso en el cine contemporáneo. Madrid: Encuentro.

Orellana, J. y Martínez Lucena, J. (2012). Celuloide posmoderno. Narcisismo y autenticidad en el cine actual. Madrid: Encuentro.

Teruel, P. J. (2012). Cerebro, mente, cuerpo, persona. Antropología cinematográfica (Textos docentes). Madrid: Fundación Universitaria San Pablo CEU.

Tomás y Garrido, M. C. y Tomás y Garrido, G. M. (2004). La vida humana a través del cine. Cuestiones de antropología y bioética. Madrid: Eiunsa. Ediciones Internacionales Universitarias.

Published

2016-04-30

How to Cite

Caballero Wangüemert M. (2016). Film women: from Hollywood’s glamour to alternative models. Arbor, 192(778), a306. https://doi.org/10.3989/arbor.2016.778n2009

Issue

Section

C. ¿Hay mujeres más allá del feminismo?