Biotechnological companies and spreading of science. The case of SMEs based in Andalusian technological parks
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2016.779n3013Keywords:
popular science, biotech SMEs, technology parks, society, communicationAbstract
Biotech companies cannot ignore the social interest they arouse in this age of knowledge; this interest raises expectations and fears, and meeting the demand created is not only the responsibility of government agencies. To analyse the situation this paper focuses on 32 SMEs based in four Technology Parks in Andalusia. We use a variety of methods to examine their presence in the local newspapers in their respective provinces; what areas their websites cover and find the opinion of their managers on various aspects of their communications. The results revealed an absence of dialogue between society and these firms. It might be necessary for SMEs to integrate disclosure mechanisms within their communication strategies and their CSR; however, their executives did not repudiate the public as an audience, but have not found the tools to bridge this gap.
Downloads
References
Bauer, M. W., Allum, N. y Miller, S. (2007). What can we learn from 25 years of PUS survey research? Liberating and expanding the agenda. Public Understanding of Science, 16, 1, pp. 79-95. http://dx.doi.org/10.1177/0963662506071287
Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: The Free Press.
Berger, P. L. y Luckmann, T. (1986). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Bryant, C. (2003). Does Australia need a more effective policy of science communication? International Journal for Parasitology, 33, 4, pp. 357-61. http://dx.doi.org/10.1016/S0020-7519(03)00004-3
Burningham, K., Barnett, J., Carr, A., Clift, R. y Wehrmeyer, W. (2007). Industrial constructions of publics and public knowledge: A qualitative investigation of practice in the UK chemicals industry. Public Understanding of Science, 16, 1, pp. 23-43. http://dx.doi.org/10.1177/0963662506071285
Burns, T. W., O´Connor, D. J. y Stocklmayer, S. M. (2003). Science communication: a contemporary definition. Public Understanding of Science, 12, 2, pp. 183-202. http://dx.doi.org/10.1177/09636625030122004
Durant, J. R. (1990). Copernicus and Conan Doyle: or, why should we care about the public understanding of science? Science and Public Affairs, 5, 1, pp. 7-22.
Eco, U. (1981). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Barcelona: Lumen.
Escribano, M. y Quintanilla, M. A. (2005). La biotecnología y los medios de comunicación en España. Revista de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 4, 2, pp. 21-39.
Friedman, M. (1970, 13 de septiembre).The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits. The New York Times Magazine, pp 32-126. Disponible en: http://graphics8.nytimes.com/packages/pdf/business/miltonfriedman1970.pdf
García-Hernández, M. L. (2014). Presencia de las pymes biotecnológicas y los parques tecnológicos andaluces en los periódicos locales. En Camarero Calandria, E. (coord.) Contenidos y formas en la vanguardia universitaria. Madrid: ACCI, pp. 141-158.
García, M., Carrillo, M. V. y Castillo, A. (2012). La usabilidad en los portales web de las pymes. Herramientas y usos para la comunicación empresarial. En: Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 1, pp. 365-375.
González Herrero, A. y Ruiz de Valbuena, M. (2006). Trends in online media relations: Web-based corporate press rooms in leading international companies. Public Relations Review, 32, 3, pp. 267-275. http://dx.doi.org/10.1016/j.pubrev.2006.05.003
Grunig, J. E. y Hunt, T. (2003). Dirección de Relaciones Públicas. Barcelona: Gestión 2000.
Hess, C. y Ostrom, E. (2007). Understanding Knowledge as a Commons. From Theory to Practice. Cambridge, MA: MIT Press.
Hilgartner, S. (1990). The dominant view of popularization: Conceptual problems, political uses. Social Studies of Science, 20, 3, pp. 519-539. http://dx.doi.org/10.1177/030631290020003006
Holl, A. y Rama, R. (2012). Technology sourcing: Are biotechnology firms different? An exploratory study of the Spanish case. Science and Public Policy, 39, 3, pp. 304-317. http://dx.doi.org/10.1093/scipol/scs007
Martínez-Rodrigo, E. y García-Hernández, M. L. (2014). Las pymes biotecnológicas y la ciudadanía. Un ecosistema por construir. En Gonzálvez, J. E. y Valderrama, M. (coords.) Comunicación actual: Redes sociales y lo 2.0 y 3.0. Madrid: McGraw Hill, pp. 361-371.
Miller, J. D., Pardo, R. y Niwa, F. (1998). Percepciones del público ante la ciencia y la tecnología: Estudio comparativo de la Unión Europea, Estados Unidos, Japón y Canadá. Bilbao: Fundación BBVA.
Muñoz, E. (2002). La cultura científica, la percepción pública y el caso de la biotecnología. Grupo de Ciencia, Tecnología y Sociedad, CSIC. Documento de Trabajo 02-07. Disponible en: http:// digital.csic.es/bitstream/10261/1503/1/dt-0207.pdf
Olvera-Lobo, M. D. y López-Pérez, L. (2013). La divulgación de la ciencia española en la Web 2.0: el caso del Consejo Superior de Investigaciones Científicas en Andalucía y Catalu-a. Revista Mediterránea de Comunicación, 4, 1, pp. 169-191. http://dx.doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.1.08
Valero Artola, L. (2013). La política industrial del Ministerio de Industria, Energía y Turismo. Reindustrialización, competitividad y creación de empleo. Economía Industrial, 387, pp. 49-54.
Van Dijk, T. A. (1990). La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós Comunicación.
Victoria, J. S. (2005). Reestructuras del sistema publicitario. Barcelona: Ariel Comunicación.
Victoria Mas, J. S. y García-Hernández, M. L. (2013). Las pymes biotecnológicas y su comunicación en la web. En Duran Medina, J. F. Comunicación 2.0 y 3.0. Madrid: Visión Libros, pp. 437-458.
Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica en los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch.
Wynne, B. (1992). Misunderstood misunderstanding: social identities and public uptake of science. Public Understanding of Science, 1, 3, pp. 281-304. http://dx.doi.org/10.1088/0963-6625/1/3/004
Ziman, J. (2003). ¿Qué es la ciencia? Madrid: Cambridge University Press. PMCid:PMC1574080
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.