Sociologies post ‘68 and social creativity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2018.787n1008

Keywords:

Creativity, imaginary, artist, social change, burgueois modernity and history

Abstract


This paper analyzes the idea of social creativity in relation to the events of May ‘68. This expression appears as a sociological focus of attention when old structures of bourgeois modernity are broken down and a new self image of postbourgeois man emerges: the artist. The text explains the different meanings of creativity and the dangers that appear in modern society when instituted creativity conceal instituent creativity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bellah, R. N. (2005). What is Axial about the Axial Age? Archives Européennes de Sociologie, XLVI (1), pp. 69-87. https://doi.org/10.1017/S0003975605000032

Boltanski, L. y Chiapello, É. (2002). El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal.

Bröckling, U. (2013). Das unternehmische Selbst. Francfort del Meno: Suhrkamp.

Castoriadis, C. (1988). Los dominios del hombre: las encrucijadas del laberinto. Barcelona: Gedisa.

Castoriadis, C. (1975/1989). La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets.

Donald, M. (1991). Origins of Modern Mind. Three Stages in the Evolution of Culture and Cognition. Cambridge (Mass.): Harvard University Press.

Eisenstadt, S. N. (2000). The Civilizational Dimension of Sociological Analysis. Thesis Eleven, 62, pp. 1-21. https://doi.org/10.1177/0725513600062000002

Florida, R. (2010). La clase creativa. La transformación de la cultura del trabajo y del ocio en el siglo XXI. Barcelona: Paidós.

Heubel, F. (2002). Das Dispositiv der Kreativität. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Hobsbawm, E. (2000). Historia del siglo XX. Barcelona: Crítica.

Jaspers, K. (1965). Origen y meta de la historia. Madrid: Revista de Occidente. PMid:5848130

Joas, H. (1992). Die Kreativität des Handelns. Francfort del Meno: Suhrkamp. PMid:11660113

Joas, H. y Knöbl, W. (2015). Teoría social. Madrid: Akal.

Knöbl, W. (2011). Makrotheorie zwischen Pragmatismus und Historismus. En: Hollstein, B., Jung, M. y Knöbl, W. (eds.). Handlung und Erfahrung. Francfort del Meno / New York: Campus Verlag, pp. 273-315.

Koppetsch, C. (2006). Das Ethos der Kreativen. Constanza: UVK Verlagsgesellschaft.

Marcuse, H. (1982). Eros y civilización. Barcelona: Seix Barral.

Reckwitz, A. (2010). Das hybride Subjekt. Weilerwist: Velbrück Wissenschaft.

Reckwitz, A. (2012). Die Erfindung der Kreativität. Francfort del Meno: Suhrkamp.

Reckwitz, A. (2015). Ästhetik und Gesellschaft. Ein analytischer Bezugnahmen. En: Reckwitz, A., Prinz, S y Schäfer, H. (eds.). Ästhetik und Gesellschaft. Francfort del Meno: Suhrkamp, pp. 9-52.

Rorty, R. (1991). Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona: Paidós.

Taylor, Ch. (2006). Las fuentes del yo. Barcelona. Paidós.

Toynbee, A. J. (1981). Estudio de la historia (vol. 1). Madrid: Alianza.

Weber, M. (1987). Economía y sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.

Published

2018-03-30

How to Cite

Sánchez Capdequi, C. (2018). Sociologies post ‘68 and social creativity. Arbor, 194(787), a435. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.787n1008

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)