Media portrayal of academical spin-off companies. The cases of the University of Granada and the Polytechnic University of Madrid
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2018.787n1010Keywords:
University of Granada, Polytechnic University of Madrid, spin-off, technology-based company, knowledge transfer, scientific entrepreneurshipAbstract
Spin-off companies are amongst the multiple devices available to universities to commercialise and transfer the scientific knowledge they generate. They form part of the fundamental substratum for the innovative process driven by the needs of the capital cities in the most developed economies. Moreover, these can also attract the attention of the mass media, which occasionally transforms the activity of these unusual companies into an object of newsworthiness. The main purpose of this research is to analyse and compare the media focus received by Based-Technology Companies from two of the most prolific universities developing spin-off entities: the University of Granada and the Polytechnic University of Madrid. In this way, an attempt is made to penetrate the media-built portrayal of this output of technoscientific performance and, along this process, to study the knowledge transfer model used by public-financed scientific institutions.
Downloads
References
Aceytuno Pérez, M. T. y Cáceres Carrasco, F. R. (2009). Elementos para elaboración de un marco de análisis para el fenómeno de las spin-offs universitarias. Revista de Economía Mundial, 23, pp. 23-52.
Alcíbar, M. (2008). Binomio científico-periodista. Del aislamiento cultural a la tolerancia estratégica. Circunstancia, 6 (15), pp. 1-24.
Alcíbar, M. (2009). Comunicación pública de la tecnociencia. Más allá de la difusión del conocimiento. ZER. Revista de Estudios de Comunicación, 14 (27), pp. 165-188.
Alcíbar, M. (2015). Comunicación pública de la ciencia y la tecnología: una aproximación crítica a su historia conceptual. Arbor. Ciencia, Pensamiento, Cultura, 191 (773), pp. 1-13.
Arboledas, L. (2016). Las empresas spin-off, bajo el prisma de la Comunicación Social de la Ciencia: herramientas de transferencia y objeto de noticiabilidad. [Tesis de máster inédita]. Granada: Universidad de Granada.
Barge-Gil, A. y Modrego, A. (2009). Ciencia y economía. Arbor. Ciencia, Pensamiento, Cultura, 185 (738), pp. 757-766.
Bueno Campos, E. (2007). La tercera misión de la universidad: el reto de la transferencia del conocimiento. Revista madri+d, 41. [En línea]. Disponible en: https://www.madrimasd.org/revista/ revista41/tribuna/tribuna2.asp
Bueno Campos, E. y Casani Fernández de Navarrete, F. (2007). La tercera misión de la universidad. Enfoques e indicadores básicos para su evaluación. Economía Industrial, 366, pp. 43-59.
Dahl, T. (2015). Contested science in the media: linguistic traces of news writers' framing activity. Written Communication, 32 (1), pp. 39-65. https://doi.org/10.1177/0741088314557623
Dickson, D. (1988). The New Politics of Science. Chicago: The University of Chicago Press.
Echevarría, J. (2003). La revolución tecnocientífica. Madrid: Fondo de Cultura Económica Europea.
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of communication, 43 (4), pp. 51-58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x
Etzkowitz, H. (1993). Enterprises from Science: The Origins of Science-based Regional Economic Development. Minerva, 31 (3), pp. 326-360. https://doi.org/10.1007/BF01098626
Etzkowitz, H. y Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and "Mode 2" to a Triple Helix of university-industry-government relations. Research Policy, 29 (2), pp. 109-123. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4
García-Hernández M., Martínez-Rodrigo, E. y Victoria Mas, J. (2016). Empresas biotecnológicas y divulgación de la ciencia. El caso de las pymes biotecnológicas asentadas en parques tecnológicos de Andalucía. Arbor. Ciencia, Pensamiento, Cultura, 192 (779), a323.
Guerrero, M. y Urbano, D. (2012). Transferencia de conocimiento y tecnología: Mejores prácticas en las universidades emprendedoras espa-olas. Gestión y política pública, 21 (1). [En línea]. Disponible en: http:// www.scielo.org.mx/pdf/gpp/v21n1/ v21n1a4.pdf
Kleinmann, R. (2010). The Commercialization of Academic Culture and the Future of the University. En Radder, H. (ed.). The Commodification of Academic Research. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press, pp. 24-43. https://doi. org/10.2307/j.ctt7zw87p.5 https://doi.org/10.2307/j.ctt7zw87p.5
Martini, S. (2000). Periodismo, noticia y noticiabilidad. Buenos Aires: Norma.
Marx, K. (1968/2013). Manuscritos económicos y filosóficos. Madrid: Alianza.
Marx, K. (1976/2000). El Capital: crítica de la economía política. Barcelona: Akal.
Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 13 de abril de 2007. Disponible en https://www.boe. es/boe/dias/2007/04/13/pdfs/A16241- 16260.pdf
Otros recursos
Asociación para la Investigación de los medios de comunicación (AIMC). Octubre de 2015 a mayo de 2016. Resumen general. [En línea]. Disponible en: http://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/ uploads/2016/06/resumegm216.pdf
Commission of the European Communities. White Paper on Education and Training. Teaching and Learning. Towards the Learning Society. Bruselas, 29-11-1995. [En línea]. Disponible en: https://publications.europa.eu/en/ publication-detail/-/publication/d0a8aa7a-5311-4eee-904c-98fa541108d8/ language-en
Informe IUNE 2016. Actividad investigadora de la universidad espa-ola. [En línea]. Disponible en: http://www.informes.iune. es/Informe%20IUNE%202016.pdf
Nuevos mecanismos de transferencia de tecnología. Debilidades y oportunidades del Sistema Espa-ol de Transferencia de Tecnología. [En línea]. Disponible en: http://informecotec.es/media/ I09_New_Mec_Transf_Tec.pdf
VII Encuesta de percepción social de la ciencia. Dossier informativo. [En línea]. Disponible en: http://www.idi.mineco.gob. es/stfls/MICINN/Prensa/NOTAS_PRENSA/2015/Dossier_PSC_2015.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.