Unfolded with pain: the aesthetics of anesthesia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2018.790n4007

Keywords:

Pain, double, doppelgänger, anesthesia, phantasmagory, experiment

Abstract


Throughout the 19th century, the literary theme of the “double” underwent a significant change, due both to the remarkable increase in the number of narratives devoted to this theme, and to the sinister nature it adopted at that time. Amongst the multiple factors which favored the advent of this doppelgänger we highlight the advances and discoveries that were made in the field of medicine during those years, especially concerning pain and the possibility of suppressing it. Suffering provokes in the patient a feeling of depersonalization and dissociation which makes him associate his suffering with an “it”, a sort of antagonist, as if a double emerges from the experience of pain itself. The discovery of anesthesia around 1850 brought about a reassessment of the experience of pain, which ceased to be regarded as inseparable from life. The capacity to suppress suffering facilitated its objectivization, and several poets and novelists turned the old and legendary figure of the double into a receptacle where its dissociative effects crystalized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnaud, C. (2006). Qui dit je en nous? Pa¬ris: Grasset.

Bakan, D. (1979). Enfermedad, dolor, sacrifi¬cio. Hacia una psicología del sufrimiento. México: Fondo de Cultura Económica.

Breton, D. Le (1995). Anthropologie de la douleur. Paris: Éditions Métailié.

Buck-Morss, S. (2005). Estética y anestésica: una reconsideración del ensayo sobre la obra de arte. En: Buck-Morss, S. Walter Benjamin, escritor revolucionario. Bue¬nos Aires: Interzona, pp. 169-221.

Calasso, R. (1989). La ruina de Kasch. Barce¬lona: Editorial Anagrama.

Camp, M. du (1855). Les chants modernes. Paris: Lévy Frères.

Claretie, J. (1881). La vie à Paris. 1881. Pa¬ris: Victor Havard Editeur.

Corbin, A. (2005). Douleurs, souffrances et misères du corps. En: Corbin, A. (ed.). Histoi¬re du corps 2. De la Révolution à la Grande Guerre. Paris: Editions du Seuil, pp. 221-281.

Dormandy, Th. (2010). El peor de los males. La lucha contra el dolor a lo largo de la historia. Madrid: Antonio Machado.

Eagleton, T. (2006). La estética como ideolo¬gía. Madrid: Editorial Trotta.

Faure, O. (2005). Le regard des médecins. En Corbin, A. (ed.). Histoire du corps 2. De la Révolution à la Grande Guerre. Pa¬ris: Editions du Seuil, pp. 15-52.

Gamoneda, A. (2008). Rimbaud: Videncia y evidencia. En: Casado, M. y Collot, M. (eds.) Rimbaud, el otro. Madrid: Edito¬rial Complutense, pp. 47-58.

González, F. (2006): El dolor y su doble. Metáforas del tormento de la escri¬tura en el cine y la literatura. En: Do¬mínguez, V. (ed.). El dolor. Los nervios culturales del sufrimiento. Oviedo: Festival Internacional de Cine de Gijón/ Ediuno, pp. 69-99.

González, F. (2014). Coser y cantar: la mesa de disección geométrica de Lautréa¬mont. Signa. Revista Española de Se¬miótica, 23, pp. 143-174.

Houseman, M. (2005). Quelques configu¬rations relationnelles de la douleur. En: Héritier, F. (ed.) De la violence II. Paris: Odile Jacob Editions, pp. 77-112.

Hugo, V. (1858). Les Contemplations. Pa¬ris: Hachette.

Hugo, V. (2002). L’homme qui rit. Paris: Li¬brairie Générale Française.

Klein, N. (2007). La doctrina del shock. El auge del capitalismo del desastre. Bar¬celona: Ediciones Paidós.

Lautréamont, Conde de (2009). OEuvres complètes. Paris: Gallimard.

Marx, K. (2013). Manuscritos de economía y filosofía. Madrid: Alianza Editorial.

Morris, D. (1993). La cultura del dolor. San¬tiago de Chile: Editorial Andrés Bello.

Moscoso, J. (2011). Historia cultural del do¬lor. Madrid: Editorial Taurus.

Pélicier, Y. (1995). La problématique du dou¬ble. En: Troubetzckoy, W. (ed.) La figure du double. Paris: Didier, pp. 125-139.

Peter, J.-P. (1989). Linges de souffrance, tex¬ture de chair: problèmes et stratégies du pansement. Ethnologie française, 19 (1), pp. 7-82.

Rankin, N. (2010). Robert Louis Stevenson. De Escocia a los Mares del Sur. Madrid: Siglo XXI.

Rimbaud, A. (1999). Poésies. Une saison en enfer. Illuminations. Paris: Gallimard.

Thernstrom, M. (2012). Las crónicas del do¬lor. Barcelona: Editorial Anagrama.

Published

2018-12-30

How to Cite

González Fernández, F. (2018). Unfolded with pain: the aesthetics of anesthesia. Arbor, 194(790), a482. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.790n4007

Issue

Section

Articles