Gender Biases in Scientific-Technological Education. An Approach to the University of La Laguna

Authors

  • Amparo Gómez Universidad de La Laguna
  • Antonio Fco. Canales Universidad de La Laguna
  • Inmaculada Perdomo Universidad de La Laguna
  • Margarita Santana Universidad de La Laguna
  • Carolina Martínez Universidad de La Laguna
  • Rosana García Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2008.i733.235

Keywords:

Science, technology, gender biases, inferiority, cognitive capacities, abilities, attitudes, interactions, education

Abstract


In this article are presented the results of a study about the existence of gender biases in the scientific-technological education. In this study we expect to demonstrate with data the existence of gender stereotyped beliefs in university and high school teachers of science and technology. This way, we wants to point out if what certain scientific disciplines affirm about the cognitive capacities, abilities, attitudes and women’s behaviors are transmitted in the teaching of the science and the technology, and if the gender biases characteristic of these disciplines are thus perpetuated through the education of the new scientifics and technologist generations. This study has been made at the University of La Laguna and the highs schools of Tenerife, but we believe that its results could be generalized to other Spanish universities and high schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Amparo Gómez, Universidad de La Laguna

References

Abad Abad, M. L. (2002): Género y educación: La escuela coeducativa, Barcelona, Graó.

Askew, S. y Ross, C. (1991): Los chicos no lloran: el sexismo en educación, Barcelona, Paidós.

Ballarín Domingo, P. (1991): Desde las mujeres: modelos educativos: ¿coeducar, segregar?, Granada, Universidad.

Benbow, C. (1988): “Sex differences in mathematical reasoning ability in intellectually talented preadolescents: their nature, effects, and possible causes”, Behavioral & Brain Sciences, 11: 169-182.

Benbow, G. P. y Stanley, J. C. (1980): “Sex Differences in Mathematical Ability: Fact or Artifact?”, Science, 210: 1262-1264. doi:10.1126/science.7434028 PMid:7434028

Blat Gimeno, A. (1994): “Informe sobre la igualdad de oportunidades educativas entre los sexos”, Revista Iberoamericana de Educación, 6: 1-18.

Burkham, D. T.; Lee, V. E. y Smerdon, B. A. (1997): “Gender and science learning early in high school: Subject matter and laboratory experiences”, American Educational Research Journal, 34: 297-331.

Camacho Arroyo, I. (2003): “Las hormonas sexuales y el cerebro”, ¿Cómo ves? Revista De divulgación de la ciencia, UNAM, n.º 53. http://www.comoves.unam.mx/articulos/hormonas.

Comas Camps, M.; Bernal Martínez, J. M. y Comas Rubí, F. (2001): Escritos sobre ciencia, género y educación, Madrid, Biblioteca Nueva.

Delamont, S. (1980): Sex roles and the school, Nueva York, Methuen.

Echevarría, J. (1995): Filosofía de la ciencia, Madrid, Akal.

Espinosa Bayal, M. A. y Ochaíta Alderete, E. (1999): La educación para la igualdad entre los géneros en secundaria obligatoria, Madrid, Comunidad de Madrid.

Fernández Vázquez, X. R. (2003): Educación e igualdad de oportunidades entre sexos, Barcelona, ICE Universitat de Barcelona.

Goldberg, S. (1976): La inevitabilidad de patriarcado, Madrid, Alianza.

Gómez Rodríguez, A. (2004): La estirpe maldita: la construcción científica de lo femenino, Madrid, Minerva Ediciones.

Hyde, J. S.; Fennema, E. y Lamon, S. J. (1990): “Gender differences in mathematics performance: a meta-analysis”, Psychological Bulletin, 107: 139-155. doi:10.1037/0033-2909.107.2.139 PMid:2138794

Lomas, C. (1999): ¿Iguales o diferentes?: género, diferencia sexual, lenguaje y educación, Barcelona, Paidós.

López Sáez, M. (1995): La elección de una carrera típicamente femenina o masculina: desde una perspectiva psicosocial: la influencia del género, Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.

Lynch, K. y Lodge, A. (2002): Equality and power in schools: redistribution, recognition, and representation, Londres, Routledge

Falmer. Manassero, A.; Acevedo, J. A.; Vázquez, A., et al. (2002): “Sobre las actitudes y creencias CTS del profesorado de primaria, secundaria y universidad”, Tarbiya. Revista de investigación e innovación educativa, 30: 1-25.

Margolis, E. (2001): The hidden curriculum in higher education, Nueva York, Routledge.

Meece, J. L. y Jones, M. G. (1996): “Gender differences in motivation and strategy use in science: Are girls rote learners?”, Journal of Research in Science and Teaching, 33: 407-431. doi:10.1002/(SICI)1098-2736(199604)33:4<393::AID-TEA3>3.0.CO;2-N

Multon, K. D.; Brown, S. D. y Lent, R. W. (1991): “Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: A metaanalytic investigation”, Journal of Counseling Psychology, 18: 30-38. doi:10.1037/0022-0167.38.1.30

Pérez Sedeño, E. (1999): “Feminismo y estudios de ciencia, tecnología y sociedad: nuevos retos, nuevas soluciones”, en Barral, M. J. et al. (1999): Interacciones ciencia y género. Barcelona, Icaria, pp. 17-38.

Pérez Sedeño, E. (2001): “Retóricas Sexo/Género”, en E. Pérez Sedeño y P. Alcalá Cortijo (coord.) (2001): Ciencia y Género, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, pp. 417-434.

Rosser, S. V. (1995): Teaching the majority: breaking the gender barrier in science, mathematics, and engineering, Nueva York, Teachers College Press.

Secada, W. G.; Fennema, E. y Adajian, L. B. (1997): Equidad y enseñanza de las matemáticas: nuevas tendencias, Madrid, Morata: Ministerio de Educación y Cultura.

Subirats, M. (1988): Rosa y azul: la transmisión de los géneros en la escuela mixta, Madrid, Instituto de la Mujer

Tooley, J. (2003): The miseducation of women, Chicago, I.R. Dee.

Zaragoza Radúa, J. (2003): Actitudes del profesorado de secundaria obligatoria hacia la evaluación de los aprendizajes de los alumnos, Barcelona, UAB.

Downloads

Published

2008-10-30

How to Cite

Gómez, A., Canales, A. F., Perdomo, I., Santana, M., Martínez, C., & García, R. (2008). Gender Biases in Scientific-Technological Education. An Approach to the University of La Laguna. Arbor, 184(733), 935–947. https://doi.org/10.3989/arbor.2008.i733.235

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)