Creative writing and cognitive neuroscience
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2020.798n4001Keywords:
Creative writing, Neuroscience, Placement/Displacement Theory, mind, homeostasis, cybersociety, digital literacyAbstract
In recent decades, the development of neuroscience has allowed spectacular advances to be made regarding better knowledge of different human practices from the neurophysiological bases of brain functioning. Although we are still in the «prehistory» of decryption of the most complex organ known in the universe, it is an appropriate time to make an operational assessment, eradicating some falsehoods and taking advantage of some consolidated data to be applied to the teaching and praxis of creative writing.
Synthetically, we address some keys to creativity, in general, to focus on aesthetic verbal creativity, both in its oral expression and through brain changes that operate in the process of learning to read. We reflect on the complexity of our mental representations linked, for example, with verbal poetic discourse, offer some indications about the importance of writing as an enhancer of our cognitive reserve, and end with some practical orientations to boost creativity in the experience of that same writing. We delve into the importance of attention as well as the interconnection between rational intelligence and emotional intelligence in the areas of writing and reading. And we conclude with an analysis of new reading and writing practices developed in the third environment (cybersociety), new narratives built on the new technological paradigm that have facilitated new creative fields for writing, emphasizing the concepts of ‘transmediality’, ‘digital literacy’, ‘hypertextuality’, and ‘multimodality’ and how they affect our brain activity.
Downloads
References
Acedo García, Antonio (2019). La lectura y la escritura en la sociedad digital a través de los Nuevos Estudios de Literacidad. En: Santiago Tejedor (ed.) Herramientas digitales para comunicadores. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 47-52.
Barton, David y Hamilton, Mary (2004). La literacidad entendida como práctica social. En: Virginia Zavala, Mercedes Niño-Murcia y Patricia Ames (eds.). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, pp. 109-139.
Bertalanffy, Ludwig von (1992). Perspectivas en la Teoría General de Sistemas: estudios científico-filosóficos. Madrid: Alianza.
Cassany, Daniel (2006). Tras las líneas. Barcelona: Anagrama.
Chomsky, Noam (1966). Cartesian linguistics. New York: Harper & Row.
Colom, Roberto (2012). Inteligencia y creatividad. En Anna Abraham y Alfonso Perote (coords.). Creatividad y neurociencia cognitiva. Madrid: International Marketing and Communication, pp. 37- 42.
Csikszentmihalyi, Mihály (1998). Creatividad. El fluir y la psicología del descubrimiento y la invención. Barcelona: Paidós.
Damasio, Antonio (2018). El extraño orden de las cosas. La vida, los sentimientos y la creación de las culturas. Barcelona: Destino.
Echeverría Ezponda, Javier (1999). Los señores del aire: telépolis y el tercer entorno. Barcelona: Destino.
Eco, Umberto (1998). Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.
Even-Zohar, Itamar (1990). Teoría de los polisistemas. Poetics Today, 11: 9-26. https://doi.org/10.2307/1772666
Holyoak, Keith James y Thagard, Paul (1995). Mental leaps. Analogy in creative thought. Cambridge, MA: MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/4549.001.0001
Lebrero Baena, María Paz; Fernández Pérez, María Dolores y García García, Emilio (2015). Neurociencia de la lectura y escritura. En María Paz Lebrero Baena y María Dolores Fernández Pérez (coords.). Lectoescritura. Fundamentos y estrategias didácticas. Madrid: Síntesis, pp. 15-42.
López-Escribano, Carmen (2009). Aportaciones de la neurociencia al aprendizaje y tratamiento educativo de la lectura. Aula, 15 (1): 47-78.
Martos, Eloy (2013). Lectura y patrimonio cultural en la era digital. Revista digital Platero, 193: 3-24.
Mednick, Sarnoff A. (1962). The associative basis of the creative process. Psychological Review, 69 (3): 220-232. https://doi.org/10.1037/h0048850 PMid:14472013
Mithen, Steven J. (2005). The Singing Neanderthals: The Origins of Music. London: Weidenfeld and Nicolson.
Mora, Francisco (2007). Neurocultura. Una cultura basada en el cerebro. Madrid: Alianza.
Mora, Francisco (2014). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
Mora, Francisco (2017). ¿Cómo funciona el cerebro? Madrid: Alianza Editorial.
Mora, Francisco (2019). Creatividad, arte, emoción y cerebro. En: Paloma Tudela Caño y Pía Paraja García (coords.). El arte de educar creativamente. Reflexiones para una educación artística contemporánea. Tenerife: TEA Tenerife, pp. 61-74.
Mora, Francisco (2020). Neuroeducación y lectura: De la emoción a la comprensión de las palabras. Madrid: Alianza Editorial.
Morin, Edgar (2000) Introduction à la pensée complexe (t. 7). París: Editions du Seuil.
Odling-Smee, John; Laland, Kevin Neville y Feldman, Marcus William (2003). Niche Construction: The Neglected Process in Evolution. New Jersey: Princeton University Press.
Puente Ferreras, Aníbal (1999). El cerebro creador. Madrid: Alianza.
Romo, Manuela (2003). Bases psicológicas de la creatividad. En Ángeles Gervilla (direct.). Creatividad aplicada. Una apuesta de futuro. Málaga: Dykinson, pp. 13-31.
Vázquez Medel, Manuel Ángel (2014a). Creatividad y Mindfulness. En: Pablo García Sempere, Pablo Tejada Romero y Ayelén Ruscica (coords.). Investigación y docencia en la creación artística. Granada: Editorial Universidad de Granada, pp. 11-27.
Vázquez Medel, Manuel Ángel (2014b). La oralidad en el tercer entorno. Oralidad, comunicación audiovisual y comunicación digital. En: María Elvira Rodríguez y Raquel Pinilla (eds.). Oralidades: saberes y experiencias de investigación en red. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas, pp. 123-134.
Vincent, Jean-Didier (2009). Viaje extraordinario al centro del cerebro. Barcelona: Anagrama.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.