From literary essay to film essay: relationships and strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2021.801001

Keywords:

Film essay, literary essay, conceptual cinema, audiovisual language, experimental method

Abstract


This article reflects the state of the art of the conceptual, formal, linguistic and sociopolitical correspondences of the filmic / audiovisual essay with respect to the canons of the literary essay. It summarizes the essential theoretical contributions in both fields. The exploration deciphers how some basic patterns remain identical as they share the same root in the experience reflected by the subject, but their translation to the audiovisual medium, while maintaining an undeniable coexistence of equivalences, accounts for linguistic differences related to the properties of a complex device, which is also decisive for a greater or lesser demonstration of some given traits. Although new technologies raise the value of the manifestation of subjectivity, there is a lack of studies oriented towards their influence on the construction of the essay text and its social effects. As a result of this gap, the canonical references to analyze the relationships between both manifestations appear to not contemplate experiences of peripheral cinematographies or to delve more deeply into experimental practices that would provide an answer to the above.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor (1962). El ensayo como forma. En Theodor Adorno. Notas de Literatura. Madrid: Ariel, pp. 13-35.

Álvarez, Cristina y Martín, Adrián (12 enero 2015). Entender el montaje en el ensayo audiovisual. Disponible en: http://cinentransit.com/entender-el-montaje-en-el-ensayo-audiovisual/. [Fecha de consulta: 1 noviembre 2020].

Arenas Cruz, María Elena (1997). Hacia una teoría general del ensayo. Construcción del texto ensayístico. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Bense, Max (1947). Über den Essay und seine Prosa. En Merkur, 1, pp. 414-424. Disponible en español en: https://lecturayescrituraunrn.files.wordpress.com/2013/08/bense-max-sobre-el-ensayo-y-su-prosa.pdf [Fecha de consulta: 1 noviembre 2020].

Bergala, Alain (2000). Qu'est-ce qu'un film-essai? En Sylvie Astruc (ed.). Le film-essai, identification d'un genre. París: Bibliothèque Centre Pompidou.

Blümlinger, Christa (2007). Leer entre las imágenes. En Antonio Weinrichter. (ed.). La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, pp. 50-63.

Català Domènech, Josep M. (2005). Film-ensayo y vanguardia. En Josetxo Cerdán de los Arcos y Casimiro Torreiro (coords.). Documental y vanguardia. Madrid: Cátedra, pp. 109-158.

Català Domènech, Josep M. (2014). Estética del ensayo: La forma ensayo, de Montaigne a Godard. Valencia: Universitat de València.

Català Domènech, Josep M. (2019). Pensar el cine de pensamiento. Ensayos audiovisuales, forma de una razón compleja. En Norberto Mínguez (ed.). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Madrid: Gedisa, pp.13-59.

Corrigan, Timothy (2011). The Essay Film. From Montaigne, after Marker. Oxford Universiy Press.

Cruz Carvajal, Isleny (2019). Aspectos ensayísticos de la falsedad documental. Estudio de Un tigre de papel. Comunicación y Medios, 28 (39): 80-96. Disponible en https://comunicacionymedios.uchile.cl/index.php/RCM/article/view/52927. [Fecha de consulta: 1 noviembre 2020].

García Martínez, Alberto Nahum (2006). La imagen que piensa. Hacia una definición del ensayo audiovisual. Comunicación y Sociedad, 19 (2): 75-106. Disponible en https://revistas.unav.edu/index.php/communication-and-society/article/view/36306/30761. [Fecha de consulta: 1 noviembre 2020].

García Roldán, Ángel (2020). El vídeo-ensayo en las metodologías artísticas de investigación en educación. Comunicación y Métodos, 2 (1): 108-125. [Fecha de consulta: 1 noviembre 2020]. https://doi.org/10.35951/v2i1.68

Liandrat-Guigues, Suzanne (2004). Un art de l'equilibre. En Suzanne Liandrat-Guigues y Murielle Gagnebin (dirs.). L'Essai et le cinema. Seyssel: Champ Vallon, pp. 7-12

Liandrat-Guigues, Suzanne (2008). Una historia invisible. Archivos de la Filmoteca, 57-58 (I), pp. 102-115.

Lopate, Phillip (1996). In Search of the Centaur: The Essay-Film. En Charles Warren. Beyond Document. Essays on Nonfiction Film. Middletown: Wesleyan University Press, pp. 243-270.

López Campillo, Evelyne (1971). Apuntes sobre una evolución en la temática del ensayo español (1895-1930). Cuadernos Hispanoamericanos, 255: 445-460. Disponible en http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmct44b4. [Fecha de consulta: 1 noviembre 2020].

Lukács, Georg (1910/2006). Sobre la esencia y la forma del ensayo. Una carta a Leo Popper (1910). Anuario de Letras Modernas, 13: 225-242. Disponible en: http://www.journals.unam.mx/index.php/al_modernas/article/view/31063. [Fecha de consulta: 1 noviembre 2020]. https://doi.org/10.22201/ffyl.01860526p.2006.13.714

Machado, Arlindo (2007/2010). El film-ensayo. La Fuga, 11. Disponible en http://lafuga.cl/preview_articulo/409. [Fecha de consulta: 1 noviembre 2020].

Mínguez, Norberto (ed.). (2019). Itinerarios y formas del ensayo audiovisual. Madrid: Gedisa.

Montero, David (2006). La herencia de Montaigne. Trayectos posibles para una caracterización del ensayo cinematográfico. Revista Mostra Internacional de Cinema Europeu Contemporani. Disponible en http://www.ocec.eu/pdf/2006/montero_david.pdf [Fecha de consulta: 17 agosto 2021].

Moure, José (2004). Essai de définition de l'essai au cinema. En Suzanne Liandrat-Guigues y Murielle Gagnebin (dirs.). L'Essai et le cinema. Seyssel: Champ Vallon, pp. 25-39.

Rascaroli, Laura (2009). The Personal Camera. Subjective Cinema and The Essay Film. Columbia: Wallflower Press.

Richter, Hans (2007). El ensayo fílmico, una nueva forma de la película documental. En Antonio Weinrichter. (ed.). La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, pp. 186-189.

Weinrichter, Antonio (2007). Un concepto fugitivo. Notas sobre el film-ensayo. En Antonio Weinrichter. (ed.). La forma que piensa. Tentativas en torno al cine-ensayo. Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, pp. 18-48.

Published

2021-12-09

How to Cite

Cruz Carvajal, I. . (2021). From literary essay to film essay: relationships and strategies. Arbor, 197(801), a611. https://doi.org/10.3989/arbor.2021.801001

Issue

Section

Articles

Funding data

Ministerio de Economía y Competitividad
Grant numbers CSO2015-66749-P

European Regional Development Fund
Grant numbers CSO2015-66749-P