Five interpretations of the national identity in the Mexican Art at Nineteenth Century (1859-1887)

Authors

  • Fausto Ramírez Instituto de Investigaciones Estéticas. Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2009.740n1083

Keywords:

National identity, Mexican Art, Century XIX, Statenation

Abstract


In this article four paintings study and a sculptural monument, executed between 1859 and 1887, that alternative models represent to shape an idea of Mexico like nation. Two examples of allegorical representation are analyzed in which the were shaped the complementary slight knowledge of “cultural nation” and “politcal nation”. Then, two plastic celebrations of Hidalgo and Cuauhtémoc, central figures of imaginary epic the Mexican. And, finally, an interpretation of the native territory turned into landscape to give to body to the myth of the national unit by means of the rhetorical resource of pars pro toto. One emphasizes therefore the contribution of the visual arts to the definition process, joint and diffusion of an imaginary national.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, Esther (1995): “El legado artístico de un imperio efímero”, en Testimonios artísticos de un episodio fugaz (1864-1867), México, Museo Nacional de Arte, pp. 33-194.

Acevedo, Esther (Compiladora) (2001): Hacia otra historia del arte en México. De la estructuración colonial a la exigencia nacional (1760-1860), México, CONACULTA.

Camacho Becerra, Arturo (1997): Álbum del tiempo perdido. Pintura jalisciense del siglo XIX, Guadalajara, El Colegio de Jalisco y FONCA.

Camacho Becerra, Arturo (Compilador) (1998): Catálogos de las exposiciones de la Sociedad Jalisciense de Bellas Artes, Guadalajara, El Colegio de Jalisco. Catálogo comentado del acervo del Museo Nacional de Arte. Escultura. Siglo XIX, tomo I, 2000, México, Museo Nacional de Arte y Universidad Nacional Autónoma de México.

Catálogo comentado del acervo del Museo Nacional de Arte. Escultura. Siglo XIX, tomo II, 2001, México, Museo Nacional de Arte y Universidad Nacional Autónoma de México.

Catálogo comentado del acervo del Museo Nacional de Arte, Pintura. Siglo XIX, tomo I, 2002, México, Museo Nacional de Arte y Universidad Autónoma de México.

Craib, Raymond B. (2004): Cartographic Mexico. A history of State fixations and fugitive landscapes, Durham & London, Duke University Press.

Fernández, Justino (1967): El arte del siglo XIX en México, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1967.

Gutiérrez, Ramón y Gutiérrez Viñuales, Rodrigo (2006): América y España, imágenes para una historia: Independencias e identidad, 1805-1925, 2006,

Madrid, Fundación MAPFRE e Instituto de Cultura. Gutiérrez Viñuales, Rodrigo (2004): Monumento conmemorativo y espacio público en Iberoamérica, Madrid, Cátedra.

Herrejón Peredo, Carlos (2007): “Hidalgo: La pasión del libro”, en García Díaz, Tarsicio y Bosque Lastra, Margarita (editores), Independencia nacional. Fuentes y documentos. Memorias 1808-2005, México, Instituto de Investigaciones Bibliográficas, Universidad Nacional Autónoma de México.

Lombardo de Ruiz, Sonia (1994): El pasado prehispánico en la cultura nacional (Memoria hemerográfica, 1877-1911), 2 vols., México, Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Los pinceles de la historia. De la patria criolla a la nación mexicana, 1750-1860, 2000 (Catálogo Exposición), México, Museo Nacional de Arte, Instituto Nacional de Bellas Artes, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Instituto de Investigaciones Estéticas y Universidad Nacional Autónoma de México.

Los pinceles de la historia. La fabricación del Estado, 1864-1910, 2003 (Catálogo Exposición), México, Museo Nacional de Arte, Instituto Nacional de Bellas Artes, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Instituto de Investigaciones Estéticas y Universidad Nacional Autónoma de México.

Los pinceles de la historia. La fundación del Reyno de la Nueva España, 1999 (Catálogo Exposición), México, Museo Nacional de Arte, Instituto Nacional de Bellas Artes, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Instituto de Investigaciones Estéticas y Universidad Nacional Autónoma de México.

Morales Moreno, Luis Gerardo (1994): Orígenes de la museología mexicana. Fuentes para el estudio histórico del Museo Nacional, 1780-1940, México, Universidad Iberoamericana.

Pastor, Luis G. (1866): Iconología o Tratado de alegorías y emblemas, México, Imprenta Económica.

Pérez Vejo, Tomás (1999): Nación, identidad nacional y otros mitos nacionalistas, Oviedo, Ediciones Nóbel.

Pérez Vejo, Tomás (2001): “Pintura de historia e imaginario nacional: el pasado en imágenes”, en Historia y grafía, México, Universidad Iberoamericana, n.º 16, pp. 73-110.

Ramírez, Fausto (2006): “Reflexiones sobre la Alegoría de la Constitución de 1857 de Petronilo Monroy”, en La constitución mexicana y sus alegorías, México, Poder Judicial de la Federación y Suprema Corte de Justicia de la Nación.

Ramírez, Fausto (2004): “La materia del arte: Visión y color en los paisajes de Landesio y Velasco”, en La materia del arte. José María Velasco y Hermenegildo Bustos, México, Museo Nacional de Arte y Universidad Nacional Autónoma de México.

Ramírez, Fausto (2003): “Hidalgo en su estudio: la ardua construcción de la imagen del pater patriae mexicano”, en Chust, Manuel y Mínguez, Víctor (editores), La construcción del héroe en España y México (1789-1847), Universitat de Valencia.

Ramírez, Fausto (1989): “Acotaciones iconográficas a la evolución de episodios y localidades en los paisajes de José María Velasco”, en Varios autores, José María Velasco. Homenaje, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1989.

Ramírez, Fausto (1983), “Una iconología publicada en México en el siglo XIX”, en Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, n.º 53, México, Universidad Nacional Autónoma de México.

Réau, Louis (1997): Iconografía del arte cristiano, Barcelona, Ediciones del Serbal.

Rico Mansard, Luisa Fernanda (2004): Exhibir para educar. Objetos, colecciones y museos de la ciudad de México (1790-1910), Barcelona, Pomares.

Rodríguez Prampolini, Ida (1964): La crítica de arte en México en el siglo XIX, 3 tomos, México, Universidad Nacional Autónoma de México.

Romero de Terreros, Manuel (Editor) (1963): Catálogos de las exposiciones de la antigua Academia de San Carlos de México (1850-1898), México, Universidad Nacional Autónoma de México, 1963.

Salazar Torres, Citlali (2006): El héroe vencido. El monumento a Cuauhtémoc (1877-1913) (Tesis inédita), México, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México.

Sánchez Arreola, Flora Elena (1989): Catálogo del archivo de la Escuela Nacional de Bellas Artes, 1857-1920, México, Universidad Nacional Autónoma de México.

Vázquez, Josefina (1970): Nacionalismo y educación en México, México, El Colegio de México.

Velázquez Guadarrama, Angélica (1994): “La historia patria en el Paseo de la Reforma. La propuesta de Francisco Sosa y la consolidación del Estado en el porfiriato”, en Arte, historia e identidad en América latina. Visiones comparativas, XVII Coloquio Internacional de Historia del Arte, México, Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional Autónoma de México, tomo II, pp. 333-344.

Widdifield, Stacey G. (1996): The embodiment of the national in late nineteenth- century mexican painting, Tucson, The University of Arizona Press.

Downloads

Published

2009-12-30

How to Cite

Ramírez, F. (2009). Five interpretations of the national identity in the Mexican Art at Nineteenth Century (1859-1887). Arbor, 185(740), 1169–1184. https://doi.org/10.3989/arbor.2009.740n1083

Issue

Section

Articles