Alexander de Humboldt influence in two venezuelan artists at Nineteenth Century

Authors

  • Roldán Esteva-Grillet Dpto. Artes Plásticas, Escuela de Artes Universidad Central de Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2009.740n1084

Keywords:

Nature, Science, Landscape, Alexander de Humboldt, Car it to me Fernandez, Ramon Bolet

Abstract


Throughout century XIX in the Latin American painting several new subjects are introduced, among them the landscape, no longer more like scene of patriotic, religious or costumbristas scenes. The model propose by Alexander de Humboldt in its book Vue de cordillères et monuments des peuples indigènes de l’Amérique, of 1810, for the scientific study of the landscape, is going to be followed not only by artists German, but by nationals like Car it to me the Fernandez Páez and Ramon Bolet Peraza who will approach modestly in their work to the watercolor and the weather. First in its character of illustrator of the geographic work of Agustín Codazzi, as much in Venezuela as in Colombia, the second when taking care of requests of foreign retailers but also by their participation in scientific expeditions. The study of these two nineteenth-century, devoid artists of a properly academic formation, does not open a possibility of valuation for other artists who did not get to compete in European Halls and were either in its time very solicited like retratists.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altamirano Piolle, María Elena (1993): José María Velasco. Homenaje nacional, Museo Nacional de Arte, Ciudad de México.

AA.VV. (1999): El asombro. Viaje de Humboldt y Bonpland por Venezuela, Galería de Arte Nacional, Fundación Cultural Chacao, Caracas.

AA.VV. (2005): Diccionario biográfico de las artes visuales en Venezuela, Galería de Arte Nacional, Caracas.

Beck, Hanno (1979): “El arte descubre un continente. Sudamérica a través de la ‘fisionómica’ de Alexander von Humboldt”, en Artistas alemanes en Latinoamérica, Museo de Bellas Artes, Caracas.

Bellermann, Ferdinand (2007): Diarios venezolanos. 1842-1845, Galería de Arte Nacional, Caracas.

Bolet Peraza, Nicanor (1895): “Ramón Bolet”, en Las tres Américas, Nueva York; ahora en AA.VV. (1891): Ramón Bolet, cronista gráfico de la Venezuela del ochocientos, 1836-1876, Empresas Delfino, Caracas.

Boulton, Alfredo y Löschner, Renate (1977): Bellermann y el paisaje en Venezuela, 1842-1845, Asociación Cultural Humboldt y Fundación Neumann, Caracas.

Boulton, Alfredo y Weissgärger, Helga (1991): Ferdinand Bellermann. Memoria del paisaje, 1842-1845, Fundación Galería de Arte Nacional, Caracas.

Buntix, Gustavo (1994): “El indio alfarero como construcción ideológica. Variaciones sobre un tema de Francisco Laso”, en AA.VV.: Arte, historia e identidad en América. Visiones comparativas, I, Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional Autónoma de México.

Calzadilla, Juan (1981): El grabado en Venezuela (1978), Fundarte, Caracas.

Calzadilla, Juan (1982-1983): Carmelo Fernández. Testigo de lo real y de la historia, Galería de Arte Nacional, Caracas.

Calzadilla, Juan (1991): “Ramón Bolet”, en AA.VV., Ramón Bolet, cronista gráfico de la Venezuela del ochocientos, 1836-1876, Empresas Delfino, Caracas.

Cummins, Tom (1994): “De Bry and Herrera: ‘Aguas Negras’ or The Hundred War over an Image of America”, en AA.VV., Arte, historia e identidad en América. Visiones comparativas, I, Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional autónoma de México.

Diener, Pablo (1997): Rugendas, 1802-1858, Consejo de Empresarios de América e Instituto Goethe, São Paulo.

Duarte, Juan (1985): Juan Lovera, el pintor de los próceres, Fundación Pampero, Caracas.

Dupouy, Walter (1969): Venezuela de hace un siglo. Los cuadros de Antón Goering, Asociación Cultural Humbodt, Caracas.

Esteva-Grillet, Roldán (2001): Fuentes documentales y críticas de las artes plásticas venezolanas. Siglos XIX y XX, Consejo de Desarrollo Científico y Humanístico, Universidad Central de Venezuela, Caracas.

Fajardo de Rueda, Marta (1994): “La obra artística de la Real Expedición Botánica del Nuevo Reino de Granada, 1783-1816”, en AA.VV., Arte, historia e identidad en América. Visiones comparativas., I, Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional autónoma de México.

Gasparini, Graciano (1967): “Opiniones sobre pintura colonial”, en Boletín del Instituto de Investigaciones Históricas y Estéticas, 8, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Universidad Central de Venezuela, Caracas.

Gesualdo, Vicente y otros (1968): Enciclopedia del arte en América, Bibliográfica Omeba, Buenos Aires.

Giraldo Jaramillo, Gabriel (1959): “Humboldt y el descubrimiento estético de América”, en El Farol, 181, Creole Petroleum Corporation, Caracas.

Giraldo Jaramillo, Gabriel (1978): Colombia en 1950. Acuarelas de la Comisión Corográfica, Librería Suramérica, Bogotá.

Girón, Lázaro María (1891): “Un recuerdo de la Comisión Corográfica”, en Revista Literaria, 18; ahora en AA.VV. (1983): Carmelo Fernández, pintor grancolombiano, Museo de Arte Moderno de Bogotá.

Goering, Anton (1892): Von tropischen Tieflande zum Ewigen ScheneeVenezuel. Eine malerische Schildering des schösten Tropenlandes Venezuela, Adalbert Fischer’s Verlag, Leizig; traducido al castellano por María Luisa G. de Blay (1962): Venezuela, el más bello país tropical, Universidad de los Andes, Mérida, Vzla; y por Nora López y Verónica Jaffé (1993): Venezuela, el más bello país tropical, Playco Editores, Caracas.

Humboldt, Alexander von (1810): Vue des cordillères et monuments des peuples indigènes de l’Amérique, Imprimerie de J. H Stone (edición in-folio), París. Humboldt, Alejandro de (1874): Cosmos. Ensayo de una descripción física del mundo (1845-1862), II, Imprenta de Gaspar y Roig, Madrid (traducción de Bernardo Giner y José de Fuentes).

Junquera, Juan José (1988): “La visión de América en la pintura colonial”, en Cuadernos de Arte Colonial, 4, Museo de América, Madrid.

Kennedy Troya, Alexandra (1994): “Artistas y científicos. Naturaleza independiente en el siglo XIX en Ecuador. Rafael Troya y Joaquín Pinto”, en AA.VV., Arte, historia e identidad en América. Visiones comparativas. I, Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional Autónoma de México.

Kennedy Troya, Alexandra (1999): Rafael Troya. 1845-1920. El pintor de los Andes Ecuatorianos, Ediciones del Banco Central del Ecuador, Quito.

Key-Ayala, Santiago (1957): Folleto raro. Ilustraciones de Venezuela. Catálogo de obras de arte reunidas en dieciocho meses de viaje por aquella República (traducción del inglés por Jaime Tello, a partir de la edición original de Manchester, 1873), Ediciones Europa, Caracas.

Kügelgen, Helga von (1997): “La alegoría de América en el frontispicio del viaje de Humboldt y Bonpland”, en AA.VV., Alejandro de Humboldt en México. Museo del Ministerio de Hacienda y Crédito Público e Instituto Goethe, México.

Löschner, Renate (1988-1989): “Influencia significativa de Humboldt sobre la representación artística de Latinoamérica en el siglo XIX”, en AA.VV., Alexander von Humboldt, inspirador de una nueva ilustración de América, Biblioteca Luis A. Arango, Bogotá.

Malosetti Costa, Laura (1994): “El rapto de las cautivas: un aspecto erótico de la barbarie en la plástica rioplatense del siglo XIX”, en AA.VV., Arte, historia e identidad en América. Visiones comparativas, II, Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional Autónoma de México.

Mollet, Ulrike (1993): “Alejandro de Humboldt y sus contemporáneos”, en AA.VV., Alejandro de Humboldt. La naturaleza, idea y aventura. Proyect Argentur, Essen.

Pérez Silva, Yasminy y Pino Iturrieta, Elías (1993): Artistas y cronistas extranjeros en Venezuela, 1825-1899, Fundación Galería de Arte Nacional, Caracas.

Picón Lares, Eduardo (1940): “Prólogo”, en Las memorias de Carmelo Fernández, Academia Nacional de la Historia, Caracas.

Pineda, Rafael (1991): “Prólogo al Album de Caracas y Venezuela” (1968), en AA.VV.: Ramón Bolet, cronista gráfico de la Venezuela del ochocientos, 1836- 1876, Empresas Delfino, Caracas.

Riccini, Raimondi y Marogna, Giannella (1981): “Paesaggi urbani del’Ottocento”, en AA.VV., Paessagio. Imagine e realtá, Galleria d’Arte Moderno, Bolonia.

Rohl, Eduardo (1983): Exploraciones famosos de la naturaleza venezolana (1948), Fundación de Promoción Cultural de Venezuela, Caracas.

Rojas-Mix, Miguel (1988): “Las ideas artístico- científicas de Humboldt y su influencia en los artistas naturalistas que pasan a América a mediados del siglo XIX”, en Armitano Arte, 13, Armitano, Caracas.

Tienmann, Klaus-Harro (1993): “Alejandro de Humboldt, pionero en la popularización del la ciencia”, en AA.VV., Alejandro de Humboldt. La naturaleza, idea y aventura, Proyect Argentur, Essen.

Downloads

Published

2009-12-30

How to Cite

Esteva-Grillet, R. (2009). Alexander de Humboldt influence in two venezuelan artists at Nineteenth Century. Arbor, 185(740), 1185–1196. https://doi.org/10.3989/arbor.2009.740n1084

Issue

Section

Articles