Toros y sociedad en el siglo XVIII. Génesis y desarrollo de un espectáculo convertido en seña de identidad nacional
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2006.i722.76Keywords:
Spain, XVIIIth Century, Crisis of identity, Austrias, Borbones, Baroque Royal Function, Standing bullfighting, Show Theory, Bullfighter-audience identification, Dialogical process, Identity signAbstract
Coinciding with the change of dinasty, during the beginning of the XVIIIth Century two simultaneous processes took place in Spain: a deep crisis of a nationall identity and the appearance of a new show: the bull fights as we know it today. Originally a royal function of the Austrias, due to the multilclass characteristics and the dialogical and identification processes between the audience and the bullfighter, it became a national identity sign which lasts to our days.
Downloads
References
Amo, Bruno del (Recortes) (1951): La Tauromaquia en el siglo XVIII. Cuadernos Taurinos nº 1. Colección Grana y Oro, Madrid, Mon.
Andioc, René (1987): Teatro y Sociedad en el Madrid del siglo XVIII, Madrid, Castalia.
Areva (1954): “La ganadería brava en tiempos de Pedro Romero”, en VEGA, José (1954): Vida y Gloria de Pedro Romero. Cuadernos taurinos nº 7. Colección Grana y Oro. Madrid, Mon.
Becket, Samuel (1957) : Fin de partie suivi de Acte sans paroles, París, Éditions de Minuit.
Cossio, José Mª de (1931): Los Toros en la Poesía Castellana (Estudio y Antología), Madrid, CIAP, 2 volúmenes.
Cossio, José Mª de (1943-1997): Los toros. Tratado técnico e histórico, Madrid, Espasa Calpe. 12 tomos.
Cuartero, Baltasar (1957): Historia de la Primera Plaza circular de Toros construida en Madrid, Madrid, Diputación Provincial de Madrid.
Cuomo, Franco (1993): Elogio del libertino, Roma, Tabascali Economici Newton.
Diderot, Denis (1920): La paradoja del comediante, Madrid, Calpe.
Estébanez Calderón, Serafín (1926): Escenas andaluzas (Toros y ejercicios de la jineta), Madrid, M. Hernando.
Garcia Barrientos, José Luis (1991): Drama y Tiempo, Madrid, CSIC.
Jovellanos, Gaspar Melchor de (1997): Espectáculos y diversiones públicas. Informe sobre la Ley Agraria, ed. Guillermo Carnero, Madrid, Cátedra.
Kowzan, Tadeus (1975): Litterature et spectacle, La Haye-París, Mouton.
Roldán, Mariano (1970): Poesía hispánica del toro (Antología siglos XIII al XX), Madrid, Escélicer.
Sartre, Jean Paul (1960): (Situations III) La república del silencio: “La busca de lo absoluto”, Buenos Aires, Losada, pp.185-195.
Torres, José Carlos de (1996): La Tauromaquia de “Pepe-Hillo” de la edición de 1796 en El siglo que llaman ilustrado, coord. Joaquín Alvarez Barrientos y José Checa Beltrán, Madrid, CSIC, pp. 831-840.
Vega, José (1954): Vida y Gloria de Pedro Romero. Cuadernos taurinos nº 7. Colección Grana y Oro. Madrid, Mon.
Wiseman, Cardenal (1856): Fabiola o la Iglesia de las Catacumbas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.