The Rhetorics of Audience. The Space of Arts Consumption as Political Construction

Authors

  • Fernando Bayón Universidad de Deusto

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2012

Keywords:

Publics, social rhetorics, cultural leisure practices, contemporary art, public space, consumer society, cultural policy and arts programming, late Modern Society

Abstract


This article aims to show how the space for leisure practices in the art sector is a political construction. To do this, the essay focuses on public (art audience) as key concept. It argues that art audiences are critically engaged and politically significant communities, through which each society gives an institutional dimension to cultural practices. In dialogue with modern thinkers such as Adorno, Baudrillard, Warburg and Benjamin, or architects like Rem Koolhaas, the article presents audiences and publics from both a social and institutional points of view, understanding that the temporal and spatial dynamics behind their community boundaries are worth exploring. We think that there are at least two dominant forms of an emerging social rhetoric that are producing innovative ways of building the spaces for consuming cultural offer in the late modern society: we call them rhetorics of convergence and rhetorics of persuation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Th. W. (2004): Teoría estética. Obra completa, 7, Madrid, Akal.

Agamben, Giorgio (2008): La potencia del pensamiento, Barcelona, Anagrama.

Baudrillard, Jean (1997): El otro por sí mismo, Barcelona, Anagrama.

Bayón, Fernando (2010): “Nada hace lo que el arte hace. Y otras mentiras en el tiempo de la ruina de la experiencia”, en Casas, Armando, et alii (coords.): (Con)fines del arte: reflexiones desde el cine, el psicoanálisis y la filosofía, México, UNAM.

Benjamin, Walter (2005): Libro de los pasajes, Madrid, Akal.– (2006): Obras, libro I, vol. 1, Madrid, Abada.

Blanchot, Maurice (2002): La comunidad inconfesable, Madrid, Arena Libros.

Bourdieu, Pierre (1998): La distinción. Criterio y bases sociales del gusto, Madrid, Taurus.

Buck-Morss, Susan (2001): Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes, Madrid, A. Machado libros.

Canetti, Elias (1997): Masa y poder, Madrid, Alianza-Muchnik.

DeLillo, Don (2000): Submundo, Barcelona, Circe.

Didi-Huberman, Georges (2005): Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes, Buenos Aires, Adriana Hidalgo.– (2009): La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas, Madrid, Abada.

Duque, Félix (2002): La fresca ruina de la tierra. (Del arte y sus desechos), Calima, Palma de Mallorca.

Foucault, Michel (2006): Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas, Madrid, Siglo XXI.

Frey, Northrop (1973): La estructura inflexible de la obra literaria. Ensayos sobre crítica y sociedad, Madrid, Taurus.

Ginzburg, Carlo (2008): Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia, Barcelona, Gedisa.

Gombrich, E. H. (1992): Aby Warburg. Una biografía intelectual, Madrid, Alianza.

Jacobs, Jane (2011): Muerte y vida de las grandes ciudades, Madrid, Capitán Swing.

Koolhaas, Rem (2008): Espacio basura, Barcelona, Gustavo Gili.

LaCapra, Dominick (2006): Historia en tránsito. Experiencia, identidad, teoría crítica, Buenos Aires, FCE.

Luhman, Niklas (2005): El arte de la sociedad, México, Herder/Universidad Iberoamericana.

Mannheim, Karl (1987): Ideología y utopía, México, FCE.

Marinas, José Miguel (2006): El síntoma comunitario: entre polis y mercado, Madrid, Machado Libros.

Marx, Karl (2000): El Capital, Madrid, Akal.

Michelstaedter, Carlo (2009): La persuasión y la retórica, Madrid, Sexto Piso.

Sennet, Richard (1977): “Destructive Gemeinschaft”, en Birnbaum, Norman, ed.: Beyond the Crisis, Oxford, Oxford University Press.

Steadman, Ralph (2008): Dudá. El arte acrobático de Gavin Twinge, Barcelona, Papel de Liar.

Warburg, Aby (2005): El renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo, Madrid, Alianza.

Downloads

Published

2012-04-30

How to Cite

Bayón, F. (2012). The Rhetorics of Audience. The Space of Arts Consumption as Political Construction. Arbor, 188(754), 409–426. https://doi.org/10.3989/arbor.2012.754n2012

Issue

Section

Articles