The poetic essence of the umbralian tale

Authors

  • Bénédicte de Buron-Brun Université de Pau et des Pays de l’Adour

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2015.774n4006

Keywords:

Umbral, tale, poetry, music, images

Abstract


Analysing Umbral’s numerous tales reveals a profound poetic dimension, as these texts are impeccable in their technique, thoroughly tailored and stylistically polished. They break with the canon in search of everlasting creative innovation. Particularly talented when depicting milieus and environments, Francisco Umbral has a special gift for evoking atmospheres and moods; he modulates the pace of the narrative, adjusting its lyrical and storytelling facets; and to the musicality of the tale he adds pure and beautiful images full of feelings and emotions, with a lively play of lights and colours.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baldeshwiler, E. (1994). The Lyric Short Story: the Sketch of a History. En: May, C. E. (ed.). The New Short Story Theories. Athens: Ohio University Press, pp. 231-241.

Blanco, E. (2014). De la música solo se me quedaban las canciones populares: el intertexto musical en el memorialismo umbraliano. En: Buron-Brun, B. de (ed.). Francisco Umbral. Memoria(s): entre mentiras y verdades. Sevilla: Renacimiento, pp. 443-466.

Breton, A. (1938/1968). Dictionnaire abrégé du surréalisme. En: Eluard, P. y Breton, A. (eds.). OEuvres complètes (tomo 1). Paris: Gallimard.

Caballero Bonald, J. M. (2011). Prólogo. En: Umbral, F. (2011). Mortal y rosa. Madrid: Austral, pp. 7-16.

Ferguson, S. C. (1994). Defining the Short Story. En: May, C. E. (ed.). The New Short Story Theories. Athens: Ohio University Press, pp. 218-223.

Buron-Brun, B. de (2009). Francisco Umbral o la soledad habitada en Los metales nocturnos. En: Buron-Brun, B. de (ed.). Francisco Umbral: una identidad plural. San Sebastián: Utriusque Vasconiae, pp. 29-48.

Buron-Brun, B. de (2012). La biblioteca de Francisco Umbral. 1ª parte: títulos, epígrafes y préstamos. En: Díez, J. I. (ed.). Los placeres literarios: Francisco Umbral como lector. Madrid: Fundación Francisco Umbral, pp. 19-49.

Buron-Brun, B. de (ed.) (2014). Francisco Umbral. Memoria(s): entre mentiras y verdades. Sevilla: Renacimiento.

Cortázar, J. (1971). Algunos aspectos del cuento. Cuadernos Hispanoamericanos, 255, pp. 403-416.

Díez Rodríguez, M. (1995). Antología del cuento literario. Madrid: Alhambra Longman, pp. 1-40.

Ferguson, S. C. (1994). Defining the Short Story. En: May, C. E. (ed.). The New Short Story Theories. Athens: Ohio University Press, pp. 218-230.

Grande, F. (1999). Prólogo. En: Umbral, F. Mortal y rosa. Madrid: El Mundo, Unidad Editorial.

Herrera, Á. A. (1991). Francisco Umbral. Madrid: Grupo Libro 88.

Hierro, J. (1955). El cuento, como género literario. Cuadernos Hispanoamericanos, 61, s. p.

Machado, A. (1962). Estética y ética estética. Madrid: Aguilar.

Maurois, A. (1928/1958). Climats. Paris: Grasset.

Merino, J. M. (1988). El cuento: narración pura. Ínsula, 495, p. 1.

Piglia, R. (2000). Tesis sobre el cuento y Nuevas tesis sobre el cuento. En: Piglia, R. Formas breves. Barcelona: Anagrama, pp. 105-111 y 115-135.

Puig, V. (1988). III encuentro sobre la nueva literatura. Sobre el cuento. Ínsula, 495, p. 24.

Savater, F. (1982). El paisaje de los cuentos. Quimera, 23, pp. 51-52.

Thion Soriano-Mollá, D. (2011). La poética pictórica de la naturaleza en Un ser de lejanías de Francisco Umbral. En: Thion Soriano-Mollá, D. (ed). La Naturaleza en la Literatura Española. Vigo: Academia del Hispanismo, pp. 305-318.

Umbral, F. (1964). Descubrimiento del Mediterráneo. Vía Libre, 8, s. p.

Umbral, F. (1965). Tamouré. Madrid: Editora Nacional.

Umbral, F. (1966a). Fantasía de los tres nietos en la aurora boreal. En: Fantasía de los tres nietos en la aurora boreal, Una nueva luz y 29 cuentos más. I Concurso de cuentos Cajas de Ahorros, Premios Hucha de Oro y Huchas de Plata. Madrid: Confederación Española de Cajas de Ahorros Benéficas, pp. 89-93.

Umbral, F. (1966b). Amar en Madrid. Cuadernos Hispanoamericanos, 193, pp. 76-82.

Umbral, F. (1968a). El suicida. Cuadernos Hispanoamericanos, 219, pp. 482-484.

Umbral, F. (1968b). Los novillos. En: La sonrisa que te llegaba y 24 cuentos más. III Concurso de cuentos Cajas de Ahorros, Premios Hucha de Oro y Huchas de Plata. Madrid: Confederación Española de Cajas de Ahorros, pp. 27-31.

Umbral, F. (1969a). Las Vírgenes. Madrid: Azur.

Umbral, F. (1969b). Si hubiéramos sabido que el amor era eso. Madrid: Ediciones Literoy.

Umbral, F. (1975/1995). Mortal y rosa (ed. M. García-Posada). Madrid: Cátedra.

Umbral, F. (1977). Teoría de Lola. Barcelona: Destino.

Umbral, F. (1982). Maneras de redactar. Cuadernos Hispanoamericanos, 385, pp. 56-57.

Umbral, F. (1986). Entrevista con Ángel-Antonio Herrera. Barcarola, 20, pp. 114-127.

Umbral, F. (1994). El encendido Luis Rosales. En: Umbral, F. Las palabras de la tribu. Barcelona: Planeta, p. 280.

Umbral, F. (1996). Tatuaje. En: Umbral, F. Tatuaje y Nueve Relatos Finalistas, Madrid: Fundación de los Ferrocarriles Españoles, pp. 9-16.

Umbral, F. (3 enero 1996). Antonio López pide tiempo. El Mundo.

Umbral, F. (1998a). El saque de Cela. En: Valdano, J. (ed.). Cuentos de Fútbol 2. Barcelona: Alfaguara, pp. 309-317.

Umbral, F. (1998b). Piscina, gatos, agosto. En: VV.AA. El sueño de un verano. Madrid: Espasa Calpe, pp. 13-18.

Umbral, F. (2000). Domingo de invierno. En: Regás, R. (ed.). De Madrid… al cielo. Barcelona: Muchnik Editores, pp. 167-170.

Umbral, F. (12 abril 2000). Luis Rosales, Granadí. El Cultural.

Umbral, F. (2001). Un ser de lejanías. Barcelona: Planeta.

Umbral, F. (2009). Obra poética (1981-2001) (ed. M. García-Posada). Barcelona: Seix Barral.

Utrera Torremocha, M. V. (2010). Estructura y teoría del verso libre. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Published

2015-08-30

How to Cite

de Buron-Brun, B. (2015). The poetic essence of the umbralian tale. Arbor, 191(774), a251. https://doi.org/10.3989/arbor.2015.774n4006

Issue

Section

Articles