The careers of the first women university graduates in Spain (1910-1936)

Authors

  • Mercedes Montero Universidad de Navarra

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2016.778n2001

Keywords:

Women, University, work, Spain, 1910-1936

Abstract


The article focuses on the increasing presence of Spanish women in the professional world as a result of free access to the University (1910). Methodologically, it is a historiographical study comparing the different trends in the scientific literature on the subject. The results explain the existence of two important moments in time. In the first (20s), women worked in medical specialties (preferably gynecology, pediatrics or ophthalmology) and began to hold posts in the public sector: in archives, libraries and high schools. In the second (30s), women managed to work in scientific research and the professional practice of journalism, law and politics. The scientific debate centers on how these goals were achieved in the social, political and cultural context of those years, concluding that it was a result of the women’s own efforts with support from social trends outside feminism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ballarín, P. y Ortiz, T. (eds.). (1998). La mujer en Andalucía. Encuentro Interdisciplinar de Estudios de la Mujer. Granada: Universidad de Granada.

Barrera Peña, M. L. y López Peña, A. (1983). Sociología de la Mujer en la Universidad: Análisis histórico-comparativo. Galicia-España 1900-1981. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Campoamor, C. (1936/2006). El voto femenino y yo: mi pecado mortal. Madrid: Horas y Horas. PMid:17132385 PMCid:PMC1934057

Capel Martínez, R. M. (1982). El trabajo y la educación de la mujer en España (1900- 1936). Madrid: Ministerio de Cultura, Instituto de la Mujer.

Cuesta Burillo, J. (ed.) (2003). Historia de las Mujeres en España. Siglo XX. Madrid: Instituto de la Mujer.

Dyhouse, C. (1995). No distinction of sex? Women in British Universities 1870-1939. London: University College London.

Ezquerra, R. (1926). La penetración de la mujer española en la Universidad. I. Renovación Social, 44, pp. 490-494.

Ezquerra, R. (1926b). La penetración de la mujer española en la Universidad. II. Renovación Social, 45, pp. 532-536.

Ezquerra, R. (1926c). La penetración de la mujer española en la Universidad. III. Renovación Social, 46, pp. 629-632.

Fagoaga, C. y Saavedra, P. (2007). Clara Campoamor, una sufragista española. Madrid: Instituto de la Mujer. PMid:17317673

Flecha, C. y Torres, I. (eds.) (1993). La mujer, nueva realidad, respuestas nuevas. Madrid: Narcea.

Flecha, C. (1996). Las primeras universitarias en España: 1872-1910. Madrid: Narcea. PMid:8924569

Flecha, C. (1998). Textos y Documentos sobre la Educación de las Mujeres. Sevilla: Kronos.

Franco, F. J. (2007). Mujeres de la España Republicana. Cartagena (Murcia): Aglaya.

Garrido, E. (ed). (1997). Historia de las mujeres en España. Madrid: Síntesis.

Gutiérrez Vega, Z. (2001). Victoria Kent. Una vida al servicio del humanismo liberal. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.

Jiménez-Landi, A. (1996). La Institución Libre de enseñanza y su ambiente (Tomo IV: Periodo de expansión influyente). Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.

Laffitte, M. (1964). La mujer en España. Cien años de su historia 1860-1960. Madrid: Aguilar.

Laporta, F. J., Ruiz Miguel, A., Zapatero, V. y Solana, J. (1987). Los orígenes culturales de la Junta para Ampliación de Estudios. Arbor, 493, pp. 17-87.

Laporta, F. J., Ruiz Miguel, A., Zapatero, V. y Solana, J. (1987). Los orígenes culturales de la Junta para Ampliación de Estudios (2ª parte). Arbor, 499-500, pp. 9-138.

López Sánchez, J. M. (2006). Heterodoxos españoles. El Centro de Estudios Históricos 1910-1936. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Magallón Portolés, C. (1999). Pioneras españolas en las ciencias: las mujeres del Instituto Nacional de Física y Química. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Maillard, M. L. (1990). Asociación Española de Mujeres Universitarias (1920-1990). Madrid: A.E.M.U.

Mangini, S. (2001). Las modernas de Madrid. Las grandes intelectuales españolas de la vanguardia. Madrid: Península.

Marset, J. C. (2004). María Zambrano. I. Los años de formación. Sevilla: Fundación José Manuel Lara. PMid:15379161

Martínez, C., Pastor, R., Pascua, M. J. y Tavera, S. (2000). Mujeres en la Historia de España. Enciclopedia biográfica. Barcelona: Planeta.

Merino Hernández, R. M. (2003). La educación de las mujeres durante la Segunda República (1931-1939): aproximación cuantitativa. En: Cuesta Burillo, J. (ed.). Historia de las mujeres en España. Madrid: Instituto de la Mujer, pp. 413-435.

Montero, M. (2013). La conquista del espacio público. Mujeres españolas en la universidad (1910-1936). Madrid: Biblioteca Nueva.

Pérez-Villanueva Tovar, I. (1989). Una mujer en el reformismo educativo español. María de Maeztu. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Pérez-Villanueva Tovar, I. (1990). La Residencia de Estudiantes: grupo de universitarios y señoritas, Madrid 1910- 1936. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Ribagorda, Á. (2005). Una historia en la penumbra: las intelectuales de la Residencia de Señoritas. Sistema, 188, pp. 45-62.

Rodrigo, A. (1979). Mujeres de España (las silenciadas). Barcelona: Plaza & Janés. PMCid:PMC1238487

Salomon, B. M. (1985). In the company of Educated Women. A History of Women and Higher Education in America. New Haven, London: Yale University Press.

Segura Graiño, C. (ed). (1997). La historia de las mujeres en el nuevo paradigma de la Historia. Madrid: Asociación Cultural Al-Mudayna.

Varela, I. (1989). La Universidad de Santiago 1900-1936. Reforma universitaria y conflicto estudiantil. Sada, A Coruña: Ediciós do Castro.

Vázquez Ramil, R. (2001). La Institución Libre de Enseñanza y la Educación de la Mujer en España: La Residencia de Señoritas (1915-1936). Betanzos: LUGAMI Artes Gráficas.

Published

2016-04-30

How to Cite

Montero, M. (2016). The careers of the first women university graduates in Spain (1910-1936). Arbor, 192(778), a298. https://doi.org/10.3989/arbor.2016.778n2001

Issue

Section

A. La conquista del espacio público