Film and ’68: the impact of the revolution on the screen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2018.787n1004

Keywords:

Nouvelle vague, militant film, Cahiers du Cinéma, States General French Film, Jean-Luc Godard, political gender, telquelismo film, series Z, third cinema

Abstract


A historical overview of films made around May 1968, focusing on the militant phenomenon in France and its impact on other countries is provided. Major groups and authors are synthesized from the European and world new wave until the New Latin American Cinema. Also, the most representative documentaries and fiction films made during and after the revolution of ‘68, emphasizing five evocative movies and the contradictions observed therein. An appendix reproduces the famous Manifesto for militant cinema of the States General.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albiac, G. (1993). Mayo del 68. Una educación sentimental. Madrid: Temas de Hoy.

Asensi Pérez, M. (2006). Los años salvajes de la teoría. Philippe Sollers, Tel Quel y la génesis del pensamiento post-estructural francés. Valencia: Tirant lo Blanch.

Baecque, A. de (1991). Cahiers du cinéma. Histoire d’une revue 2. Cinéma, tours détours 1959-1981. París: Cahiers du cinéma.

Baldelli, P. et al. (1970). Problemas del nuevo cine. Madrid: Alianza.

Bausero, C. y Ventura, A. (2017). El espacio interior como escenario histórico. Los casos de Milou en mai y The Dreamers en mayo del 68. En: Camarero Gómez, G. y Sánchez barba, F. (eds.) Actas del V Congreso Internacional de Historia y Cine: Escenarios del cine histórico. Madrid: Universidad Carlos III, pp. 489-503.

Beceyro, R. (1976). Cine y política. Caracas: Dirección General de Cultura de la Gobernación del Distrito Federal.

Biet, Ch. y Neveux, O. (eds.) (2007). Une histoire du spectacle militant. Théâtre et cinéma militants 1966-1981. Montpellier: L’Entretemps.

Biskind, P. (2004). Moteros tranquilos, toros salvajes. La generación que cambió Hollywood. Barcelona: Anagrama.

Bruck, V. (2017, 10 de mayo). Estados Generales del Cine Francés: el cine en revolución. [En línea]. Disponible en: https://www.laizquierdadiario.com/ Estados-Generales-del-Cine-Frances-el-cine-en-revolucion

Bulletin des États Généraux du Cinéma (1968), 1-3. París: Éditions du Terrain Vague.

Caparrós Lera, J. M. (1978). El cine político visto después del franquismo. Barcelona: Dopesa.

Caparrós Lera, J. M. (2003). Historia del cine europeo. De Lumière a Lars von Trier. Madrid: Rialp.

Chabrol, C. y Godard, J-L. (1999). La Nouvelle vague. París: Cahiers du cinéma.

Cortés, D. (2016). Mayo del 68 en el cine. En: Camarero Gómez, G. y Sánchez barba, F. (eds.) Actas del V Congreso Internacional de Historia y Cine: Escenarios del cine histórico. Madrid: Universidad Carlos III.

Cortés, D. y Fernández-Savater, A. (eds.) (2008). Con y contra el cine. En torno a mayo del 68. Barcelona-Madrid-Sevilla: Fundació Antoni Tàpies / Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales / Universidad de Andalucía.

Douchet, J. (1998). Nouvelle vague. París: Cinémathèque Française / Hazan.

Font, R. (ed.) (1976). Jean-Luc Godard y el grupo Dziga Vertov: un nuevo cine político. Barcelona: Anagrama.

Goodwin, M. y Marcus, G. (1972). Doble Feature. New York: Outerbridge & Lazard.

Hennebelle, G. (1977). Los cinemas nacionales contra el imperialismo de Hollywood. Nuevas tendencias del cine mundial (1960-1975). Valencia: Fernando Torres.

Heredero, C. F. y Monterde, J. E. (eds.) (2002). En torno a la Nouvelle vague. Rupturas y horizontes de la modernidad. Valencia: Institut Valencià de Cinematografia Ricardo Muñoz Suay.

Hueso, A. L. (1983). El cine y la historia del siglo XX. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Hueso, A. L. (1998). El cine y el siglo XX. Barcelona: Ariel.

Jeancolas, J-P. (1974). Le Cinéma des Françaises, 1969-1974. Les années Pompidou. Créteil: Maison des Arts et de la Culture.

Jelicié, E. (2016). Una controversia francesa. Cine y política después del 68: Cahiers du cinéma, Cinéthique y La Nouvelle Critique (1969-1971). En: Comolli, J-L. et al. Mayo Francés. La cámara opaca. El debate cine e ideología. Buenos Aires: El cuenco de plata, pp. 7-41.

Lebel, J-P. (1973). Cine e ideología. Buenos Aires: Granica.

Liandrat-Guigues, S. y Leutrat, J.-L. (1995). Jean-Luc Godard. Madrid: Cátedra.

Marie, M. (1997). La Nouvelle vague. Une école artistique. París: Nathan.

Marsolais, G. (1974). L’aventure du cinéma direct. París: Seghers.

Mestman, M. (coord.) (2016). Las rupturas del 68 en el cine de América Latina. Buenos Aires-Madrid: Akal.

Micciché, L. (1972). Il nuovo cinema degli anni ’60. Torino: ERI.

Orellana, J. y Martínez Lucena, J. (2009). Apocalipsis narcisista y autenticidad en el cine posmoderno. Filmhistoria Online, 19 (2-3).

Pérez Perucha, J. (coord.) (1988). Los años que conmovieron al cinema. Las rupturas del 68. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.

Pérez Turrent, T. (1972). Puesta al día (1965-1971). En: Sadoul, G. Historia del cine mundial. Desde los orígenes hasta nuestros días. México-Madrid: Siglo XXI, pp. 495-566.

Porton, R. (2001). Cine y anarquismo. La utopía anarquista en imágenes. Barcelona: Gedisa.

Sánchez-Prieto, J. M. (2001). La historia imposible del mayo francés. Revista de Estudios Políticos, 112, pp. 109-133.

Véray, L. (2007). Loin du Vietnam (1967). Una concepción creativa y colectiva del cine político. En: Biet, Ch. y Neveux, O. (eds.) Une histoire du spectacle militant. Théâtre et cinéma militants 1966-1981. Montpellier: L’Entretemps.

Vianey, M. (1972). Esperando a Godard. Madrid: Fundamentos.

Zimmer, Ch. (1976). Cine y política. Salamanca: Sígueme.

Published

2018-03-30

How to Cite

Caparrós Lera, J. M. (2018). Film and ’68: the impact of the revolution on the screen. Arbor, 194(787), a431. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.787n1004

Issue

Section

Articles