The cultural heritage and the emotional system: an approach from teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2006

Keywords:

heritage education, emotional intelligence, cultural heritage, teaching, empathy, learning

Abstract


This article analyses the emotional factor and its connections with cultural heritage. It also considers how this factor is fundamental and sometimes decisive for the didactics and the dissemination of heritage elements. Based on existing heritage models, the weight of aspects like surprise, empathy or identity is studied. We also summarise the latest findings in the field made by our research group. The analysis is based on examples taken from archaeological, artistic and architectonic-monumental heritage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Burillo, X., Calvera, A., Loyer, F., Mouilleseaux, J-P., Peran, M. y Rabreau, D. (1988). Historicismo y nuevas tecnologías II. En El gran arte: arquitectura (vol. 23). Barcelona: Salvat.

Choliz, M. (2005). Psicología de la emoción: El proceso emocional [en línea]. Disponible en: https://www.uv.es/=choliz

Fink, J. y Asamer, B. (1997). Die römischen Katakomben. Mainz am Rhein: Phillip von Zabern.

Goleman, D. (2008). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Gutiérrez, J. (2011). Grupo de discusión: ¿prolongación, variación o ruptura con el focus group? Cinta Moebio, 41, pp. 105-122.

Gutterman, B. y Shalev, A. (2008). Para que lo sepan las generaciones venideras. La recordación del Holocausto en YadVashem. Jerusalen: Memorial YadVashem.

Lavallé, D., Michelet, D. y Ocampo, E. (1988). América precolombina y colonial. En El gran arte: arquitectura (vol. 4). Barcelona: Salvat.

Ledoux, J. (1999). El cerebro emocional. Barcelona: Ariel.

Martínez, T. (2014). El patrimoni religiós medieal: anàlisi, problemàtica i disseny d'estratègies didàctiques als immobles de les diòcesis catalanes. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Barcelona: Barcelona.

Martínez, T. y Santacana, J. (2013). La cultura museística en tiempos difíciles. Gijón: TREA.

Mora, F. (2009). Cómo funciona el cerebro. Madrid: Alianza.

Nachama, A. (ed.) (2008). Topography of terror. Berlin: Topography of Terror Foundation.

Puchta, C. y Potter, J. (2004). Focus group practice. Londres: SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781849209168

Santacana, J. y Llonch, N. (2012). Manual de didáctica del objeto. Gijón: TREA.

Santacana, J. y Llonch, N. (eds.) (2015). El patrimonio cultural inmaterial y su didáctica. Gijón: TREA.

Solms, M. y Turnbull, O. (2004). El cerebro y el mundo interior. Bogotà: Fondo de Cultura Económica.

Sontheimer, D. (2014). Las siete cajas. Barcelona: Circe.

Unesco (2013). Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. [En línea]. Disponible en: http:// www.esicomos.org/Nueva_carpeta/ info_ConvenpatriINtangESP.htm

Yerkes, R. M. y Dodson, J. D. (1908). The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology, 18, pp. 459-482. https://doi.org/10.1002/ cne.920180503 https://doi.org/10.1002/cne.920180503

Zanjonc, R. y Hazel, M. (1982). Affective and cognitive-factors in preferences. Journal of Consumer Research, 9 (2), pp. 123– 131. https://doi.org/10.1086/208905

Published

2018-06-30

How to Cite

Santacana Mestre, J., & Martínez Gil, T. (2018). The cultural heritage and the emotional system: an approach from teaching. Arbor, 194(788), a446. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2006

Issue

Section

Articles