The cultural heritage and the emotional system: an approach from teaching
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2006Keywords:
heritage education, emotional intelligence, cultural heritage, teaching, empathy, learningAbstract
This article analyses the emotional factor and its connections with cultural heritage. It also considers how this factor is fundamental and sometimes decisive for the didactics and the dissemination of heritage elements. Based on existing heritage models, the weight of aspects like surprise, empathy or identity is studied. We also summarise the latest findings in the field made by our research group. The analysis is based on examples taken from archaeological, artistic and architectonic-monumental heritage.
Downloads
References
Burillo, X., Calvera, A., Loyer, F., Mouilleseaux, J-P., Peran, M. y Rabreau, D. (1988). Historicismo y nuevas tecnologías II. En El gran arte: arquitectura (vol. 23). Barcelona: Salvat.
Choliz, M. (2005). Psicología de la emoción: El proceso emocional [en línea]. Disponible en: https://www.uv.es/=choliz
Fink, J. y Asamer, B. (1997). Die römischen Katakomben. Mainz am Rhein: Phillip von Zabern.
Goleman, D. (2008). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.
Gutiérrez, J. (2011). Grupo de discusión: ¿prolongación, variación o ruptura con el focus group? Cinta Moebio, 41, pp. 105-122.
Gutterman, B. y Shalev, A. (2008). Para que lo sepan las generaciones venideras. La recordación del Holocausto en YadVashem. Jerusalen: Memorial YadVashem.
Lavallé, D., Michelet, D. y Ocampo, E. (1988). América precolombina y colonial. En El gran arte: arquitectura (vol. 4). Barcelona: Salvat.
Ledoux, J. (1999). El cerebro emocional. Barcelona: Ariel.
Martínez, T. (2014). El patrimoni religiós medieal: anàlisi, problemàtica i disseny d'estratègies didàctiques als immobles de les diòcesis catalanes. [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Barcelona: Barcelona.
Martínez, T. y Santacana, J. (2013). La cultura museística en tiempos difíciles. Gijón: TREA.
Mora, F. (2009). Cómo funciona el cerebro. Madrid: Alianza.
Nachama, A. (ed.) (2008). Topography of terror. Berlin: Topography of Terror Foundation.
Puchta, C. y Potter, J. (2004). Focus group practice. Londres: SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781849209168
Santacana, J. y Llonch, N. (2012). Manual de didáctica del objeto. Gijón: TREA.
Santacana, J. y Llonch, N. (eds.) (2015). El patrimonio cultural inmaterial y su didáctica. Gijón: TREA.
Solms, M. y Turnbull, O. (2004). El cerebro y el mundo interior. Bogotà: Fondo de Cultura Económica.
Sontheimer, D. (2014). Las siete cajas. Barcelona: Circe.
Unesco (2013). Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial. [En línea]. Disponible en: http:// www.esicomos.org/Nueva_carpeta/ info_ConvenpatriINtangESP.htm
Yerkes, R. M. y Dodson, J. D. (1908). The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of Comparative Neurology and Psychology, 18, pp. 459-482. https://doi.org/10.1002/ cne.920180503 https://doi.org/10.1002/cne.920180503
Zanjonc, R. y Hazel, M. (1982). Affective and cognitive-factors in preferences. Journal of Consumer Research, 9 (2), pp. 123– 131. https://doi.org/10.1086/208905
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.