An experience about autonomous or participative assessment: self assessment and peer assessment
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3142Keywords:
Learning assessment, participative assessment, autonomous assessment, self assessment, peer assessment, higher educationAbstract
This work shows the experience of the implementation of autonomous or participative assessment applied to students of the Degree in Administration and Business Management. Through this experience we try to understand how students perceive their participation in the evaluation process, differentiated between self assessment and peer assessment. We also try to see the degree of objectivity that have the marks obtained through self assessment and peer assessment compared to those given by the lecturer. The results of the experience are relevant and show that autonomous or participative assessment should be considered as a technique in order to assess the learning process.
Downloads
References
Bretones, A. (2008): “Participación del alumnado de Educación Superior en su evaluación”, Revista de Educación, vol. 347, pp. 181-202.
Brew, A. (2003): “La autoevalución y la evaluación por los compañeros”, en Brown, S. y Glasner, A. (ed.), Evaluar en la Universidad: problemas y nuevos enfoques, Narcea, Madrid, pp. 179- 189.
Brown, S. (2003): “Estrategia institucionales de evaluación”, en Brown, S. y Glasner, A. (ed.), Evaluar en la Universidad: problemas y nuevos enfoques, Narcea, Madrid, pp. 23-33.
Calderón, C. y Escalera, G. (2008): “La evaluación de la docencia ante el reto de Espacio Europeo de Educación Superior(EEES)”, Educación XX1, vol. 11, pp. 237-256.
Gessa, A. y Rabadán I. (2009): “La participación del alumno en la evaluación del aprendizaje en la enseñanza superior: una experiencia en estudios empresariales”, en Cossío, F. J. (coord.), Administrado entornos inciertos, Congreso Nacional de la Asociación Europea de Dirección y Economía de Empresa, Sevilla.
Gil, J. y Padilla, M. T. (2009): “La participación del alumnado universitario en la evaluación del aprendizaje”, Educación XX1, vol. 12, pp. 43-65.
Jordan, S. (2003): “La práctica de la autoevalución y la evaluación por los compañeros”, en Brown, S. y Glasner, A. (ed.), Evaluar en la Universidad: Problemas y nuevos enfoques, Narcea, Madrid, pp. 191-201.
Padilla, M. T. y Gil, J. (2008): “La evaluación orientada al aprendizaje en la Educación Superior: Condiciones estratégicas para su aplicación en la enseñanza universitaria”, Revista Española de Pedagogía, vol. 241, pp. 467-486.
Pérez, A.; Tabernero, B.; López, V.M.; Ureña, N.; Ruiz, E.; Caplloch, M.; González, N. y Castejón, F. J. (2008): “Evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria y el Espacio Europeo de Educación Superior: cuestiones clave para su puesta en práctica”, Revista de Educación, vol. 347, pp. 435-451.
Webster, R. y Lapaham, A. (2003): “Evaluación realizada por los compañeros: motivaciones, reflexiones y perspectiva de futuro”, en Brown, S. y Glasner, A. (ed.), Evaluar en la Universidad: problemas y nuevos enfoques, Narcea, Madrid, pp. 203-210.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.