An experience about autonomous or participative assessment: self assessment and peer assessment

Authors

  • Miguel Á. Acedo Departamento de Economía y Empresa, Universidad de La Rioja
  • Francisco J. Ruiz-Cabestre Departamento de Economía y Empresa, Universidad de La Rioja

DOI:

https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3142

Keywords:

Learning assessment, participative assessment, autonomous assessment, self assessment, peer assessment, higher education

Abstract


This work shows the experience of the implementation of autonomous or participative assessment applied to students of the Degree in Administration and Business Management. Through this experience we try to understand how students perceive their participation in the evaluation process, differentiated between self assessment and peer assessment. We also try to see the degree of objectivity that have the marks obtained through self assessment and peer assessment compared to those given by the lecturer. The results of the experience are relevant and show that autonomous or participative assessment should be considered as a technique in order to assess the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bretones, A. (2008): “Participación del alumnado de Educación Superior en su evaluación”, Revista de Educación, vol. 347, pp. 181-202.

Brew, A. (2003): “La autoevalución y la evaluación por los compañeros”, en Brown, S. y Glasner, A. (ed.), Evaluar en la Universidad: problemas y nuevos enfoques, Narcea, Madrid, pp. 179- 189.

Brown, S. (2003): “Estrategia institucionales de evaluación”, en Brown, S. y Glasner, A. (ed.), Evaluar en la Universidad: problemas y nuevos enfoques, Narcea, Madrid, pp. 23-33.

Calderón, C. y Escalera, G. (2008): “La evaluación de la docencia ante el reto de Espacio Europeo de Educación Superior(EEES)”, Educación XX1, vol. 11, pp. 237-256.

Gessa, A. y Rabadán I. (2009): “La participación del alumno en la evaluación del aprendizaje en la enseñanza superior: una experiencia en estudios empresariales”, en Cossío, F. J. (coord.), Administrado entornos inciertos, Congreso Nacional de la Asociación Europea de Dirección y Economía de Empresa, Sevilla.

Gil, J. y Padilla, M. T. (2009): “La participación del alumnado universitario en la evaluación del aprendizaje”, Educación XX1, vol. 12, pp. 43-65.

Jordan, S. (2003): “La práctica de la autoevalución y la evaluación por los compañeros”, en Brown, S. y Glasner, A. (ed.), Evaluar en la Universidad: Problemas y nuevos enfoques, Narcea, Madrid, pp. 191-201.

Padilla, M. T. y Gil, J. (2008): “La evaluación orientada al aprendizaje en la Educación Superior: Condiciones estratégicas para su aplicación en la enseñanza universitaria”, Revista Española de Pedagogía, vol. 241, pp. 467-486.

Pérez, A.; Tabernero, B.; López, V.M.; Ureña, N.; Ruiz, E.; Caplloch, M.; González, N. y Castejón, F. J. (2008): “Evaluación formativa y compartida en la docencia universitaria y el Espacio Europeo de Educación Superior: cuestiones clave para su puesta en práctica”, Revista de Educación, vol. 347, pp. 435-451.

Webster, R. y Lapaham, A. (2003): “Evaluación realizada por los compañeros: motivaciones, reflexiones y perspectiva de futuro”, en Brown, S. y Glasner, A. (ed.), Evaluar en la Universidad: problemas y nuevos enfoques, Narcea, Madrid, pp. 203-210.

Downloads

Published

2011-12-31

How to Cite

Acedo, M. Á., & Ruiz-Cabestre, F. J. (2011). An experience about autonomous or participative assessment: self assessment and peer assessment. Arbor, 187(Extra_3), 183–188. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3142

Issue

Section

Articles