Science and parascience in the image: Alexander Tsiaras, Anatomical Travelogue/The Visual MD
DOI:
https://doi.org/10.3989/arbor.2018.790n4011Keywords:
Scientific image, cognitivism, constructivism, pragmatism, aesthetic, regime of truth, network, biopoliticsAbstract
The creation of scientific images is one of the most active areas within visual culture. This article aims to describe the four main dimensions of the scientific image (the cognitive, constructive, pragmatic and esthetic dimensions) in order to emphasize the present convergence of science and art. The second part discusses a well-known case of the current parascientific image in which, through a specific combination of these four dimensions a great many, both epistemic and political, contemporary obsessions emerge.
Downloads
References
Agamben, G. (2003). Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-textos.
Allamel-Raffin, Ch. (2011a). L'image comme élément de preuve en as¬trophysique. Nouveaux Actes Sémiotiques, 114. [En línea]. Disponible en: http://epublications.unilim.fr/revues/as/2769
Allamel-Raffin, Ch. (2011b). Camouflage et hiérarchisation des données. Quel¬ques exemples empruntés aux sciences de la terre. Visible. Images & dis¬positifs de visualisation scientifiques, 7, pp. 92-108.
Bentham, J. (1791/2011). The Panopticon Writings. London: Verso.
Beyaert-Geslin, A. (2011). Introduction: La démonstration comme un ballon cap¬tif. Nouveaux Actes Sémiotiques, 114. [En línea]. Disponible en: http://epublications.unilim.fr/revues/as/2754
Bordron, J.-F. (2011). L'iconicité et ses images. Paris: Presses Universitaires de France. https://doi.org/10.3917/puf.bord.2011.01
Brasseur, E. (2003). Visualizing technical information: a cultural critique. New York: Baywood.
Casanueva, M. (2009). Transmisión visual del conocimiento. En: Casanueva, M. y Bola-os, B. (eds.) El giro pictórico. Epistemología de la imagen. Barcelona: Anthropos, pp. 213-234.
Casanueva, M. y Bola-os, B. (2009). El giro pictórico. Epistemología de la imagen. Barcelona: Anthropos.
Cassou-Noguès, P. (2012). Lire le cerveau: neuro/science/fiction. Paris: Seuil. https://doi.org/10.14375/NP.9782021050547
Català, J. M. (2005). La imagen compleja. La fenomenología de las imágenes en la era de la cultura visual. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
Changeux, J.-P. (2002). Raison et plaisir. Paris: Odile Jacob.
Colas-Blaise, M. (2011). De la démonstration image(ante) à la démonstration par l'image: régimes de l'image (scientifique) et énonciation. Nouveaux Actes Sémiotiques, 114. [En línea]. Disponible en: http://epublica¬tions.unilim.fr/revues/as/2759
Darras, B. (ed.). (2007). Images et sémiotique: sémiotique pragmatique et cognitive. Paris: Publications de la Sorbonne.
Dondero, M. G. y Miraglia, V. (eds.) (2010). L'image dans le discours scientifique: statuts et dispositifs de visualisation. Visible, 5.
Durkheim, E. (1912/2014). Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid: Alianza Editorial.
Eco, U. (2013). Kant y el ornitorrinco. Bar¬celona: Debolsillo.
Foucault, M. (1975). Surveiller et punir. Paris: Gallimard.
Foucault, M. (2004). Naissance de la biopolitique. Cours au Collège de France (1978-1979). Paris: Seuil.
Foucault, M. (2012). Du gouvernement des vivants. Cours au Collège de France (1979-1980). Paris: Seuil.
Ford, B. J. (1993). Images of Science. A History of Scientific Illustration. Oxford: Oxford University Press.
Frías Villegas, G. (2009). Sobre la geometría del conocimiento: Kant y Carnap. En: Casanueva, M. y Bola-os, B. (eds.) El giro pictórico. Epistemología de la imagen. Barcelona: Anthropos, pp. 73-92.
Gómez, S. (2009). La ilustración científica y el enga-o de los sentidos. En: Casanueva, M. y Bola-os, B. (eds.). El giro pictórico. Epistemología de la imagen. Barcelona: Anthropos, pp. 39-72.
Grey, H. (1918/2013). Grey's Anatomy: Classic Illustrated Edition. New York: Barnes & Nobles.
Ibarra, A. y Zubía, E. (2009). Las imágenes digitales en astrofísica: mediado¬res numéricos entre observación y teoría. En Casanueva, M. y Bola-os, B. (eds.). El giro pictórico. Epistemología de la imagen. Barcelona: Anthro¬pos, pp. 171-188.
Illich, I. (1975). Némesis médica. La expropiación de la salud. Barcelona: Barral.
Illich, I. (1999). La obsesión por la salud perfecta. [En línea]. Disponible en: https://goo.gl/w86YYr
Image et science (1993). Paris: Centre National de la Recherche Scientifique.
Kac, E. (2005). Telepresence and Bio Art: Networking Humans, Rabbits and Robots. Ann Arbor: University of Michigan Press. https://doi.org/10.3998/mpub.12057
Klinkenberg, J.-M. (2011). Faire voir à tout prix. Pourquoi ne peut-on se passer d'images. Visible, 7. Images & dispositifs de visualisation scientifiques, pp. 120-136.
Koch, K. (2004). The Quest for Consciousness: A Neurobiological Approach. Colorado: Roberts & Company Publishers.
Koch, K. (2012). Consciousness: Confessions of a Romantic Reductionist. Cambridge: The MIT Press.
Latour, B. y Weibel, P. (2002). Iconoclash: Beyond the image. Wars in science, religion and art. Cambridge: The MIT Press.
Lévi-Strauss, C. (1964). Le cru et le cuit. Paris: Plon.
Londe, A. (1893). La photographie médicale: application aux sciences médicales et physiologiques. Paris: Gauthier-Villars et Fils.
Maingueneau, D. (2004). Le discours littéraire. Paratopie et scène d'énonciation. Paris: Armand Colin.
Marey, E.-J. (1873/2002). La machine animale. Locomotion terrestre et aérienne. Boston: Adamant Media Corporation.
Martínez Ron, A. (2016). El ojo desnudo. Madrid: Debate.
McAllister, J. W. (1996). Beauty and revolution in science. Ithaca and London: Cornell University Press.
Mozorov, E. (2014). To save everything. The Folly of Technological Solutionism. New York: Public Affairs.
Musso, P. (2013). Critique des réseaux. Paris: Presses Universitaires de France.
Vesalio, A. (1543/2014). The Fabric of the Human Body. Basel: Karger Publishers.
Vesna, V. (2008a). Toward a Third Culture: Being in Between. Art and Electronic Media. London: Phaidon Press.
Vesna, V. (2008b). Databases are Us. En: Gill, S. (ed.) Cognition, Communication and Interaction: Transdisciplinary Perspectives on Interactive Technology. Berlin-New York: Springer-Verlag, pp. 517-552
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.